دولت یازدهم به رشد هنرستان‌های هنرهای زیبا توجه کند


به گزارش خبرنگار مهر، دهمین نشست مدیران هنرستان های هنرهای زیبای سراسر کشور با حضور رمضانعلی حیدری‌خلیلی مدیر کل دفتر آموزش و توسعه فعالیت های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز سه شنبه 5 شهریور ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.


رمضانعلی حیدری خلیلی مدیر کل دفتر آموزش و توسعه فعالیت های فرهنگی  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست گفت: متاسفانه آموزش های فرهنگی و هنری و یا تحصیلی هنر در هنرستان‌های هنرهای زیبا مورد کم لطفی قرار گرفته است. بسیاری از هنرمندان که از حضورشان در این هنرستان ها بهره می بریم همگی تحصیل کرده این هنرستان ها بوده و بزرگوارانه سهمی در بسط و گسترش فرهنگ و هنر کشور دارند.


وی ادامه داد: مسئله این جاست که آیا اساتید بزرگ ما که مشغول تدریس در هنرستان‌ها هستند دارای کارکرد متنوع و موثری در بحث آموزش هستند؟ متاسفانه کم توجهی به آموزش هنر و فرهنگ به خصوص در بحث بودجه، منابع و امکانات شرایط بدی را برای آموزش ایجاد کرده است.


حیدری خلیلی گفت: امیدوارم در دولت یازدهم به تناسب اهمیتی که آموزش در رویکرد رشد و توسعه فرهنگ و هنر دارد، سهم آموزش در بخش بودجه افزایش پیدا کرده و این رکن اصلی توسعه فرهنگ و هنر در کشور تبدیل به یک اولویت شود. امیدواریم فرهنگ و هنر در دولت یازدهم دوره طلایی خود را سپری کند و شاهد رشد و شکوفایی هنرستان های هنرهای زیبا در سراسر کشور باشیم.


دستمزد اساتید هنر در هنرستان‌های هنرهای زیبا اندک است


وی با اشاره به این مطلب که اگر می‌خواهیم آموزش هنر در کشور به جایگاه مناسبی برسد باید به دنبال عشاق هنر بگردیم، توضیح داد: در واقع تنها عاشقان هنر هستند که با کمترین دستمزد بهترین آموزش ها را به هنرجویان ارائه می دهند. مشکلات کمبود بودجه در بخش آموزش فرهنگ و هنر در کشور سبب شده تا اساتید هنر در کشور دستمزدهای اندکی دریافت کنند. این در حالی است که وقتی اساتید بزرگ هنری در هنرستان ها مشغول به فعالیت هستند، کمترین انتظارشان این است که به موقع حق التدریس خود را دریافت کنند.


مدیر کل دفتر آموزش و توسعه فعالیت های فرهنگی گفت: مسئله دیگر این است که اساتید فرهنگ و هنر گاه فکر می کنند که تافته جدا بافته هستند، این در حالی است که نباید دچار تکبر شوند. اساتید هنر باید به خاطر داشته باشند که هنر یک ودیعه الهی  از سوی حضرت حق برای ارائه به خلق است. ما هنرمندان از عمر و آرزوی هایمان برای هنر سوبسید پرداخت کرده ایم. به عنوان مثال پرویز تناولی در دنیای هنر یک نفر است، اما همین هنرمند بزرگ از طریق آموزش بسیاری از هنرمندان دیگر را تربیت کرده است.


وی ادامه داد: نباید فراموش کرد که تجربه بهتر از علم است و باید از کسانی که تجربه آموزش در حوزه هنر را دارند کمک بخواهیم تا بهترین آموزش ها را در اختیار هنرجو قرار دهند، البته در کنار آن بسیاری از هنرمندان بزرگ هستند که پیشنهاد آموزش در سطح کشور را به مراکز آموزشی می دهند و باید از چنین پتانسیلی برای رشد فرهنگ و هنر در کشور استفاده کنیم.


حیدری خلیلی گفت: باید شرایطی فراهم شود تا هنرمندان ما در خارج از کشور نیز برنامه های آموزشی داشته باشند و کارگاه های آموزشی برگزار کنند تا هنرمندان خارجی نیز بدانند که هنرمندان ایرانی در چه سطحی هستند.


هنرمند با دست، عقل و احساس کار می کند


در ادامه این نشست، لواسانی خطاط با اشاره به این مطلب که در هنرستان های هنرهای زیبای پسران تدریس می کند، گفت: آن کس که با دست کار می کند کارگر است، آن کس که با دست و عقل کار می کند صنعتگر است و آن کس که با دست، عقل و احساس کار می کند، هنرمند است. حضرت علی (ع) می گوید بزرگترین فاجعه کوچک کردن هنرمند است. ولی در این سال ها هنرمندان ما در کشور کوچک شده اند. طی سال های گذشته، 70 جلد کتاب، 26 هزار بیت مثنوی مولانا و دو نسخه قرآن را خوشنویسی  کرده ام. اگر یک هنرمند از توانایی های خود تعریف کند، حمل بر غرور و خودستایی می شود، اما این روزها باید همه بدانند که هنرمندان در کشور چه کارهایی را انجام می دهند.


وی بیان کرد: هنرستان های  هنرهای زیبا در کشور از قدمت بالایی برخوردار است، به عنوان مثال هنرستان هنرهای زیبای تهران با آن عمارت و بنا در منطقه پیچ شمیران باید به ثبت آثار ملی برسد تا در آینده هیچ آسیبی به آن وارد نشود، هنرستان هایی از این دست خروجی های بسیار بزرگی داشته است.


لواسانی در ادامه گفت: جان فرهنگ در کشور ما هنر است و اگر فرهنگ را یک انگشتری با یک نگین مشعش در نظر بگیریم، هنر نگین مشعشع  فرهنگ است.


مشهدی زاده هنرمند مجسمه ساز نیز در ادامه این نشست با اشاره به اینکه با نحوه نگرش حیدری خلیلی به بحث آموزش، می توان آینده درخشانی را برای هنرستان های کشور ترسیم کرد، گفت: مدیران هنرستان‌ها دارای مسئولیتی ظریف و آسیب‌پذیر هستند و باید به نوع آموزش خود اهمیت بیشتری دهند. اگر برنامه ریزی مناسبی باشد، بی شک خروجی مناسبی نیز خواهیم داشت. به عنوان مثال هنرستان های موسیقی ما توانسته اند هنرمندانی را به عرصه هنر عرضه کنند که هر کدام از آنها نگین انگشتری جهان در حوزه فکر و اندیشه بوده اند.


وی در پایان گفت: بهره مندی از تعالیم هنری حق همه ایرانیان است، امکانات آموزشی در بخش هنر دیر ولی خوب به دست هنرجویان رسیده است، امیدوارم همه شهرستان های سراسر کشور دارای هنرستان های هنرهای زیبا شوند و دیگر شاهد این مسئله نباشیم که به فرهنگ و هنر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به چشم یک واحد اداری نگاه شود. متاسفانه قالب مدیران دولتی در بخش فرهنگ و هنر، توجه شان به برنامه های زود بازده و جشنواره ها و همایش ها است، اما هنر و سرمایه گذاری بر روی آن مانند پروژه های پل سازی و یا سدسازی نیست که به زودی مورد بهره برداری قرار گیرد، بلکه باید در طولانی مدت تاثیرات سرمایه گذاری روی چنین آموزش هایی را دریافت کرد.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …