چیستا یثربی نویسنده و کارگردان تئاتر درباره فعالیتهای اخیرش به خبرنگار مهر گفت: دو نمایشنامه “یک قدم به صحرا ” که برگرفته از تاریخ ادیان است و بر اساس زندگی عطار نیشابور نوشته شده و “مکبث، تهران، 1392” را که روایتی مدرن از نمایشنامه “مکبث” شکسپیر است برای حضور در بخش چشم انداز جشنواره سی و دوم تئاتر فجر ارائه داده ام. نمایشنامه “یک قدم به صحرا” بر اساس “زن پارسا” اثر عطار نوشته شده و به یک بازیگر زن توانمند نیاز دارد.
وی درباره چگونگی شکلگیری ایده و نگارش نمایشنامه “مکبث، تهران، 1392” توضیح داد: این یک نمایش تک نفره است که یک بازیگر مرد 15 پرسوناز را به تنهایی ایفا می کند. برای بازی در این نمایش با رحیم نوروزی صحبتهایی کرده ام اما اگر نتوانم با وی به توافق برسم به دنبال بازیگر توانایی خواهم گشت که بتواند این نقش دشوار را برعهده بگیرد. فکر نوشتن این نمایشنامه از آنجا به ذهنم خطور کرد که مدتی قبل همراه با شاگردانم از میدان هفت تیر تا پل گیشا را پیاده در حال حرکت بودیم و من در طول پیاده روی با این جوانان امروزی اتفاقات عجیبی را شاهد بودم. تمام اتفاقات این نمایشنامه نیز در طول همان یک شب در ذهنم شکل گرفت.
این نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر ادامه داد: تلاش کردم مکبث مدرنی را بنویسم و تلاش می کنم اجرای مدرن تری نیز از اثر داشته باشم. مکبث در این نمایش خواسته ها و نیازهای چهار نسل را از دهه 50 تا 80 روایت می کند. در واقع ما شاهد یک تاریخ نگاری از این چهار دهه هستیم. مکبث این نمایش چهار بار از نو متولد می شود و ما هر بار با مکبث جدید و روایت تازه ای روبرو میشویم. جادوگران نمایشنامه مکبث در این کار به شکل ضمیر ناخوداگاه ذهن آدم ها تصویر می شوند.
یثربی متذکر شد: صدای ذهن آدم ها در نهایت ما را به این می رساند که خیر چیست؟، شر کدام است؟ و آیا اصلا خیر و شر مطلق وجود دارد؟. چون معمولا انسانها در شرایط مختلف واکنش هایی از خود به نمایش می گذارند که ممکن است با تفکرات گذشته شان متفاوت باشد. بیش از نیمی از اتفاقات این نمایش در یک شب رخ می دهد اما نیم ساعت پایانی مخاطب به پنج سال جلوتر پرتاب می شود.
نویسنده فیلم سینمایی”دعوت” یادآور شد: در کنار این مکبث امروزی یک زن نویسنده نیز در نمایش حضور دارد که روایتش از داستان و ماجرا مکبث قرار است در سالن پخش شود. در واقع مکبث این نمایشنامه همه ماجراها را می بیند، حوادث را حدس می زند و ماجراها را هدایت می کند. تغییرات این چهار نسل از زبان وی بیان می شود. ما در این کار با پیشگویان جدیدی که همان مردم کوچه و خیابان هستند مواجه می شویم که ساحره های مکبث شکسپیر هستند اما اینجا بیشتر بر وجه پیشگو بودنشان تاکید شده است.