جشنواره مستندهای ایرانی و خارجی برای نوروز 93

به گزارش ایرانگرد نیوز، رضا پورحسین مدیر شبکه مستند امروز چهارشنبه 21 اسفند در نشست خبری تشریح برنامه های این شبکه  در ایام نوروز گفت: شبکه مستند روزانه سه باکس 8 ساعته تعیین کرده که در یک باکس اصلی 12 ساعتی بخش اصلی این برنامه ها و در 12 ساعت بعدی برنامه های شبکه مستند تکرار می شود.

 

وی ادامه داد: ما در کنداکتور شبکه در برنامه های نوروزی 15 بحث اصلی داریم که از میان آنها حدود 6 بخش ایرانی و 9 بخش خارجی تعریف شده است. همچین 15 عنوان مستند تولیدی داریم که امسال خریداری و یا تامین شده اند. به علاوه 33 عنوان مستند خارجی قرار است در طول عید به همراه 13 فیلم کوتاه مستند از این شبکه روی آنتن برود.

 

پورحسین با بیان اینکه پخش مستندهای شبکه راس ساعت انجام خواهد شد از تامین و تولید مستندهای تازه برای نوروز 93 خبر داد و تصریح کرد: بسیاری از این مستندهای خارجی از کمپانی های درجه یک خریداری شده اند و همچنین در حوزه مستندهای ایرانی تلاش شده کارهای ایرانی با کیفیت باشند. از جمله مجموعه مستندهای ایرانی مجموعه «یک فیلم  یک حقیقت» به تهیه کنندگی ناهید دل آگاه است که در ایام نوروز هر شب ساعت 20 از این شبکه پخش می شود و از جمله مستندهایی که در این مجموعه جای گرفته می توان به مستند «ابراهیم در آتش» ساخته کیوان علیمحمدی و امید بنکدار که برنده بهترین فیلم شهید آوینی در چهارمین جشنواره سینما حقیقت شدند، اشاره کرد.

 

به گفته وی، همچنین مستند «یک زندگی تا باران» ساخته مجید لشگری از دیگر مستندهای این مجموعه است. این مجموعه در حدود 10 قسمت است و هر قسمت از آن در قالب یک تیم مستند به زندگی یک شخصیت می پردازد.

 

مدیر شبکه مستند با اشاره به مجموعه «یک زندگی» بیان کرد: مجموعه «یک زندگی» ساخته جواد ظهیری در ایام نوروز پخش می‌شود و هر قسمت از آن به زندگی افراد خاص و نه لزوما مشهور می‌پردازد و هدف آن این است که امید را در زندگی این افراد خاص نشان دهد. از جمله مستندهای دیگری که در این ایام پخش می شود می توان به «پذیرایی در ابیانه» ساخته سعید ابراهیمی فر و «جعفرآقا آکتور سینما» ساخته رضا عباسی اشاره کرد.

 

وی افزود:‌ دو مستند «مشهد اردهال» و «قله» به کارگردانی حمید مجتهدی نیز از مستندهایی هستند که به زیبایی های ایران و ارتفاعات و صعود به دماوند می‌پردازد. همچنین مستند «فانوس» نیز هر روز ایام نوروز روی آنتن می رود و حال و هوای این ایام را دارد. «نوروز همایون» از کارهای سابق برنامه «فانوس» است که آداب و رسوم نوروزی را به تصویر می کشید.

 

مدیر شبکه مستند به پخش مستندهای خارجی این شبکه در ایام نوروز اشاره و بیان کرد: یکی از مستندهای ویژه خارجی در ایام نوروز مجموعه «استارت» سری 2013 است که درباره ماشین و مسابقات جهانی است و تصاویر هیجان انگیزی دارد. همچنین  مستند «دادگاه محمد علی کلی» از دیگر مستندهایی است که قرار است زندگی سیاسی این چهره را و همچنین داستان چگونگی مسلمان شدن وی را به تصویر بکشد. مستندهای قله، هیولاهای ذره بینی، ابرکارخانه‌ها، فناناپذیران، دانوب، هفت شگفتی جهان صنعت از دیگر مستندهای خارجی این شبکه در ایام نوروز است.

 

وی ادامه داد: برنامه ای هم در شبکه مستند از اتفاقات پشت صحنه شبکه های رادیویی داریم که استودیوهای رادیویی را مستند کرده است. سه‌گانه ای از حمید سهیلی با عنون «سه گانه اصفهان» روی آنتن می رود که نگاهی به شهر اصفهان دارد. «رودخانه لیان» ساخته رامین مرادی بالف که در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند را از آن خود کرد ساعت 15 هشتم فروردین ماه از شبکه مستند پخش می‌شود.

 

این مدیر تلویزیونی با بیان اینکه امیدوارم تنوع موضوعی مستندهای این شبکه در سال 93 متوازن تر پیش رود، عنوان کرد: ما در حوزه مستند روی موضوعات مرتبط با طبیعت و سوژه های اجتماعی کمتر کار کرده ایم و من امیدوارم کارهایی از قبیل «رودخانه لیان» بیشتر ساخته شود. با توجه به اینکه میزان مخاطبان برنامه شبکه مستند بالاست امیدوارم سال آینده بتوانیم مستندهای بیشتری را نمایش دهیم البته سال گذشته میزان زیادی مستند خریداری شد و تعداد زیادی هم قرارداد بستیم اما به دلیل مشکلات مالی سازمان صدا و سیما نتوانستیم هزینه ها را تامین کنیم.

 

پورحسین در پایان با بیان اینکه این شبکه می تواند مستندهای دانشجویی را نمایش دهد، خاطرنشان کرد: ما برنامه «نردبان» را در این شبکه داریم که رویکردی آموزشی دارد و بسیاری از کارهای دانشجویی اگر به حدی برسد که بتوانیم یک بخش مجزا برای آنها تعریف کنیم می توانند در این برنامه پخش شوند. مستندهای دانشجویی مستندهایی هستند که توسط دانشجویان ساخته و به صورت پروژه ای انجام می شوند.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …