یک روز خوب، سوغات واشی


یک روز خوب، سوغات واشی

173905 171007 172030

مهمترین سوغاتی از تنگه واشی به همراه می برید، خاطره یک روز خوش در کنار عزیزا ن تان در طبیعت زیبا و بینظیر و بازدید از یکی از کتیبه های زیبا، اما مهجور قاجاری است.

واشی یا سوباشی به معنی سر – چشمه ( به زبان ترکی ) می باشد . برای رفتن به این تنگه بایستی پس از طی مسیر ۱۲۰ کیلو متر از تهران به سمت جاده فیروزکوه و حدود ۲ کیلومتر مانده به شهر فیروزکوه – وارد یک جاده فرعی سمت چپ ( جنب بیمارستان ) می شویم . پس از طی ۱۳ کیلومتر به روستای سرسبز جلیزجند با کشتزارهای حاصلخیز و یک رودخانه پر آب می رسیم که در بدو ورود شورای ده جلیزجند با گرفتن ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان برای هر وسیله نقلیه جهت راه سازی و نظافت منطقه به شما خیرمقدم می گوید. پس از ده جلیزجند باز بایستی ۵ کیلومتر مسیر خاکی را طی نمود تا به پارکینگ های تنگه واشی برسیم و ماشین را پارک نمائیم.

از پارکینگ تا تنگه اول حدود ۱۰ دقیقه پیاده روی می باشد . به تنگه که رسیدید پاچه های شلوارتان را لازم نیست بالا بزنید چون کاری بیهوده است . ارتفاع آب در بعضی از نقاط تا یک متر هم می رسد پس نترسید با کفش کتانی به دل آب بزنید .

در همان تنگه اول کتیبه ای را مشاهده خواهید کرد که از دوران قاجار به یادگار مانده . این کتیبه که جزو سه کتیبه معروف دوران قاجار است به دستور فتحعلی شاه حکاکی شده است . این کتیبه ها در تنگه واشی – چشمه علی شهر ری و تونل وافه در جاده هراز می باشند.
این کتیبه که بصورت نقش برجسته و به ابعاد ۶ متر عرض و ۷ متر طول است فتحعلی شاه را در حین شکار گوزن با نیزه و همچنین عباس میرزا – علی قلی میرزا و علی نقی میرزا – پسران فتحعلی شاه و نواده گانشان را نشان می دهد.

این نقش برجسته در سال ۱۲۳۳ هجری قمری یعنی ۱۸۶ سال پیش در دل کوه کنده کاری شده است و به گونه ای کنده شده که در اثر بارش برف و باران و تابش آفتاب در امان است و روزانه فقط دو ساعت آفتاب به آن می تابد.

پس از گذر از تنگه اول به مرغزاری سرسبز و پر از گل و گیاه وارد می شویم که سزاوار برای اطراق با عطر خوش گیاهان است . پس از این مرغزار زیبا به تنگه دوم می رسیم که زیباتر از تنگه اول استو در انتهای آن آبشار ساواشی ( سوباشی ) با ۸ متر ارتفاع که در تابستان سرمای آن حریف می طلبد و عظمت خود را به رخ می کشد. متاسفانه تنگه واشی بخاطر انبوه گردشگران که بیشتر از تهران می آیند از گزند آلودگی در امان نمانده و با اینکه سطل های زباله هر چند صد متر نصب گردیده . باز شاهد انبوه زباله در جای جای این منطقه زیبا می باشیم .
نکته : اول اینکه این مسیر را بایستی حتما در تابستان بروید بخاطر سردی آب – دوم این که سعی کنید روز جمعه ها به این منطقه نروید چون جمعه ها بیش از ۱۰۰۰۰ نفر گردشگر از این منطقه بازدید میکند و لذتی نخواهید برد .

171246 050539

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …