نقاشی را با مداد رنگی‌های دخترم آغاز کردم/ هر وقت در شعر کم می‌آورم نقاشی می‌کشم

به گزارش ایرانگرد نیوز ، سید علی صالحی شاعر پیشکسوت کشورمان در نشست خبری نمایشگاه نقاشی‌‌اش با نام “از سر اتفاق” که ظهر امروز چهارشنبه 6 شهریور ماه برگزار شد با اشاره به این که هیچ گاه فکر نمی‌کردم بخواهم آثار بسیار شخصی خود را در معرض دید جامعه فرهنگی و اهل هنر قرار دهم، گفت: این نمایشگاه همانطور که از اسم آن مشخص است کاملا ناخواسته و از سر اتفاق برگزار شد. این نشست هم که به عنوان اولین نشست خبری من در طول دوران فعالیت هنری‌ام به شمار می‌رود کاملا اتفاقی و طبق خواسته دوستانم برگزار شده است.

 

وی ادامه داد: نمی توانم تاریخ معینی را برای زمانی که شروع به نقاشی کشیدن کردم بگویم اما آنچه که مشخص است اینکه هر وقت از مطالعه و نوشتن شعر خسته می شدم سرانگشتانم بی‌کار نمانده و شروع به خط خطی می‌کردم که سرانجام این خط خطی‌ها تابلوهایی است که به زودی نمایشگاه آن برگزار خواهد شد.

 

نقاشی‌هایم ادامه شعرهایم است

 

این شاعر با اشاره به اینکه یک روز از دخترم خواستم که مداد رنگی‌های خود را در اختیار من قرار دهد و نقاشی درست از همین نقطه آغاز شد، توضیح داد: نمایشگاه “از سر اتفاق” قرار بود فروردین ماه امسال برگزار شود اما به دلیل برگزاری انتخابات ترجیح دادم که زمان آن را تغییر دهم.

 

صالحی گفت: تابلوهایی که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته خواهد شد در دو بخش اکرلیک و سیاه‌قلم است. درباره نقاشی های خود باید بگویم که هر وقت در شعر کم می‌آورم نقاشی می‌کشم و هر وقت از نقاشی خسته می شوم، شعر می گویم. نقاشی‌های من ادامه شعر من برای عبور از واژه و به نوعی علاقه من به انحنا است به همین دلیل در این نقاشی‌ها انحنا را به خوبی می بینید.

 

وی با اشاره به این که کمتر برای نقاشی‌های خود عنوان انتخاب کرده است، ادامه داد: ترجیح می دهم مخاطبانم برداشت خود را از این نقاشی‌ها داشته باشند.

 

صالحی با شعر و نقاشی به آلمان و کانادا می‌رود

 

شاعر کتاب “زرتشت و ترانه‌های شادمانی” درباره مجموعه اشعار جدید خود توضیح داد: به زودی مجموعه شعری از من به زبان آلمانی توسط شرکتی به نام سابجکت در فرانکفورت منتشر خواهد شد. ترجمه این مجموعه به تازگی به پایان رسیده و در مرحله حروف‌چینی است. گویا ناشر آلمانی این مجموعه متوجه شده که گاهی اوقات نقاشی می کنم به همین دلیل تقاضا کرده که این نمایشگاه در آلمان هم برگزار شود. همچنین چند نفر از بچه های ایرانی در کانادا نیز پیشنهاد برگزاری نمایشگاه در این کشور را دادند تا این آثار را برای مردمان اهل علاقه در آن کشور به نمایش گذارند.

 

همه چیز به جز شعر برای من حاشیه است

 

صالحی با اشاره به این که در کردستان عراق نیز دفتر شعر و نامه های او منتشر شده است، گفت: تعدادی از مجموعه اشعارم نیز در مطبوعات مختلف جهان ترجمه و منتشر شده که بیشتر ترجمه‌ها به زبان عربی است. چند سال پیش ویژه‌نامه‌ای از اشعارم در روزنامه الزمان در کشور انگلستان منتشر شد که بعد از انتشار در سال 1382 جایزه ویژه نویسندگان ادبی انگلستان به من اهدا شد. همچنین به تازگی ویژه‌نامه دیگری از اشعارم در یک مجله معتبر در پاریس منتشر شده است.

 

این نقاش بیان کرد: در حیات من همه چیز حاشیه است به جز شعر؛ حتی نقاشی که این قدر دوستش دارم. همان قدر که در شعر به شدت ادعا دارم در حوزه نقاشی هیچ ادعایی ندارم و تمامی این نقاشی ها تجربه شخصی من بوده و امیدوارم هیچ دخالتی در کار دیگر دوستان نکرده باشم. این را گفتم که مبادا بعدا گلایه ای باشد. من نقاش نیستم فقط گاهی برای خود با واحدِ خط فرافکنی می کنم.

 

وی درباره ورود بسیاری از هنرمندان به رشته‌های مختلف هنری از جمله ورود کارگردانان به رشته عکاسی بیان کرد، گفت: واحد سینما و عکاسی یکی است، اما واحد شعر کلمه است و واحد نقاشی رنگ است و این دو فاصله زیادی با هم دارند، هرچند همه هنرها از یک منشاء برخاسته‌اند اما از لحاظ کاربردی با یکدیگر متفاوت هستند.

 

تقوایی، کیارستمی و بیضایی نابغه هستند

 

شاعر “ترانه‌های ملکوت” در پاسخ به این پرسش که آیا استفاده از واژه خودآموخته به عنوان هنرمندی که آموزشی در رابطه با هنر مورد نظر ندیده است برای نمایشگاه‌ وی نامناسب نیست چرا که آنگاه باید هنرمندی مانند ناصر تقوایی را نیز خودآموخته دانست، توضیح داد: ناصر تقوایی نابغه سینمای ایران است و نمی توان گفت خودآموخته است. خودآموخته معنای حاشیه ای دارد که فرد هنری را بدون آموزش کار کند آنهم در حالی که نیاز به آموزش داشته اما شرایط مالی مناسبی نداشته است. باید تاکید کنم که اگر در دهه 40 در مسجدسلیمان کلاس نقاشی بود شک نمی کردم که حتما آن را فرا می گرفتم و اگر کلاس موسیقی بود بعد از نقاشی حتما موسیقی را یاد می گرفتم، اما نه تنها کلاسی در مسجدسلیمان نبود بلکه اگر هم بود توانایی مالی برای حضور در این کلاس ها را نداشتم.

 

وی ادامه داد: همین مسئله سبب شد تا آسان ترین و درونی ترین و میراث‌مندترین رشته را که همان شعر است انتخاب کنم. پدر من نیز یک شاعر بزرگ بود و مثنوی او همچنان پیش من امانت مانده اما هیچگاه اجازه انتشار آن را به من نداد. خودآموختگی برای اهل هنر متوسط یک اتفاق است اما برای نابغه هایی مانند عباس کیارستمی، بهرام بیضایی و ناصر تقوایی چنین اتفاقی رخ نمی دهد.

 

شاعر “این منم زرتشت ارابه‌ران خورشید” با بیان این مطلب که نقطه آغاز نقاشی هایش همانند اشعارش دریا و دایره است، گفت: نقاشی های من همیشه از یک نقطه آغاز شده و آنقدر ادامه پیدا می کند تا به پایان رسد.

 

فروش آثار صالحی از 2 تا 10 میلیون تومان

 

علی عزتی مدیرعامل انجمن هنرمندان خودآموخته در ادامه جلسه گفت: سید علی صالحی تمایلی به برگزاری این نمایشگاه نداشت اما ما تمام تلاش خود را کردیم تا او را به برگزاری این نمایشگاه راضی کنیم. از بین 200 اثر نقاشی سیدعلی صالحی، 40 اثر به نمایش گذاشته خواهد شد. همچنین در نظر داریم بعد از پایان این نمایشگاه، نمایشگاه های دیگری در حوزه های مختلف جغرافیایی نیز برگزار کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه علاوه بر نمایش آثار سید علی صالحی فروش آثار نیز خواهیم داشت، ادامه داد: قیمت آثار نقاشی ارائه شده از 2 تا 10 میلیون تومان تعریف شده است تا این نوع از نقاشی را در اختیار اهل هنر قرار دهیم. این نوع از نمایشگاه ها برای افراد خودآموخته هنر برگزار می شود و شرط اصلی برای برگزاری این است که هنرمند مورد نظر هیچ نوع آموزشی در زمینه هنر مورد نظر نداشته باشد.

 

مدیرعامل انجمن هنرمندان خودآموخته درباره معرفی دیگر هنرمندان خودآموخته توسط این انجمن به معرفی لوریس چکناواریان یکی از موسیقیدانان بزرگ کشور و فعالیت وی در عرصه نقاشی اشاره کرد.

 

وی درباره زمان برگزاری نمایشگاه “از سر اتفاق” در پایان گفت: این نمایشگاه از 12 تا 20 شهریور ماه در نگارخانه میرمیران در خانه هنرمندان برگزار خواهد شد که افتتاحیه آن روز سه شنبه 12 شهریور ماه ساعت 17 تا 21 در همین نگارخانه و با حضور هنرمندان مختلفی در حوزه تجسمی و ادبیات برگزار می شود.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …