عروسک‌های “کارا و کوشا” از مهر به خانه بچه‌ها می‌روند


عطیه شهیدی تهیه‌کننده مجموعه عروسکی “کارا و کوشا” که در 130 قسمت 30 دقیقه‌ای برای شبکه دو سیما تولید می‌شود در گفتگو با مهر جزئیات و ویژگی‌های برنامه را اینطور تشریح کرد: علاوه بر دو شخصیت کارا و کوشا، شخصیت‌های دیگری چون پدر و مادر آنها نیز در برنامه هستند و همچنین دو عروسک با نام‌های پریا و پوریا که در همسایگی آنها زندگی می‌کنند. همچنین عروسک “رادیو” نمادی از اطلاعات مفیدی است که باید به دست افراد کارآفرین برسد و عروسک “ساعت” نیز نماد فرصت سنجی‌ها است.



وی افزود: ما در مجموع 6 بازیگر از جمله مریم وطن پور، هومن رمضانی، امیر عطرپرور، باقری، مینا شجاعیان و کوشا ساعی داریم و پخشمان از مهر ماه آغاز می‌شود.


تبدیل ویژگی‌های کارآفرینان بزرگ به کارآفرینان کوچک


سرپرست نویسندگان “کارا و کوشا” سال 88 را زمان آغاز کار این پروژه معرفی کرد و ادامه داد: ما در سال 89 بسته آموزشی‌مان را رونمایی کردیم و در آن ویژگی‌های کارآفرینان در بزرگسالی را به ویژگی‌های این افراد در کودکی تبدیل کردیم. در ادامه این بسته را محور برنامه‌های نمایشی خود قرار داریم. مثلا یک کارآفرین در بزرگسالی باید ریسک پذیری داشته باشد و این ویژگی طبق نظریات روانشناسی در کودکی به حس امنیت درونی و میل به تغییر تبدیل می‌شود.



شهیدی تأکید کرد: کارا از واژه کارایی به معنای کسی است که کارش را به خوبی انجام می‌دهد و کوشا به معنای کسی است که کوشش زیادی در انجام کارش دارد. برنامه ما کودکان چهار تا 6 سال را پوشش می‌دهد اما از آنجایی که سنین بالاتر برنامه ویژه‌کارآفرینی نداشته‌اند، تا 9 سال نیز مخاطب برنامه ما هستند. از همین رو دو عروسک پریا و پوریا را داریم که سن بالاتری دارند و به این ترتیب می‌توانیم مخاطبان بزرگتر را نیز با خودمان همراه کنیم.


کشف فرصت‌ها با کند و کاو ساده


وی با بیان اینکه 17 نویسنده متن‌های سریال را نوشته‌اند، یادآور شد: ساخت دکور هزار متری ما دو ماه طول کشیده و فضای یک محله را نشان می‌دهد که در آن می‌خواهیم بگوییم فرصت‌ها در اطراف ما هستند و با یک کند و کاو ساده می‌توانیم پیدایشان کنیم. در تلاشیم در فضاهای داخلی نیز برخورد مادر و پدر با فرزندانشان را طوری نشان دهیم تا والدین دریابند طرز صحیح برخورد با کودکان باید چگونه باشد تا حس کارآفرینی و خلاقیت آنها از بین نرود.



این تهیه‌کننده گفت: از طریق پریا و پوریا روابط دوستانه‌ای را نشان می‌دهیم که در محله‌ها به فراموشی سپرده شده است و این گونه می‌خواهیم این روابط را احیا کنیم. در تحقیقات ما یکی از مطلوب‌ترین فضاهای شهری برای کودکان پارک‌ها بودند و ما این مکان را علاوه بر کاربرد تفریحی، محل حضور یک فرد کارآفرین مسن قرار دادیم. او پیرمردی به نام باباگل است که گل می‌فروشد. عمده مسائل کارآفرینی ما از طریق فضای بازار و کسبه به افراد منتقل می‌شود.


شهیدی در پایان تصریح کرد: در مغازه اسباب بازی فروشی نیز فرد خلاقی را نشان می‌دهیم که همواره مشغول ساختن اسباب بازی است.


“کارا و کوشا” با مشارکت وزارت کار و تعاون اجتماعی تولید و از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …