انتخاب مدیران آگاه مهمترین نگرانی و دغدغه امروز حوزه فیلم کوتاه است

به گزارش ایرانگرد نیوز، در متن این یادداشت آمده است: با اهدا سلام و تبریک بابت انتخاب جنابعالی به عنوان ریاست سازمان سینمایی کشور. موقعیت شایسته و غیرقابل انکار سینمای ایران مدیون همت مسوولانه سینماگران این سرزمین است و هر گاه مدیران فرهنگی رو در رو به گفتگو و تعامل با هنرمندان نشسته‌اند، حاصلش بی تردید موفقیت های بیشتر و شادابی عمومی بوده است.

 
سینمای کوتاه ایران با بیش از 44 سال سابقه مستمر از سال 1348 تا کنون، پرورش دهنده بسیاری از سینماگران این سرزمین بوده و امروز بسیاری از نامداران سینما، مفتخر به آغاز فعالیت خود از سینمای کوتاه ایران هستند. پس از انقلاب در دو عرصه آموزش و تولید، انجمن سینمای جوانان ایران از سال 1359 و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از سال 1365 حامی بسیاری از جوانان این مرز و بوم بوده‌اند. سینمای کوتاه بخش کم سر وصدای سینمای ایران، منبع بی انتهای معرفی سینماگران آینده ایران است و هر نوع برنامه ریزی برای توسعه و حتی اصلاح سینمای ایران بدون در نظر گرفتن این بخش فرهنگساز سینما بی‌نتیجه خواهد بود.

 
حالا و با گذشت یک دهه از تاسیس صنف “انجمن فیلم کوتاه ایران” و عضویت بیش از 250 نفر از مهمترین فیلمسازان این حوزه، مجموعه‌ای توانمند و نگران، گوشه های مختلف این بخش مهم و سرنوشت ساز را رصد می‌کند. می‌بیند که بحران کجاست و می‌داند راه حل چیست. خرد جمعی را ارج می‌نهد و راه پیش رو را تنها در بحث و مشورت می‌داند. مسائل فیلم کوتاه و فیلمسازان این عرصه که امیدهای آینده سینمای ایران اند، مسائلی قابل چشم پوشی نیست. نمی توان نادیده‌اش گرفت.

 
حضور نسل تازه‌نفس و مستعد  هرساله در سینمای حرفه‌ای و دستآوردهای غیر قابل کتمانش در داخل و خارج، این انجمن صنفی را با تکیه بر تجربیات گران قدر اعضای خود بر آن می‌دارد تا با نگرانی به مسائل مختلفِ این موضوع فکر کند و دقیق شود. در نکاتی همچون “تولید و نمایش آثار کوتاه”، “بررسی عملکرد سطوح مختلف سیاست گذاری و تصمیم‌گیری کلانِ فیلم کوتاه”، “تاثیر فیلم کوتاه بر آینده سینمای ایران” و بسیار نکات ریز و درشت که طبیعتا در صورت نیاز مشروح تر و مبسوط تر عرض خواهد شد.

 
اما بیش و پیش از هر چیز باید یادآوری کرد: تصمیم گیری و اجرا در همه موضوعات خرد و کلان این حوزه که باز تاکید می‌کنیم علاوه بر تاثیر در حوزه  فیلم کوتاه، تاثیری مستقیم هم در آینده سینمای ایران دارد. در دستان مدیریت این عرصه است. مدیریتی که گاه در سالهای نه چندان دور توانست نسلی درخشان در فیلم کوتاه بسازد و بخشی از نسل پر استعداد امروز سینمای ایران را معرفی کند و مدیریتی که در چند سال گذشته، چنان با ناآگاهی از وظیفه اصلی خود، بحران و بی اعتمادی و تلخکامی به بارآورد که بازساختنش زمان می‌خواهد.

 
آری، اکنون، انتخاب مدیران آگاه، مهمترین نگرانی و دغدغه امروزِ دلواپسان این حوزه است. می‌دانیم که کلید “سپردن مسایل هنر به دستان اهلش” شعار قابل اعتنایی است. “انجمن فیلم کوتاه ایران” با اعتقاد و اعتماد برای تعامل با مدیریت سینما، بدون تعصب و مرزبندی، اعلام آمادگی می‌کند تا در این بزنگاه سرنوشت ساز، تجربیات و مشاوره های خود را برای انتخاب دو مدیر “انجمن سینمای جوانان ایران” و” مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی” به عنوان اصلی ترین مراکز آموزش، تصمیم گیری و تولید فیلم کوتاه با آن مدیریت محترم به اشتراک بگذارد و این را به طور جدی  وظیفه صنفی خود می‌داند.

 

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …