ایرانگرد نیوز

آثار علمی یونسکو برای همه محققان جهان رایگان و آنلاین شد

0-2

به گزارش یونسکو و طبق برنامه ریزی‎های صورت گرفته برای اعمال سیاست دسترسی آزاد به اطلاعات ، یونسکو تمامی آثار تخصصی منتشر شده خود را که پیش ازاین مستلزم پرداخت پول بود، به صورت دیجیتال و آنلاین دراختیار میلیون‎ها نفر از مردم درسراسر جهان قرار می‎دهد.

درراستای حمایت ازسیاست دسترسی آزاد به اطلاعات، تمامی آثارتخصصی منتشر شده از سوی یونسکو و یا آثاری که ازاین پس منتشر می‎شود، بدون نیاز به پرداخت هرگونه پول و بی نیاز به دریافت هرگونه مجوزی، به صورت آنلاین در اختیار تمامی کاربران در سراسرجهان، قرار می‎گیرد.

این سیاستگزاری جدید که به تصمیم  سازمان دفتر اجرایی یونسکو اعمال شده، به آن معناست که از این پس هرکسی درهرجای جهان می‎تواند تمامی آثار منتشر شده یونسکو را دانلود، ترجمه ، توزیع و یا اقتباس کرده و دوباره در اختیار دیگران قرار دهد.
این سیاستگزاری جدید که به تصمیم سازمان دفتر اجرایی یونسکو اعمال شده، به آن معناست که از این پس هرکسی درهرجای جهان می‎تواند تمامی آثار منتشر شده یونسکو را دانلود، ترجمه ، توزیع و یا اقتباس کرده و دوباره در اختیار دیگران قرار دهد
“جینیس کارلینز” دستیار دبیرکل یونسکو درامور ارتباطات و اطلاع رسانی اعلام کرد که از این پس تمام محققان از تمام کشورهای جهان چه کشورهای توسعه یافته و چه کشورهای درحال توسعه و به ویژه کشورهای کمتر توسعه یافته،  قادرند به آسانی وبدون هرگونه هزینه‎ای از فواید دسترسی آزاد به منابع اطلاعاتی و علمی بهره مند شوند. این سیاست راهی  برای تحقق و تقویت هدف جهانی یونسکو در دستیابی آزاد جهانی به اطلاعات و علوم است.
برنامه دسترسی آزاد یونسکو حرکتی است که با همکاری وحمایت طیف وسیعی از دانشگاه‎ها، موسسات، ناشران و دولت‎ها درمسیر یافتن راه جایگزین برای مدل‎های سنتی و گران قیمت انتشار دانش و علوم است، که تاکنون به شکل انتشار ژورنال‎های پرهزینه دانشگاهی صورت می‎گرفته است.
این طرح که از جولای 2013 آغاز می‎شود ، امکان دانلود کردن، ذخیره سازی و استفاده از هزاران متن دیجیتال چند زبانه علمی و تخصصی از انتشارات یونسکو را که تاکنون تنها برای عده‎ای اندک قابل دسترس بود، برای همه کاربران از سراسر جهان، فراهم می‎کند.
 دیگر کتاب هاو بررسی‎هایی که از این پس از سوی یونسکو منتشر می‎شود نیز، رایگان و کاملا آزاد و بی نیاز از دریافت مجوز خواهد بود.
خروج از نسخه موبایل