ساختار سازمان سینمایی را کوچک می‌کنم/ شمقدری را به زور برکنار نکردم


به گزارش خبرنگار مهر، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم توریع و معارفه رئیس سازمان سینمایی که ظهر امروز شنبه 9 شهریورماه برگزار شد با اشاره به این مطلب که رسالت همه ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسالت بسیار بزرگ و در عین حال افتخار آمیز است، گفت:  وظیفه ارتقای سطح فرهنگ در کشور و تقویت ارزش‌های اسلامی و انقلابی تنها بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست و دهها نهاد دولتی، عمومی و غیر دولتی وجود دارد که همه آنها به نحوی در این رسالت بزرگ مشارکت دارند.


وی با اشاره به اینکه حوزه های علمیه، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، سازمان تبلیغات اسلامی و  نهادهایی در بخش خصوصی همه در ارتقای فرهنگ و علم در کشور نقش دارند، ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از وزارتخانه های حاکمیتی در بسترسازی و ایجاد زمینه مناسب برای فعالیت همه نهادهای مرتبط مسئول است.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: باید از همه ابزارهایی که از نظر قانونی در اختیار داریم به نحو مطلوب برای انجام این وظیفه استفاده کنیم. من در برنامه ای که به مجلس ارائه کردم و رای اعتماد قابل توجهی از سوی نمایندگان مجلس به این برنامه داده شد، بسیاری از سیاست ها و برنامه های اجرایی در حوزه فرهنگ و هنر را تشریح کرده و از همه کسانی که در این وزارتخانه با آنها همکاری می کنم انتظار دارم با مطالعه این برنامه نقش خود را پیدا کنند.


جنتی بیان کرد: همه تلاش خود را می کنیم که بزرگترین دغدغه ها در بحث فرهنگ کشور را کاهش داده و به بحث فرهنگ عمومی که آسیب های قابل توجهی در آن وجود دارد نیز دقت کنیم. نمی‌خواهم خیلی به گذشته برگردم و برخی تلاشها را یادآور شوم اما برای همه ما که نظام جمهوری اسلامی یک نظام ارزشی است باعث تاسف است که برخی از ارزشها در بخش فرهنگ و هنر در حال کم رنگ شدن است.


دولتمردان باید الگوی صداقت در جامعه باشند


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: متاسفانه صداقت در گفتگو در بخشی از اقشار جامعه رو به افول است و ما دولتمردان هستیم که باید صداقت، امانتداری و راستگویی را که جزو ارزشهای انقلابی است اول در وجود خود ارتقا دهیم تا بتوانیم در جامعه الگو و اسوه باشیم. در این صورت است که صداقت، امانت و راستگویی در جامعه توسعه پیدا می کند.


وی ادامه داد: مطالعه در دیگر بحث‌های فرهنگی از جمله عدالت فرهنگی نیز باید مورد توجه باشد. همچنین باید امکانات فرهنگ و هنری را به صورت فرصت های برابر برای همه فرهیختگان، هنرمندان و ادیبان ایجاد کرده تا همه از آن استفاده کنند. سپس شرایطی را فراهم کنیم که تمام امکانات فرهنگ و هنری به همه کشور ارسال شود.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه بحث کاهش تصدیگری دولت از گذشته شعار دولتمردان بوده است، توضیح داد: باید به این مسئله جدی تر نگاه شود و تا آنجا که می توان بخشی از فعالیت های دولتی را به بخش خصوصی واگذار کنیم. این افتخار نیست که همه به ما مراجعه کنند و دست آنها پیش ما دراز باشد و ما برای همه مجوز صادر کنیم. وجود 114 بخش در وزارت فرهنگ و ارشاد که مسئولیت صدور مجوز را دارند چندان درست نیست. هر چند وظیفه اصلی این وزارتخانه ارائه مجوز به بخش های مختلف است اما باید چنین مسائلی را به حداقل ممکن برسانیم.


جنتی گفت: باید درباره این مسئله به دیگران اعتماد کرد و کار را به آنها واگذار کنیم. به عنوان مثال در سازمان سینمایی حدود 300 پست ایجاد شده است، آیا واقعا در چنین سازمانی 300 پست رسمی نیاز است یا باید آن را کوچک کرد. باید ساختارها را در همه معاونت ها کوچک کنیم و از نیروهای کارآزموده استفاده کنیم. گاه یک نیروی کارآزموده می‌تواند بازدهی بیشتری نسبت به چند نیروی معمولی داشته باشد.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تبادل فرهنگی با دنیا از اهمیت بسیاری برخوردار است، ادامه داد: امروز در یک دهکده کوچک به نام جهان زندگی می کنیم که همه چیز در آن تاثیرگذار است ما باید فرهنگ غنی و تمدن ایران را به جهان صادر کنیم و از همه ابزارها مانند سینما، تئاتر و کتاب در این زمینه استفاده کنیم.


پیام انسانی سینمای ایران به دنیا منتقل شود


وی با اشاره به اینکه کتاب‌های ما کمتر به زبانهای دیگر برگردان می شود، گفت: این در حالی است که بسیاری از کشورهای عربی تشنه کتابهای ما هستند. همچنین فیلمهای سینمایی ما دارای پیام انسانی است که باید این پیام به دنیا منتقل شود. سینمای ایران اسوه ایثار و گذشت است.


جنتی با اشاره به صحبت های جواد شمقدری گفت: شمقدری به همه دوران های سینمای ایران اشاره کرد اما باید بگویم ما دوران های افتخارآمیزی در سینما داشته ایم و فیلم های خوبی در کشور ساخته شده است که از آن جمله می توان به تولیدات دفاع مقدس که جزو افتخارات سینمای ایران است اشاره کرد. فیلم هایی که در آن باورهای اخلاقی و دینی ما وجود داشته و توانسته‌ایم این باورها را در داخل  و خارج از کشور منتشر کنیم که این دستاورد بزرگ سینمای ایران است. متاسفانه سینمای امروز ایران مشکلاتی دارد که باید راه حل درستی برای آن پیدا کند.


وی افزود: باید انعکاس فرهنگ و تمدن ایران از طریق سینما انجام شود و سینماگران ایران را کمک کنیم که از نظر فنی و حرفه ای رشد کرده تا از نظر جهانی مطرح شود.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در دنیا از سینمای ایران به عنوان یک سینمای فاخر، انسانی و ارزشمند یاد می شود، بیان کرد: مقررات و قوانین دست و پاگیر باید کاهش پیدا کنند و راه را برای شکوفایی استعدادها فراهم کنیم بخصوص در بخش استعدادهای جوان. گفتمان اصلی که آقای روحانی رئیس جمهور ایران بر آن پافشاری می‌کند گفتمان اعتدال است که در آن قانون‌گرایی در سطوح مختلف و هم توجه به اعتدال و عقلانیت وجود دارد.


پای مجوزهای خود می ایستیم


جنتی گفت: ما باید برای هر مجوزی که صادر می کنیم فکر کنیم و بعد پای آن مجوز بمانیم. این نیست که برای یک فیلم مجوز صادر کنیم و بعد با حضور گروه فشار و سر و صدای آنها مجبور به باطل کردن آن مجوز باشیم. اگر قرار باشد در سینما یک فیلم به تفکر و آرمانهای جامعه لطمه بزند فرقی نمی کند که در سینما یا شبکه نمایش خانگی ساخته شود. باید نگاه یکسانی در زمینه تولید فیلم بوجود آید.


وی با اشاره به اینکه در حوزه فضای سینمایی مشکلات بسیاری وجود دارد، گفت: باید گسترش فضای سینمایی را در کشور سرلوحه کار خود قرار دهیم و آن را تقویت کنیم. در سالهای گذشته بسیاری از سالن‌های سینمایی در کشور ساخته یا بازسازی شده که در دولت جدید نیز به آن توجه خواهد شد.


وی ادامه داد: بحث حمایت ها چه در حوزه سینما، کتاب، مطبوعات، هنرهای نمایشی و  تئاتر و بخش موسیقی باید مورد توجه قرار گیرد. بر همین راستا به همه دوستان فعال در این رشته ها نوشته ام که همه کمک هایی که در این زمینه صورت خواهد گرفت ضابطه مند شده و اولویت بندی می شود هر چند اعتبارات ما اندک است اما تلاش می کنیم امکانات مناسبی برای تولیدات در نظر گرفته شود که اگر تولیدی جزو اولویت های اصلی نبود جزو اولویت های دوم و سوم قرار خواهد گرفت.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: از محمد حسینی وزیر سابق این وزارتخانه تشکر می کنم. فرصت نشد این تشکر در جمعی که همه کارکنان فرهنگی و هنری حضور دارند انجام شود. در طول 4 سال گذشته فعالیت های بسیاری در زمینه فرهنگ و هنر انجام شده که امیدوارم در آینده و در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری از آن بهره مند شویم.


وی با اشاره به فعالیت های جواد شمقدری رئیس سابق سازمان سینمایی گفت: شمقدری در حوزه سینما تلاش های بسیاری کرده و حمایت های زیادی از سینماگران متعهد داشت. ما برخلاف آنچه که شمقدری گفت او را به زور از سمت خود برکنار نکردیم اما طبق تغییر دولت ها و روی کار آمدن دولت جدید گفتمان جدید نیز ایجاد شده که نیازمند تفکر متفاوت است.


جنتی با اشاره به حضور حجت ایوبی رئیس جدید سازمان سینمایی گفت: ایوبی از شخصیت های برجسته ای است که در سمت های مختلف فعالیت های درخشانی داشته است. از زمانی که اسم ایوبی به عنوان رئیس جدید سازمان سینمایی مطرح شد شخصیت های بزرگ کشور برای انتخاب ایوبی به من تبریک گفتند.


وی با اشاره به اینکه در حوزه سینما مدیران بسیاری وجود داشتند که می توانستیم آنها را به عنوان رئیس سازمان سینمایی انتخاب کنیم توضیح داد: من همه مدیران سینمای ایران را بررسی کردم اما مسئله ای که برای من مهم بود این است که با توجه به چالش های و اختلاف نظراتی که در حوزه سینما وجود دارد ایوبی بهترین گزینه بود. انتخاب ایوبی در این سمت به این دلیل که سینما را می شناسد و از سینماگران در داخل و خارج از کشور شناخت خوبی دارد او مقبولیت خوبی در بین سینماگران داشته و نگاه برابری به آنها دارد.


جنتی در پایان گفت: برای ما قانون مهم است و سعی می کنیم بدون دخالت دادن سلیقه های شخصی و سیاسی در سینما مدیریت کنیم و همه سینماگران برای ما عزیزی هستند. از دوستان فرهنگ و هنر می خواهم که ما را به نفع خود مصادره نکنند. ایوبی نگاهی را دنبال می کند که من در سینما دنبال می کنم.


علی جنتی در پایان درگذشت محمد تقی شریفی بازیگر سینما و تلویزیون را به خانواده وی تسلیت گفت.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …