رضا کیانیان با اسب به صحنه می‌آید/ 20 کودک همبازی سه بازیگر حرفه‌ای

به گزارش ایرانگرد نیوز، نشست خبری نمایش “عرق خورشید، اشک ماه” صبح امروز یکشنبه سوم شهریور ماه با حضور آتیلا پسیانی کارگردان و محمد چرمشیر نویسنده این اثر نمایشی در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار شد.

 
در ابتدای نشست عباس غفاری مدیر روابط عمومی نمایش که اجرای برنامه را بر عهده داشت با اشاره به موضوع نمایش که برگرفته از نمایشنامه “یغمای باشکوه خورشید” نوشته پیتر شفر است، عنوان کرد: گروه نمایش بازی برای این نمایش قرار است یک نشست خبری برگزار کنند که این جلسه برای پیش‌تولید کار و دو جلسه دیگر قبل از اجرا و برای نقد و بررسی نمایش برگزار می شود.

 
آتیلا پسیانی طراح و کارگردان این اثر نمایشی درباره جدیدترین کارش توضیح داد: نمی‌توان گفت محمد چرمشیر از نمایشنامه “یغمای باشکوه خورشید” برداشت کرده بلکه او نیم‌نگاهی به نمایشنامه داشته و بیشتر به واقعه تاریخی که نمایش در آن رخ می‌دهد توجه کرده است. از هفتم مهرماه اجرای این نمایش آغاز می شود و ما از امروز تمرین ها را آغاز کرده ایم. البته قصد داریم 4 یا 5 مهرماه نیز یک اجرای صفر برای خبرنگاران و اهالی رسانه داشته باشیم.

 

 
وی افزود: رضا کیانیان، علیرضا خمسه و خسرو پسیانی سه بازیگر این نمایش هستند که در کنارشان 20 کودک نیز در کار بازی می‌کنند که فعلا ترجیح می دهم درباره حضورشان در صحنه صحبت نکنم. دراماتورژی این نمایش را رضا گوران بر عهده دارد. در واقع این برای اولین بار است که شخصی غیر از اعضای گروه تئاتر بازی دراماتورژی یکی از کارهای ما را بر عهده دارد.

 
در ادامه نشست محمد چرمشیر نویسنده نمایش درباره نگارش متن توضیح داد: نمایشنامه “یغمای باشکوه خورشید” تا به حال دوبار منتشر شده که چاپ دومش بعد از انقلاب بوده است. این اثر درباره هجوم اسپانیایی‌ها به کشور پرو است که موضوع بسیار جذاب و خواندنی دارد. آتیلا پسیانی این متن را پیشنهاد داد و قرار شد آن را کار کنیم. کار معمول ما این است که گفتگوهایی با هم داریم و بر اساس این گفتگوها من طرح هایی می‌زنم. نمایشنامه در مسیر نگارش از داستان اصلی “یغمای باشکوه خورشید” دور شد و به چیزی رسید که ما می خواستیم. تعداد شخصیتهای اصلی هم آرام آرام به دو نفر تقلیل یافت و کاراکتر سوم هم وارد نمایشنامه شد.

 
وی افزود: این کار در واقع بازخوانی نمایشنامه “یغمای با شکوه خورشید” است نه اقتباس از آن. ما از مرز نمایشنامه گذشتیم و تنها خط باریکی از قصه باقی مانده است. بعد از سالها که من و پسیانی در کنار یکدیگر کار می کنیم به دلیل آشنایی ذهنی که بینمان وجود دارد درباره چرایی کار چندوچونی نداریم. ما هیچگاه از هم نمی پرسیم که چرا این متن انتخاب شده بلکه به محض پیشنهاد از طرف هرکدام از ما وارد پروسه نوشتن می شود.

 
پسیانی درباره انتخاب عوامل و گروه بازیگران توضیح داد: ما در قالب یک گروه کار می کنیم. اولین چیزی هم که مد نظرمان است، اجراست. بنابراین نمی توانیم بگوییم ما متنی را می نویسیم ولی آن را دست نخورده باقی می گذاریم چون هدف ما اجراست. من نقش بازیگران را در اجرا هیچگاه ندیده نمی گیرم. بازیگران نیز این آزادی را دارند که در طول بداهه سازی هایی که در زمان تمرین داریم تخریب‌کننده و منهدم‌کننده باشند. چرمشیر نیز به عنوان مدرن‌ترین نویسنده ایران بعد از تخریب دوباره شروع می کند به نوشتن.

 
کارگردان “پروفسور بوبوس” ادامه داد: از روز اول تمرین ما حرکت داریم و تحلیل متن نمی‌کنیم. تحلیل متن توسط نویسنده، کارگردان و دراماتورژ کار انجام می‌شود که بازیگران نیز بر بستر این تحلیل کار می کنند. در واقع ما چه را ایجاد می کنیم و بازیگران چگونگی را. در اجرای این نمایش احساس کردم به یک نیروی سوم احتیاج داریم. رضا گوران نیز با کارهایی که تا به حال  من از او دیدم نشان داده که آدم تیزهوشی در خواندن و تحلیل متن است.

 

 
چرمشیر در ادامه درباره نوع نگارش نمایشنامه گفت: من از گروه اجازه گرفتم در حین نگارش کل داستان هر صحنه ای را که زودتر به ذهنم رسید بنویسم. در واقع این اجراست که صحنه‌ها را بر می‌زند و آنها را در کنار هم قرار می‌دهد. نویسنده ای که به این شکل می نویسد باید مقدار بیشتری مصالح تهیه کند و در اختیار کارگردان قرار دهد. دراماتورژ هم باید بهترین انتخاب را از میان مصالح متنی برگزیند و مخاطب نیز حاصل پیشنهادات را می گیرد. من همیشه به مشارکت باور داشتم و این را قبول ندارم که نمایشنامه باید واو به واو اجرا شود. چون در واقع این اجراست که حرف نهایی را می زند.

 
در بخش دیگری از این نشست خبری پسیانی گفت: ما در صحنه نمایش قرار است یک اسب داشته باشیم که برای رضا کیانیان که یک فرمانده اسپانیایی است استفاده می شود. در حال حاضر داریم موقعیت حضور این اسب را روی صحنه بررسی می کنیم. درواقع در حال بررسی هستیم که این حضور این اسب در صحنه نمایش با کمترین اشتباه انجام گیرد.

 
وی درباره حضور علیرضا خمسه در نمایش توضیح داد: این نمایش اثری به دور از طنز است اما خمسه طنازی های خودش را دار ولی نقشش طنز نیست. بازگشت بازیگرانی چون کیانیان و خمسه و حتی خود من به عرصه تئاتری فقط نیازمند واکسن یادآوری است چون تئاتر و صحنه نمایش در ذهن ایت افراد جاریست.

 
 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …