من با عکس‌های انقلاب ایران معروف شدم/ عکس‌های دیده‌نشده از تسخیر سفارت آمریکا


به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری دومین جشنواره بین‌المللی عکس “رژان” با موضوع آب صبح امروز شنبه نهم شهریور در خانه هنرمندان با حضور میشل ستبون عکاس مطرح فرانسوی و عضو هیات داوران جشنواره، ساعد نیک‌ذات رئیس انجمن ملی عکاسان ایران و عضو هیات داوران جشنواره و علی جورابچی دبیر جشنواره و امید ملکی مدیرعامل شرکت رژان برگزار شد.


در ابتدای این نشست جورابچی گفت: جشنوار رژان یک جشنواره مستقل و خصوصی است که سال پیش با موضوع گرما و امسال با موضوع آب برگزار شده‌است.


وی تعداد آثار رسیده به جشنواره را 13430 عکس از 1560هنرمند ذکر کرد و افزود: امسال از میان این تعداد اثر 141 عکس در نگارخانه‌های خانه هنرمندان از دوازدهم تا نوزدهم شهریور ماه روی دیوار خواهد رفت و مراسم اهدای جوایز به نفرات برگزیده نیز پانزدهم شهریور ساعت 18 در تالار شهناز خانه هنرمندان برگزار خواهد شد.


جورابچی از میشل ستبون، ساعد نیک‌ذات، سیف‌الله صمدیان، رخشان بنی‌اعتماد و مجید سعیدی به عنوان داوران جشنواره یاد کرد و گفت: به هر عکاسی که اثرش را روی دیوار ببریم 25 یورو به عنوان حق‌التصویر و به نفرات برگزیده 500 یورو اهدا خواهیم کرد. سال گذشته ما نفرات اول تا سوم داشتیم که بنا به پیشنهاد هیات داوران، امسال رویه را عوض کردیم و در دو بخش ویژه (با موضوع آب)‌ و بخش اصلی (با موضوع آبرسانی) جمعا به هفت نفر جایزه خواهیم داد.


در ادامه ساعد نیک‌ذات در مورد جشنواره رژان توضیح داد: این جشنواره یک جشنواره کاملا خصوصی است و هیچ کمکی از هیچ ارگان دولتی نگرفته و به همین خاطر کاملا مستقل و با ایده‌آل‌های خود کار می‌کند. من به شخصه بسیار خوشحالم که در این جشنواره در کنار عکاسی قرار گرفتم (میشل ستبون) که در کار خود بسیار استاد است و در طی سالیان گذشته تنها به کار حرفه‌ای خود پرداخته و همچنین بسیاری از خاطرات تصویری انقلاب اسلامی ما از اوست.


نیک‌ذات ایده برگزاری جشنواره عکس با موضوعاتی چون آب و گرما را بسیار مورد قبول و وفاق عکاسان دانست و بیان کرد: موضوع انرژی در جهان امروز بسیار موضوع مهمی است و خوشحالم که جشنواره‌های هنری در این مورد در کشور ما و توسط یک بخش خصوصی در حال برگزاری است.


وی در مورد کشورهای خارجی شرکت‌کننده در این جشنوراه توضیح داد: سال قبل از 26 کشور و امسال از 38 کشور برای ما اثر رسیده و آثار هنرمندان پنج کشور به نمایشگاه راه یافت.


در ادامه این نشست امید ملکی که شرکتش برگزارکننده جشنواره است، گفت: این روزها باب شده که فعالیت‌های مستقل و خصوصی در حوزه هنر به وفور یافت می‌شود که فضای خوبی ایجاد کرده تا بخش خصوصی نیز بتواند به هنر وارد شود. متاسفانه این حضور زیاد با کیفیت بالا نبوده و بخش خصوصی اقداماتی که به استانداردهای جهانی نزدیک باشد انجام نداده‌ است. ما سعی کرده‌ایم در حوزه‌ای که وارد شدیم کاملا بر طبق استانداردهای ‌جهانی عمل کنیم به همین خاطر به برگزاری درست نمایشگاه، داوری داوران بین‌المللی و معتبر، چاپ کتاب قبل از جشنواره و … توجه زیادی کرده‌ایم.


مدیر شرکت تجاری رژان ادامه داد: جشنواره سوم را از همین امروز رسما راه‌اندازی می‌کنیم که با موضوع رنگ است و پوسترش را “کیکو فارگاس” طراح مشهور برزیلی طراحی کرده است و مطابق دوره‌های قبلی انتظار داریم که عکاسان در دوره سوم نیز حضوری جدید داشته باشند.


وی از ورود شرکت متبوعش در حوزه مستندسازی خبر داد و گفت: قصد داریم که در مورد تصویرگران بزنگاه‌های مهم تاریخ معاصر کشورمان فیلم مستند تهیه کنیم که در گام اول فیلم مستند میشل ستبون را که از بزرگترین عکاسانی است که در ابتدای انقلاب به ایران آمده بود، در دست تولید داریم.


ملکی در مورد ستبون و اهمیت پرداختن به این عکاس گفت: این هنرمند از قبل از انقلاب به ایران آمده بود و بعد از حضور در ایران در نوفل‌لوشاتو خدمت امام رسیده بود و یا در جریان تسخیر لانه جاسوسی یا آزاد شدن زندانیان سیاسی از زندان قصر حضور داشته و بسیاری از عکس‌هایی که ما در ذهن خود از انقلاب داریم اثر وی است. به همین دلیل مناسب دیدیم که در این حوزه اولین نفر او باشد که برایش فیلم می‌سازیم. به نوعی باید بگوییم که ستبون روایتگر انقلاب ماست.


وی به پیوند هنر با صنعت اشاره کرد و در این مورد توضیح داد:‌ ما به این پیوند مبارک به عنوان یکی از محورهای فعالیتمان نگاه می‌کنیم و معتقدیم که هنر باید از صنعت بهره‌برداری کند. ما خادمان کوچکی برای هنر هستیم.


ملکی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا قصد برگزاری نمایشگاه آثاری که به جشنواره رژان رسیده در کشورهای دیگر را دارید، گفت: ما دوست داریم که این اتفاق رخ بدهد ولی برگزاری نمایشگاه در کشورهای دیگر مستلزم کمک وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.


میشل ستبون دیگر سخنران این برنامه بود که در ابتدا از حضور دوباره خود در ایران اظهار خوشحالی کرد و گفت: فکر می‌کنم حضورم در ایران یک فرصت خوبی است که به روابط فرهنگی ایران با دنیای خارج بهبود ببخشم. تصویر عجیب و غریبی از ایران در دنیا و به خصوص در مطبوعات دنیا ارائه می‌شود که برای من که با مردم شما آشنا بودم عجیب بود. من از دیدن اینکه این تصویر از ایران وجود دارد بسیار تعجب کردم و به خاطر علاقه زیادی که به ایران دارم دوست دارم که این تصویر غلط و زشت از بین برود.


این عکاس فرانسوی با ذکر این جمله که من کاری به سیاست ندارم، ادامه داد: من به خاطر انقلاب اسلامی ایران مشهور شدم و خودم را مدیون اعتمادی که مردم شما به من کرد، می‌دانم و دوست دارم دینم به شماها را ادا کنم.


وی حضور یک شرکت اقتصادی در جریان هنر را بسیار خوش‌یمن دانست و گفت: در فرانسه بانکی وجود دارد که یک جشنواره عکس برگزار می‌کند که اتفاقا این دوره به ایران اختصاص دارد. این جشنواره در فرانسه با جایزه‌ای 50 هزار یورویی در حال برگزاری است. این مثال را زدم که بگویم در همه جای دنیا کمپانی‌های اقتصادی به جریان هنر پول واریز می‌کنند.


ستبون در مورد حضور خود در بحبحه انقلاب توضیح داد: در سال 1979 به ایران آمدم و همه‌جا حضور داشتم. از بزرگترین تظاهرات‌ها عکاسی کردم. از کشتارهای دسته‌جمعی عکس گرفتم. در هواپیما با حضرت امام (ره) بودم، در مدرسه رفاه، در قم و تا لحظه پیروزی انقلاب با ایشان همراه بودم. من عکس‌هایی از تسخیر سفارت آمریکا دارم که هیچ‌کس آنها را ندیده است.


وی خاطرنشان کرد: اینها همگی خاطرات تصویری هستند که تنها متعلق به من نیستند بلکه به عقیده من این خاطرات مشترک من با شما ایرانی‌هاست. اینها خاطراتی است که متعلق به مردم ایران است. من حاضرم همه این عکس‌ها را بر روی اینترنت بگذارم تا به صورت رایگان در اختیار شما قرار بگیرد.


ستبون در پایان گفت: من حاضرم این خاطرات مشترک را در اختیار کسی بگذارم که ‌آنها را برای مردم ایران چاپ کند و بتوانیم خاطراتمان را با هم مرور کنیم.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …