کوک سازهای کودکان برای جبار و ثمین باغچه‌بان/ مدیران موسیقی کودک را دوست ندارند

مسعود نظر : به کم‌ توجهی مسئولان هنری در حوزه موسیقی کودک اشاره کرد و گفت: متاسفانه بیان مشکلات موجود در موسیقی کودک و نوجوان به قدری تکراری شده که فکر می کنم برای صدمین بار است که از رسانه ها و مواردی دیگر آن را به گوش مسوولان می رسانیم اما هیچ گوش شنوایی نیست و همه این صحبت‌ها تبدیل به یک دغدغه ژورنالیستی شده که فقط می تواند در تیتر ها مورد توجه قرار گیرد.

 

وی ادامه داد: موسیقی کودک یکی از انواع موسیقی است که فعالیت در این بخش بسیار دشوارتر از موسیقی بزرگسال است چرا که علاوه بر دانشی که یک موزیسین باید در زمینه موسیقی کودک داشته باشد باید به مسائل تربیتی و روانی بچه‌ها نیز آگاهی لازم را داشته باشد. اما متاسفانه مسوولان دولتی توجهی به این مسایل ندارند و ما به عنوان یک گروه که به طور تخصصی برای بچه‌ها کار موسیقی می‌کنیم تاکنون از کمترین حمایت ها برخوردار شدیم و می دانم گفتن این نوع انتقادات هیچ ثمری جز خسته کردن خودمان ندارد.

 

نظر با ابراز تاسف از اینکه آنچه از موسیقی کودک طی این سالها به مخاطبان ارائه شده، موسیقی سطحی با ترانه های نازل بوده است، بیان کرد: این روزها در همه جا صدای این گونه آثار را می‌شنویم و این مساله کار را برای هنرمندان فعال و واقعی این حوزه سخت کرده که بتوانند تعریف دقیق و علمی از این نوع موسیقی به مخاطب ارائه دهند. البته من حتم دارم گلایه های ما اگر هم به گوش مسوولان و مراجع دولتی برسد هیچ دردی را دوا نمی کند.

 

نظر تصریح کرد: وقتی هیچ جشنواره ای ویژه موسیقی کودک در کشورمان برگزار نمی شود چطور می توان انتظار حضور بین المللی داشت؟ قصد من به هیچ عنوان منفی بافی نیست چرا که سالهاست با تمام مشکلات این حوزه مشغول کار هستم و تخصص خود را در اختیار کودکان علاقه مند به موسیقی قرار داده ام اما باید گفت که موسیقی کودک در این سرزمین تا چه حد مورد بی‌مهری های عزیزان مسوول قرار گرفته است.

 

این مدرس موسیقی کودک درباره کنسرت روزهای 28 و 29 شهریور گروه “ارف” در تالار وحدت گفت: این کنسرت به بزرگداشت جبار باغجه‌بان و ثمین باغچه‌بان و نزدیکی به روز جهانی کودک مانند سنوات گذشته در تالار وحدت میزبان علاقه موسیقی است. البته به طور معمول سالانه دو کنسرت در تالار وحدت یا تالارهای بزرگ کشور در روز جهانی کودک و جشنواره فجر برگزار می کنیم و کنسرت شهریور نیز به همین بهانه است از سویی دیگر به خاطر اینکه در مهرماه بچه‌ها به مدرسه می‌روند و هماهنگ کردن اعضای ارکستر ما که آنها نیز از بین دانش‌آموزان نیز هستند، کاری دشوار است به همین دلیل در روزهای پایانی شهریور این کنسرت را برگزار کردیم.

 

نظر در پایان خاطرنشان کرد: کنسرت از سه بخش ارکستر کوچک، متوسط و بزرگ تشکیل شده که در اجرای ارکسترهای متوسط و بزرگ گروه نمایشی نیز هنرنمایی می کنند و طبق تجربه ای که داریم حتم دارم برای مخاطبان موسیقی اجرای متفاوتی خواهد بود.

 

زنده‌یاد میرزا جبار عسگرزاده معروف به جبار باغچه‌بان بنیان‌گذار نخستین کودکستان و نخستین مدرسه کر و لال‌های ایران در تبریز است. او همچنین اولین مؤلف و ناشر کتاب کودک در ایران است. ثمین باغچه‌بان نیز نویسنده، شاعر و آهنگساز کودک و نوجوان است که در دوران حیاتش خدمات زیادی به موسیقی کودک کرد.

 

 
 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …