پدر تعزیه ایران، نسرین مقانلو و امین زندگانی تجلیل شدند/ ورود تعزیه به کرسی‌های دانشگاه


به گزارش خبرنگار مهر، اختتامیه دومین جشنواره “میلاد سرخ” با حضور اکبر نیکزاد استاندار اردبیل، منصور شرفی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل و دبیر جشنواره، شفیع آقامحمدیان مدیر جشنواره و جمعی از سینماگران و فیلمسازان حاضر در این رویداد سینمایی برگزار شد.


در ابتدای این مراسم منصور شرفی ضمن ارائه گزارشی از این رویداد سینمایی گفت: جشنواره “میلاد سرخ” آغاز رویش فرهنگ عاشورایی است و می‌تواند در جهت ترویج این فرهنگ بین نسل جوان کارساز باشد. من امیدوارم این حرکت ارزشی به درخت تنومندی تبدیل شود تا آشنایی هر چه بیشتر با فرهنگ اهل بیت، میوه و ثمره آن باشد.


در ادامه این مراسم شفیع آقامحمدیان مدیر جشنواره خطاب به مسئولان استان اردبیل گفت: بیایید اجازه ندهیم که این جشنواره به راحتی از اردبیل رخت بربندد. من برای آوردن جشنواره میلاد سرخ به استان اردبیل تلاش های بسیاری کرده‌ام و حال شما این جشنواره را در استان خود ماندگار کنید.


وی افزود: مگر سینمای ما به خصوص در بخش موضوعی چه چیزی از جشنواره‌های بزرگ دنیا کم دارد. شاهد هستیم که بزرگترین جشنواره های دنیا در روستاهای کوچک برگزار می شود به عنوان مثال جشنواره فیلم کوتاه اوبرهازن در آلمان در یک دهکده برگزار می شود اما همین دهکده کوچک به واسطه برگزاری این جشنواره به محلی برای تبادل فرهنگ ها تبدیل شده است، بنابراین باید تلاش خود را بکنیم تا این جشنواره در اردبیل باقی بماند.


مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اشاره به آثار ارسال شده به این جشنواره، گفت: نزدیک به 500 اثر به جشنواره ارسال شد که 55 فیلم با نظر هیات انتخاب به بخش مسابقه جشنواره “میلاد سرخ” راه پیدا کرد.


شفیع آقامحمدیان در این بخش از صحبت های خود در حالی که سعی می کرد بغض خود را پنهان کند، به کارکرد این جشنواره اشاره کرد و گفت: جشنواره “میلاد سرخ” قرار است فرهنگ ائمه اطهار را مطرح کند اما متاسفانه این جشنواره به لحاظ تبلیغاتی کمرنگ بود و چنین جشنواره ارزشمندی هیچ تبلیغی در تلویزیون نداشت و حتی در نهایت تاسف شاهد بودیم که تلویزیون محلی اردبیل هم یک پلان از این جشنواره نشان نداد. این در حالی است که جشنواره میلاد سرخ جشنواره مهمی بود.


در ادامه این مراسم نیکزاد استاندار اردبیل گفت: مکتب عاشورا مکتبی است که اگر هنرمندان و نویسندگان، فیلم و کتاب های فراوانی درباره آن تولید کنند باز هم جا برای کار بسیار داریم  چراکه در شکل گیری این مکتب معمار بزرگی نقش‌آفرینی کرده که بهترین کارگردان های دنیا هم وی را تحسین می کنند. معمار بزرگ این مکتب حضرت امام حسین (ع) است که لحظه به لحظه مکتب عاشورا را کارگردانی کرده است.


در ادامه این مراسم سنج زنی ویژه مراسم عاشورا در اردبیل برگزار شد. بخش دیگری از مراسم به تقدیر از جابر عناصری، نسرین مقانلو و امین زندگانی اختصاص داشت.


جابر عناصری ملقب به پدر تعزیه ایران پس از اینکه روی صحنه آمد بخش‌هایی از یک تعزیه را اجرا کرد و برخی از حاضران در سالن همراه با تعزیه‌خوانی وی گریه کردند. عناصری در میان صحبت های خود اشاره کرد که در اجرای هنر تغزیه دچار سانسور شده‌ایم. وی افزود: متاسفانه برخی از نمادهای عاشورایی در فیلم ها نشان داده می شود اما برای اجرای همین نمادها در روز عاشورا با ممانعت مواجه می شویم این در حالی است که اگر اجازه می دادند دانشجویان من غوغا می کردند.


وی افزود: افتخار می کنم پس از 40 سال تدریس، تعزیه را از خاکریزهای بیابان به کرسی دانشگاه کشاندم که حاصل آن 50 جلد کتاب عاشورایی است. نگارش کتاب هایی در زمینه عاشورا افتخار من نیست بلکه معتقدم منتی است که امام حسین (ع) بر من گذاشته است.


در ادامه این مراسم پس از نمایش بخش هایی از بازی نسرین مقانلو در سریال “مختارنامه” این بازیگر روی صحنه آمد و گفت: همه ایران سرای ماست و خوشحالم در اثر تاریخی “مختارنامه” بازی کردم چرا که هم ما ایرانی هستیم و هم شیعه. به نظر من سینما در حوزه مباحث دینی حرف برای گفتن بسیار دارد که از آن غافلیم.


در ادامه این مراسم امین زندگانی بازیگر سینما و تلویزیون روی صحنه آمد. از زندگانی برای بازی در فیلم “ملک سلیمان” و سریال “مختارنامه” تقدیر شد.


زندگانی با بیان خاطره ای از سریال “مختارنامه” گفت: وقتی قرار بود نقش مسلم را بازی کنم به میرباقری گفتم می ترسم این نقش را بازی کنم. میرباقری گفت من بهترین کاراکتر را برای تو انتخاب کرده ام پس ترس تو برای چیست و در جواب گفتم ترسم از تعزیه خوان هایی است که مسلم را از من بهتر بازی کرده اند، ترسم از استادان عزیزی چون جابر عناصری است.


زندگانی همچنین در بخش پایانی صحبت های خود گفت: من یک گله از مردم آذربایجان دارم. همیشه وقتی که ما تهرانی ها به آذربایجان می آییم با صدای بلند می گوییم یاشاسین آذربایجان اما هیچ ترک زبانی وقتی در تهران جایزه می گیرد نمی گوید یاشاسین تهران! ضمن اینکه نخبگانی چون جابر عناصری اول ایرانی هستند بعد آذری.


اختتامیه دومین جشنواره عاشورایی با اهدای جوایز به بهترین فیلمسازان به کار خود پایان داد.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …