پیکر آهنگساز پیشکسوت از شیراز به تهران می‌آید/ خداحافظی با علی جعفریان

اردوان جعفریان : اکنون در شیراز به سر می‌بریم و به زودی پیکر پدر را با هواپیما به تهران خواهیم آورد. ضمن اینکه معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با دفن پیکر پدر در قطعه هنرمندان موافقت کرده است.

 
وی افزود: مراسم تشییع جنازه و تدفین نیز سه‌شنبه 12 شهریور احتمالا از مقابل تالار وحدت برگزار می‌شود و ما از هنرمندان برای شرکت در این مراسم دعوت می‌کنیم.

 
زنده یاد علی جعفریان روز گذشته جمعه هشتم شهریور به علت به هوش نیامدن پس از جراحی، در شیراز دار فانی را وداع گفت.

 
این آهنگساز پیشکسوت در سن ۱۲ سالگی در کلاس پنجم ابتدایی در اثر تصادفی بینایی کامل چشمان خود را از دست داد و با این وجود همزمان با تحصيلات مدرسه به تحصيل در هنرستان موسيقي زير نظر اساتيدي همچون زندیاد استاد حسینعلی وزیری تبار، استاد زنده یاد استاد جواد معروفی، استاد منوچهر رشیدی و …  پرداخت. وی دوره‌های ردیف‌هاي موسيقي ايراني را نيز از مکتب استاد ابولحسن صبا نزد زنده یاد استاد حبیب الله بدیعی به مدت هفت سال آموخت.

 
وی در سال ۱۳۵۱ موفق به دريافت کارشناسی رشته ادبیات فارسی و در سال بعد نيز موفق به ورود به دوره فوق ليسانس رشته ادبيات فارسي شد. اولین آهنگی که توسط او ساخته شد “ستاره باران” با شعري از سیمین بهبهانی بود و تنظیم زنده یاد استاد مصطفی کسروی بود. ساختن ۸ قطعه موسيقي براي تئاتر بزرگ “در محضر حافظ” از ديگر فعاليت‌هاي وي به شمار مي‌رود.

 
جعفریان در همکاری با سازمان صدا و سيما بيش از ۳۰ اثر ساخت که با صداي هنرمنداني همچون سالار عقيلي، عليرضا قرباني، عليرضا افتخاري، حسام الدين سراج، بهرام حصيري و… اجرا شده است. اساتيد بزرگي چون فريدون مشيري، بيژن ترقي، مشفق کاشاني، اکبر آزاد، محمد علي بهمني در اين آثار به عنوان ترانه سرا همکاري داشته‌اند.

 
این هنرمند در سال ۱۳۸۲ و با تشخيص کميسيون عالي ارزشيابي هنرمندان به پاس سال‌ها فعاليت هنري موفق به دريافت نشان درجه يک هنر در آهنگسازي شد. در سال ۱۳۸۴ نيز آثاري از وي به عنوان آهنگساز و به رهبري استاد فرهاد فخرالديني با ارکستر ملي ايران به روي صحنه تالار وحدت رفت. در سال ۱۳۸۰ نيز در جشنواره سراسري بهزيستي در سالن هنر، مقام اول نوازندگي ويلن به معناي مطلق را دريافت کرد.

 
وي در سال ۱۳۸۲ به پاس سال‌ها تلاش براي ارتقا سطح علمي و فرهنگي نابينايان موفق به دريافت جايزه ممتاز بنياد دکتر خزائلي شد. از آثار او هم اکنون دو اثر به نام‌هاي “افسانه” و “قصه شمع” – که هر دو عنوان به وسيله شرکت سروش در سالهاي ۱۳۷۷ و ۱۳۸۲منتشر شده است – در دسترس است.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …