نگذاریم جشنواره موسیقی جوان باز هم به کما رود/ هشداری درباره کم‌توجهی به ساز ایرانی


به گزارش خبرنگار مهر، هومان اسعدی دبیر هفتمین جشنواره موسیقی جوان در ابتدای این نشست خبری که سه شنبه 11 شهریور ماه در تالار وحدت برگزار شد با ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره خاطرنشان کرد: هفتمین جشنواره موسیقی جوان بعد از 6 سال وقفه با هدف شناسایی استعدادهای جوان در عرصه موسیقی برگزار می شود که امسال به دلیل محدودیت هایی که در بودجه داشتیم ناگزیر به تمرکز در برگزاری بخش موسیقی کلاسیک ایرانی شدیم اما امیدواریم در سال‌های بعد بتوانیم فراخوان در بخش های کلاسیک غیر ایرانی و پاپ منتشر کنیم.


وی ادامه داد: کمیته فنی و شورای سیاستگذاری جشنواره از بین 749 هنرمندی که در رده های سنی مختلف متقاضی حضور در جشنواره بودند 149 هنرمند را به عنوان نفرات برگزیده جشنواره انتخاب کردند. بر این اساس در بخش تکنوازی نفرات برگزیده این بخش در گروه‌های سنی 10 تا 15، 16 تا 21 و 22 تا 27 سال آثار خود را اجرا می کنند. در بخش تکخوانی هم هنرمندان در گروه های سنی 15 تا 21 و 22 تا 27 به اجرای برنامه می پردازند.


فرصت های زیادی را از دست دادیم


دبیر هفتمین جشنواره موسیقی جوان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره هیات داوران بخش های جشنواره گفت: شهرام ناظری، حسین علیزاده، رامبد صدیف، مجید کیانی، داریوش طلایی که تاکنون در شورای سیاستگذاری جشنواره حضور داشتند کار داوری آثار نهایی را هم انجام می دهند ضمن اینکه به این جمع محمد موسوی به عنوان داور تکنوازی نی و علی اکبر شکارچی داور تکنوازی کمانچه اضافه خواهند شد.



اسعدی افزود: البته پیشنهادی هم من به شورای سیاستگذاری جشنواره ارائه داده ام که لوح فشرده ای از آثار منتخب جشنواره برای تشویق هنرمندان شرکت کننده منتشر شود که آثار منتخب برای مخاطبان بیشتر معرفی شود.


علی ترابی مدیر عامل انجمن موسیقی هم در این نشست خبری با بیان اینکه 6 سال وقفه در برگزاری جشنواره موسیقی جوان تاثیرات زیادی در معرفی نشدن استعدادهای جوان در عرصه موسیقی داشت، خاطرنشان کرد: به نظر من با برگزار نشدن شش دوره جشنواره موسیقی جوان، هنرمندان جوان فرصت های زیادی را از دست دادند که می توانست در حوزه موسیقی ایرانی معرف بسیاری از هنرمندان مستعد در این عرصه به موسیقی کشور باشد.


وی افزود: حضور هنرمندان تراز اول موسیقی کشور در جمع شورای سیاستگذاری می تواند پشتوانه نظری و غنی برای هنرمندان شرکت کننده در جشنواره باشد و من امیدوارم این جشنواره بتواند در سالهای بعد نیز بدون وقفه به کار خود ادامه دهد و ما دیگر شاهد توقف چنین رویداد مهمی در عرصه موسیقی نباشیم و بتوانیم آن را در تمامی بخش ها اجرا کنیم. از سویی دیگر تمام تلاش ما این است از افزایش بی رویه کمیت در جشنواره های موسیقی بکاهیم و کار را به سمتی هدایت کنیم که جشنواره موسیقی جوان تبدیل به یک جشنواره تخصصی و متفکر شود.


شورای سیاستگذاری‌ای که در جشنواره های دیگر نیستند


مدیرعامل انجمن موسیقی در این نشست تصریح کرد: متوقف کردن هر جریانی خیلی راحت است اما راه اندازی همان جریان هنری کار بسیار دشواری است که زمینه های زیادی را هم می‌خواهد. شاید بعد از شش سال توقف در برپایی چنین رویداد مهمی که هدفش تنها جذب مخاطب و پر کردن سالن های دو هزار نفری نیست، موضوعیت کار از دست رفته باشد اما ما در این دوران می‌دیدیم که نیاز برگزاری چنین جشنواره ای به شدت احساس می شود. گرچه موضوع بودجه مساله بسیاری مهمی است اما همین که این جشنواره بتواند بستری برای ادامه فعالیتها باشد می تواند امید ما را هم برای برگزاری دوره های بعدی افزون تر کند.



ترابی با اشاره به ترکیب شورای سیاستگذاری جشنواره در این دوره تصریح کرد: ترکیبی که در جمع شورای سیاستگذاری جشنواره وجود دارد ترکیب یکدستی است که در هیچ جشنواره ای شما شاهد چنین ترکیبی نبوده اید و این امر بی سابقه ای است که می تواند موجب ایجاد انگیزه و رویش در موسیقی ایرانی شود.


وی در بخش دیگری از این نشست خبری به آمار هنرمندان شرکت‌کننده بخش تکنوازی هم اشاره کرد و گفت: آمار آثار شرکت کننده در برخی بخش‌ها نگران‌کننده و برخی دیگر امیدوارکننده است. به عنوان نمونه بیش از 270 نفر در بخش تکنوازی سنتور متقاضی حضور بودند که می تواند آمار قابل توجهی باشد اما در بخش هایی مانند تکنوازی سازهای نی، عود، قانون ما شاهد حضور کم هنرمندان متقاضی بودیم که این می تواند هم برای نوازندگی سازهای ایرانی در آینده و هم برای سیاستگذاران آموزشی هشدار جدی باشد. اینکه ما هنوز موفق نشدیم این سازها را آنچنان که باید به نسل جوان معرفی کنیم و هر آنچه بوده توجه ویژه به سازهای غیر ایرانی است، مساله ای است که هرچه زودتر باید فکری به حال آن کنیم.


مدیر عامل انجمن موسیقی در پایان تاکید کرد: این جشنواره مسابقه‌ای برای پر کردن سالن های دو هزار نفری و جذب مخاطب نیست اما می تواند به خودی خود آینده موسیقی کشورمان را مشخص کند. البته توجه به امر آموزش و حضور هنرمندان شهرستانی هم می تواند به تاثیرگذاری بیشتر این جشنواره در جریان موسیقی کشور کمک کند.


هفتمین جشنواره موسیقی جوان از 22 تا 25 شهریور در تالار رودکی برگزار می شود.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …