سازمان میراث مخالف ساخت و ساز کنار ارگ انار است

سازمان میراث مخالف ساخت و ساز کنار ارگ انار است

نظر به انتشار مطلب مورخ 92.3.6 با عنوان « اسکلت فلزی به جنگ انار می رود» در آن خبرگزاری ، خواهشمند است به منظور اطلاع رسانی دقیق و تنویر افکار عمومی و به ویژه روشنگری مخاطبان آن رسانه ، در خصوص انعکاس جوابیه معاونت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری به شرح ذیل ، اقدام لازم صورت پذیرد.

1.      با توجه به ثبت ارگ انار در فهرست آثار تاریخی کشور اعلام می دارد هر گونه دخل و تصرف با تغییر ظاهری و ماهوی در عرصه آثار ثبت شده کشور تخلف محسوب شده و بر اساس قوانین جزایی جمهوری اسلامی ایران شامل مجازات خواهد بود.
2.      اسناد عرصه و اعیان این اثر تعیین و در ستاد موجود بوده و نیز نقشه ای مرتبط با موضوع به استان ابلاغ شده است.
3.      نظر به جایگاه والای مقام شهیدان گمنام در نظام جمهوری اسلامی ایران و فرهنگ این کشور ، سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خود را مفتخر می داند که این فرصت در اختیار این سازمان و یکی از بناهای تاریخی زیر مجموعه سامان قرار گرفته است که ادای دینی برای فرهنگ ژاسداری و مقاومت را داشته باشد.
4.      اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان بارها در تعامل با مسئولان استانی و بنیاد شهید استان کرمان، این درخواست را ارائه کرده است که در خصوص ساخت یک بنای در خورشان شهید گمنام و در عین حال سازگار و هم خوان با اثر تاریخی ارگ انار طرح های مناسبی را ارائه نماید که متاسفانه طرح های ارایه شده نه تنها در خور آن شهید نبوده بلکه هیچگونه همخوانی را نیز با بنای تاریخی نداشته است.
5.      در هر صورت نظر به اهمیت ویژه موضوع و پیرو مذاکره با معاون محترم میراث فرهنگی استان کرمان مقرر گردید با ایجاد تعاملی جدید فرایند ساخت و ساز فعلا متوقف شود تا طی جلسه ای با حضور اینجانب و دیگر مسئولان مرتبط استانی موضوع به نتیجه نهایی و قاطع و مورد نظر هر دو طرف برسد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …