ایرانگرد نیوز

چینی‌های ثروتمند، توریسم تولد را به آمریکا می‌برند

چینی‌های ثروتمند، توریسم تولد را به آمریکا می‌برند

مقامات آمریکا برای جذب گردشگران پولدار چینی دست به ایجاد تسهیلات سفر زده‎اند اما پولدارهای چینی با استفاده از این تسهیلات، تنها برای تولد کودکان بیشتر و گرفتن حق شهروندی آمریکا استفاه می‎کنند.

به گزارش چاینا دیلی، مقامات آمریکا برای مبارزه با پدیده‎ای به نام توریسم تولد، چندین خانه را که محل اقامت زنان باردار چینی بود، تعطیل کردند. این خانه‎ها محل اقامت زنان بارداری بود که با استفاده از مقررات گردشگری در این کشور اقامت کرده و پس از تولد نوزاد، با استفاده ازقوانین جاری، برای کودکان خود، حق اقامت و شهروندی می‎گرفتند.
طبق همین گزارش تقریبا تمامی زنان باردار دراین خانه‎ها منتظر دومین و سومین فرزند خود بودند و تقریبا هیچ یک بی فرزند نبودند. این مسئله نشان می‎دهد که این روش، فراری برای ثروتمندان چینی از قانون تک فرزندی چین و تولید فرزندان بیشتر نیز هست.
توریسم تولد یا توریسم مادری در دهه اخیر سبب سفر گروه‎های بزرگی از زنان باردار چینی به آمریکا و شکل گیری این نوع از توریسم شده‏است
طبق همین گزارش این خانه‎ها که به ویژه در کالیفرنیا و لس انجلس مبدل به محل اقامت زنان باردار و ثروتمند چینی شده، درمجموعه‎های بزرگ، دارای تمامی امکانات و تجهیزات  لازم است که با قیمت‎های گزاف دراختیار زنان باردار ثروتمندی قرار می‎دهد که یا قصد فرار از محدودیت قانون تک فرزندی در چین دارند و یا قصد دارند برای کودک خود حق اقامت و شهروندی آمریکا دریافت کنند.
این پدیده در دهه اخیر سبب سفر گروه‎های بزرگی از زنان باردار چینی به آمریکا و شکل گیری نوعی گردشگری به نام “توریسم تولد” یا “توریسم مادری” در بیشتر شهرهای بزرگ آمریکا شده‎است. زیراطبق مقررات گردشگری آمریکا، تا زمانی که مادر باردار به عنوان یک گردشگر یا تاجر، دارای ویزای معتبر توریستی یا تجاری باشد، اقدامی غیر قانونی حساب نمی‏شود.
این شکل از گردشگری به ویژه در جنوب کالریفرنیا و لس انجلس رواج یافته که عمدتا محل اقامت طبقات مرفه است. مقامات شهری در لس انجلس اعلام کردند که 16 مورد از صاحبان این قبیل خانه‎ها که محل اسکان زنان باردار چینی است، به عنوان اقدامات غیرقانونی شناسایی شده که قرار است بزودی تعطیل شوند.
هزینه دو تا سه ماه اقامت دراین خانه‎ها در لس انجلس می‎تواند از 12000 تا 50 هزار دلار داشته باشد که شامل ارائه تمام خدمات خواب و خوراک و حمل و نقل و پرستاری و تهیه اسناد و مدارک شهروندی پس از تولد نوزاد است.
به گفته یکی از زنان چینی که خود مدیر یکی ازاین خانه‎هاست، بیشتر مشتریان او از پکن یا شانگهای می‎آیند که اکثرا مردمانی ثروتمند هستند و تنها 30 درصد آن‎ها برای تولد اولین فرزندشان امده‎اند و اکثرا دارای فرزند یا فرزندان دیگری نیزهستند.
“توریسم تولد” نتیجه مستقیم اعطای تسهیلات و آسان‏گیری صدور ویزای آمریکاست در سال 2008 برای جذب گردشگران پولدار چینی، باهدف کمک به اقتصاد راکد این کشور صورت گرفت که به نظر می‎رسد اکنون عواقب منفی گسترده‎تری یافته است، به حدی که این پدیده از 2011 تا کنون تیتر خبری بزرگ بسیاری از رسانه‎های آمریکا ست و برخی مقامات کنگره در صدد اعمال مقرراتی برای مجازات صاحبان خانه‎ها و هتل‎هایی هستند که این قبیل خدمات را به چینی‎ها عرضه می‎کنند.
نکته دیگری که این مخالفت هارا تشدید می‎کند، آن است که چینی‎ها با استفاده از مقررات آمریکا نه تنها به طور اتوماتیک حق شهروندی برای کودکان خود گرفته‎اند، بلکه از طریق این کودکان در سن 21 سالگی می‎توانند دیگر افراد خانواده را نیز به آمریکا منتقل کنند.
طبق همین گزارش “امی” یکی از این چینی‎ها که خواست نامش فاش نشود، گفت که تقریبا 30 هزار دلار برای سفر و تولد فرزندش هزینه کرده اما آن را بهترین سرمایه گذاری خود در تمام زندگیش می‎داند.
خروج از نسخه موبایل