خوشحالی اهالی موسیقی از حضور مرادخانی/ تئاتری‌ها سخنران نداشتند

به گزارش ایرانگرد نیوز، مراسم تودیع و معارفه معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز یکشنبه 10 شهریورماه در تالار وحدت با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید شاه‌آبادی معاون هنری سابق و علی مرادخانی معاون هنری جدید وزارت ارشاد برگزار شد.

 
در ابتدای این مراسم که اسماعیل آذر اجرای آن را بر عهده داشت، داود گنجه‌ای به روی صحنه رفت و گفت: هر چند سیاست و اقتصاد در حکومت نقش های مهمی دارند ولی نباید نقش فرهنگ و هنر را کمتر دید. هنرمندانی که اینجا هستند همه مرواریدهای غلتان ایران هستند.
وی افزود: من مطمئنم آقای جنتی خوشبختی این مملکت را می خواهد و از نفاق و دورویی بیزار است. ما خنده‌های مان را در موزه موسیقی کرده‌ایم و اینجا از وزیر و معاون هنری می‌خواهیم که از هنرمندان تا زمانی که زنده هستند تکریم کنند.
این هنرمند عرصه موسیقی در پایان سخنان خود گفت: روز اول با شناختی که از شاه‌آبادی و خانواده‌اش داشتم به او گفتم این معاونت را قبول نکن و به اینجا نیا ولی اکنون بسیاری از هنرمندان که سابقه دوستی من با آقای مرادخانی را می‌دانند، به من گفتند که از وی خواهش کنم که حضور در این معاونت را قبول کند.
جلیل رسولی هنرمند عرصه خوشنویسی و نقاشی‎‌خط، سخنران بعدی این مراسم بود که گفت: مدیریت بر فرهنگ و هنر کار بسیار مشکلی است بخصوص در رشته هنرهای تجسمی به خاطر تعدد شاخه‌های هنری از یک‌سو و تعدد سلایق مختلف هنرمندان از سوی دیگر.
وی رونق اقتصاد در هنر را منوط به رونق اقتصاد در کشور دانست و افزود: شنیدم که آقای جنتی گفته است که نباید هنرمندان ما در عرصه تجسمی چشم به دوبی و شارجه داشته باشند. به ایشان عرض می‌کنم که من در همه جای دنیا نمایشگاه گذاشته‌ام ولی آثارم را برای فروش عرضه نکرده‌ام زیرا معتقدم آثاری که من خلق می‌کنم باید برای مخاطبان ایران و میراث کشورمان باشند.
رسولی خواستار تأسیس و راه‌اندازی موزه‌ای برای نقاشی‌خط در کشور شد و گفت: آثار من در انبار خانه‌ام خاک می‌خورند ولی موزه‌ای برای نمایش آنها نداریم. این در حالی است که مسئولان موزه‌های دوبی بارها و بارها خواستار خرید آثارم با قیمت‌های میلیونی شده‌اند.
این هنرمند در پایان سخنان خود گفت: اگر به دقت نگاه کنیم می‌بینیم که هر هنرمندی در خانه خود یک گنجینه دارد که نیاز به مراقبت از این گنجینه و حفظ آن الزامی است.
در ادامه اسماعیل آذر از محمود عزیزی هنرمند عرصه تئاتر دعوت کرد که روی صحنه بیاید و در حوزه تئاتر با وزیر سخن بگوید اما عزیزی در سالن حضور نداشت.
حمید شاه‌آبادی معاون هنری سابق وزیر ارشاد سخنران بعدی این مراسم بود که گفت: خداوند را شاکرم که این فرصت را به من داد که در شکل‌گیری برگی در تاریخ هنر ایران نقش داشته باشم و می‌گویم که رقم خوردن این برگه‌ها جز با یاری هنرمندان بزرگ کشور میسر نبود که من تجارب اندک خود را در کنار اقیانوس دانش بزرگان هنر قرار دادم تا خدمتی کرده باشم.
وی از اعتماد سیدمحمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی به خود یاد کرد و افزود: امیدوارم آقای مرادخانی هنر را از اینجایی که در آن هستیم به بالاترین مقام‌ها و به جایی که در شأن هنر ایران است برساند.
مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم بیان کرد: در کنار ارائه آمارهای کمّی از دوران مدیریتم بر هنر لازم می‌دانم به آمارهای کیفی نیز اشاره کنم و به ‌آن‎ها افتخار کنم. از رشدهای 30 تا 70 درصدی در تحول هنری و تبدیل ظرفیت‌های بالقوه، بی‌بدیل و بی‌نظیر هنری در کشور به ظرفیت‌های بالفعل باید صحبت به میان آید.
شاه‌آبادی افزود: ما تلاش کردیم هیچ رخداد هنری در کشور با بی‌برنامه‌گی، آمارزدگی و جشنواره‌زدگی همراه نشود و هیچ برنامه‌ای در خلا اتفاق نیفتاد.
وی به نگرش به اسناد بالادستی در فرهنگ و هنر و داشته‌های بومی و ملی ایران به عنوان چراغ راه معاونت هنری در دوران مدیریت خود اشاره کرد و گفت: ما باید در برنامه توسعه هنری برای رسیدن به قله‌های بلند در ایران 1404 تلاش کنیم و جهت‌گیری همگان به سمت این جریان باشد.
معاون هنری سابق وزیر ارشاد در پایان سخنان خود گفت: در تغییرات بین دولت‌ها یک‌سری تغییرات به صورت ناگزیر و الزامی انجام می‌شود ولی آن چیزی که از دولت یازدهم می‌خواهم مورد پیگیری قرار دهد این است که بداند بالاترین سرمایه کشور هنرمندان هستند.
اسماعیل خلج، هادی مرزبان، اردشیر صالح‌پور، قادر آشنا، اتابک نادری، محمدرضا الوند، حمید مظفری، بهروز بقایی، صادق هاتفی، محمد سلحشور، عبدالمجید حسینی‌راد، قاسم افشار، بابک چمن‌آرا، بهرام کلهرنیا، محمد فرنود، بهمن عبدی، اصغر امیرنیا، عبدالرحیم سیاه‌کارزاده، رمضانعلی حیدری‌خلیلی، ولی‌الله شیراندامی، فرمان فتحعلیان، مصطفی کمال پورتراب، هوشنگ کامکار، پری ملکی، رضا مهدوی، پشنگ کامکار، هنگامه اخوان، مریم معترف، علی قمصری، داود رشیدی، عبدالجبار کاکایی، کیوان ساکت، امیریل ارجمند، داود گنجه‌ای، مانی رهنما، سالار عقیلی و تعدادی دیگر از هنرمندان و مدیران عرصه‌های هنری از حاضران در مراسم تودیع و معارفه معاون هنری وزیر ارشاد دولت یازدهم هستند.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …