جشنواره‌ هنری با یادی از دایی و هاشمیان/ خارجی‌ها از ترافیک و کله‌پاچه گفتند


به گزارش خبرنگار مهر، شب گذشته، پانزدهم شهریورماه خانه هنرمندان ایران میزبان مراسم اختتامیه دومین جشنواره بین‌المللی عکس رژان با موضوع آب بود.


در ابتدای این مراسم که در تالار شهناز خانه هنرمندان برگزار شد، امید ملکی مدیر گروه صنعتی رژان با تشکر از اعتماد مجدد جامعه عکاسان به جشنواره رژان گفت: بدون‌شک این مهم جز به خاطر در اختیار داشتن تجربه مثال‌زدنی اعضای هیات داوران این جشنواره میسر نمی‌شد.


وی با اشاره به اسامی هیات داوران این جشنواره بیان کرد: حضور داورانی همچون رخشان بنی‌اعتماد، سیف‌الله صمدیان، ساعد نیک‌ذات، مجید سعیدی و میشل ستبون راهنمای ما در برگزاری این دوره جشنواره از بود. همچنین آنها راهگشای راهی شدند که امید است بتواند گوشه‌ای از ظرفیت‌های فرهنگی ایران عزیز را در میزبانی رخدادهای فرهنگی بین‌المللی به جامعه جهانی بنمایاند؛ ظرفیتی که متاسفانه علی رغم وجود حجم قابل توجه تولیدات فاخر فرهنگی در سطح ملی به دلایل متعدد هنوز نتوانتسه است ما را به جایگاه شایسته‌مان در بخش فرهنگ‌محور نظام بین‌المللی برساند.


ملکی اضافه کرد: برنارد شاو گفته بود که “هر سفر اکتشافی از یک نقطه آغاز و در همان نقطه نیز به پایان می‌رسد اما هرکدام از ما هنگام رسیدن به نقطه پایان آن را همچون نقطه آغاز نمی‌یابینم چرا که تجربه تک‌تک ما در طول سفر نقشی دگرگونه را از زندگی برایمان رقم زده است و این گونه است که دیگر نقطه آغازین نمی‌تواند همان نقطه پایانی باشد، هر چند این دو نقطه جغرافیایی منطبق بر یکدیگر داشته باشند”. با این روایت از برنارد شاو به نظر می‌رسد نوبت به قدم گذاشتن در راهی رسیده است که این بار نه تنها بی‌بازگشت نیست بلکه در آسمان می‌توان محملی یافت برای عرضه هرچه بهتر ظرفیت‌های غنی اما معطل‌مانده فرهنگی‌مان.


وی اضافه کرد: ما داعیه‌خوان صدور انسانیت به نوع بشر نیستیم اما می‌توانیم زمینه‌ساز شنیدن صدای هنرمندان سراسر جهان از سر پنجه یک موسیقی‌دان از تاش قلم موی یک نگارگر، از صریر قلم یک خطاط، از جوهر خودکار یک نویسنده و سرانجام از لنز دوربین یک هنرمند تصویرگر باشیم. رژان به خویشتن خویش که می‌نگرد نگاه خود را چشم به راه چنین روزی دوخته است.


مدیر مجموعه صنعتی رژان به ارائه آمار جشنواره دوم پرداخت و گفت: جشنواره بین‌المللی عکس رژان در هر دوره برگزاری خود موضوعی را به عنوان الگوی محوری معرفی و از جامعه عکاسان در سراسر جهان می‌خواهد که آن موضوع را دست‌مایه عکس‌های ارسالی خود به دبیرخانه جشنواره قرار دهند، که رهاورد جشنواره دوم ارسال 13360 اثر از بیش از 1600عکاس از 34 کشور جهان با محوریت موضوع آب بود و توانست تصویرگر جشنواره‌ای از نگاه‌ها به آب از سراسر جهان باشد.


وی در پایان با اعلام فراخوان دوره سوم جشنواره از با محوریت “رنگ” سخنان خود را به پایان برد و گفت: ما مفتخریم اعلام کنیم بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط دبیرخانه جشنواره و با عنایت به لزوم توجه به تنوع زیست و زیست‌آور رنگ به عنوان موضوع جشنواره سوم انتخاب شده است. دبیرخانه جشنوراه رژان امیدوار است که محوریت رنگ برای هنرمندان عکاس در سراسر جهان بتواند پیام‌آور به رسمیت شناختن دیگران در نظام بین‌الملل کنونی باشد، نظامی که این روزها آکنده از بوی جنگ و در آن کشتن می‌رود که رفته‌رفته جای مرگ را پر کند.


در ادامه “فولکر”، مدیر تجاری کمپانی آلمانی “رفلکس” و مدیر تجاری شرکت ترکیه‌ای “نما” به روی صحنه رفت و از زیبایی‌های تهران و ایران سخن به میان آورد.


وی در بخشی از صحبت‌های خود گفت: من همیشه ایران را با علی دایی که بهترین گلزن جهان است و نیز وحید هاشمیان که در کشور من یعنی آلمان به هلکوپتر معروف است می‌شناختم ولی با حضورم در ایران دیدم که کشور شما به خصوص فرهنگ و هنر ایران حرف برای گفتن زیاد دارد. من چیزهای زیادی در کشور شما دیدم ولی یکی از چیزهایی که برایم خیلی جالب بود این است که همه در شهر تهران به طرز وحشتناکی رانندگی می‌کنند ولی جای تعجب دارد که چرا تصادف نمی‌کنند و من به خاطر این تصادف نکردن‌ها به شما تبریک می‌گویم.


دیان ویرنجوریت، سفیر اندونزی در ایران سخنران بعدی این مراسم بود. وی که به عنوان مهمان به جشنواره عکس هم فرستاده بود در توصیف زیبایی‌های ایران سخن گفت.


وی به علاقه مفرطش به غذاهای ایرانی اشاره کرد و گفت: از جمله نکاتی که در مورد ایران برایم به‌وجود آمده علاقه مفرط به غذاهای ایرانی است. وی از علاقه زیاد خود به کله‌پاچه و سیرابی سخن گفت.


سفیر اندونزی در ایران بر این نکته تاکید کرد که با گشتی دائمی در نمایشگاه‌های هنری ایران به خصوص برنامه‌هایی که در آن عکاسان به ارائه هنر پرداخته‌اند به این نتیجه رسیده است که ایرانیان هنرمندان بزرگی هستند که نگاهی زیبا به جهان اطراف خود دارند.


ساعد نیک‌ذات، به عنوان نماینده هیات داوران بیانیه هیات داوران را خواند و در ادامه از نفرات برگزیده در بخش‌های مختلف تقدیر به عمل آمد.


حضور خسرو سینایی، فرح اصولی و گیزلاوارگا سینایی از نکات جالب این مراسم بود که خسرو سینایی برای اهدای جوایز به نفرات برگزیده به روی سن رفت.


به تمام هنرمنداني که آثارشان براي نمايشگاه برگزيده شده است گواهي شرکت و کتاب نمايشگاه تعلق مي‌گيرد و بابت امتياز نمايش و چاپ آثار در کتاب و انتشارات مربوط به نمايشگاه به هر يک از آثار انتخاب شده مبلغ 25 يورو پرداخت شد.


احمد معینی جم، میثم امانی، امین نظری، محمد گلچین‌کوهی، مهران سبزقبایی، تقدیر شده در بخش اصلی و مسعود رضایی، عباس پورجعفری‌راوری، محمود صادقی، محمد منیرالزمان ( از کشور بنگلادش)، شکوفه بیاتی، افشین آذریان، محمدرضا سلطانی، جواد عسکراوغلی و مجید حامدحقدوست برگزیدگان بخش ویژه جشنواره نام گرفتند که لوح تقدیر و جایزه 500 یورویی را به خود اختصاص دادند.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …