“فیلم اولی ها” از واسط شهریور می آیند/ توضیحاتی درباره شهریه دوره های فیلمسازی

به گزارش  ایرانگرد نیوز، نشست خبری دومین جشنواره فیلم اولی‌ها با حضور هاشم میرزاخانی مدیرعامل انجمن سینمای جوان، اسفندیار شهیدی، محمدرضا پاسدار، سعید شاه حسینی، مهناز مظاهری مدرسان سینما و همچنین سعید ربیعی معاونت آموزشی و فرهنگی انجمن صبح امروز شنبه 16 شهریور ماه در انجمن سینمای جوان برگزار شد.

 

در ابتدای نشست احمد کاوری عضو هیأت انتخاب و داوری دومین جشنواره فیلم اولی‌ها گفت: بسیاری از افرادی که تحصیلات دانشگاهی دارند در بخش های دیگر غیر از تولید و اجرا به سینما پیوسته اند اما آنچه در فیلم های فارغ التحصیلان انجمن شاهد هستیم وجود نگاه مستقل و سالم در این فیلمسازان است.

 

این کارگردان سینما در ادامه افزود: فیلمسازان فیلم اول در دومین جشنواره فارغ التحصیلان انجمن سینمای جوان به حوزه هایی وارد شدند که نشان از تحول و تازگی در آثار و تجربه گرا بودن آنها دارد. به این معنا که فیلمساز به مفاهیم زیبایی شناسی، تدوین، صدا و فیلمبرداری فکر کرده و براساس طرح و برنامه فیلم ساخته است.

 

کاوری در پایان صحبت های خود افزود: یکی از دغدغه های من به عنوان فیلمسازی که ورود به سینما را از فیلم کوتاه شروع کرده‌ام این بوده که فیلمسازان این عرصه به سینمای بلند و داستانی راه پیدا کنند تا عده ای که براساس روابط و ضوابط به سینما آمده اند را حذف کنند.

 

در ادامه این نشست هاشم میرزاخانی مدیرعامل انجمن سینمای جوان با اشاره به اینکه فیلم های فارغ التحصیلان انجمن از تاریخ 16 تا 19 شهریورماه در تهران و شهرستان ها نمایش داده می شود گفت: نمایش فیلم‌ها در تهران از تاریخ 18 و 19 شهریور ماه در سینما فلسطین خواهد بود. یکی از اهداف برگزاری جشنواره فیلم اولی‌ها این است که فرصتی برای فارغ التحصیلان هنر سینما فراهم کنیم و خوشبختانه دومین دوره این جشنواره نیز به زودی برگزار خواهد شد. در دومین دوره فارغ التحصیلان انجمن سینمای جوان 737 نفر ثبت نام کردند که از 620 ساعت آموزش بهره مند شده اند و از این تعداد در نهایت 661 علاقمند به هنر فیلمسازی فارغ التحصیل شدند.

 

مدیرعامل انجمن سینمای جوان در ادامه افزود: از همین رو فیلمسازان فیلم اول برای گذراندن دوران پایان درس خود باید یک فیلم کوتاه یا مستند 10 دقیقه ای برای پایان نامه ارائه می دادند که 418 فارغ التحصیل فیلم اولی توانستند به دومین جشنواره فیلم اولی‌ها آثار خود را ارسال کنند که در نهایت 71 اثر به بخش مسابقه راه پیدا کردند.

 

در ادامه این نشست سعید ربیعی معاون آموزشی و فرهنگی انجمن سینمای جوان با اشاره به بحث آموزش در این انجمن گفت: در سال 89 بر حسب پژوهش و آسیب شناسی که انجام دادیم یک بازنگری کلی در واحدهای آموزشی انجمن صورت گرفت که برگزاری جشنواره فارغ التحصیلان فیلم اولی از جمله موضوعات مورد بازنگری بود.

 

اسفندیار شهیدی یکی از مدرسان در حوزه نور و تصویر انجمن سینمای جوان در زمینه بازنگری در این حوزه گفت: در گذشته بحث تصویربرداری و نورپردازی تنها به آموزش مختصر در حد آشنایی با این مقوله منحصر می شد، اما من این زمینه را افزایش دادم تا آموزش تصویر و نور از آشنایی صرف بیشتر شود و قرار است در آینده مباحث تکمیلی تر در حوزه نور را افزایش دهیم.

 

در ادامه این نشست مراسم رونمایی از کتاب مدیریت تولید در سینما و تلویزیون نوشته محمدرضا پاسدار برگزار شد.

 

محمدرضا پاسدار نویسنده کتاب “مدیریت تولید در سینما و تلویزیون” گفت: تولید در سینما از مهمترین مباحث و بازوی اجرایی کارگردان به حساب می آید ولی متاسفانه در این زمینه جز چهار کتاب ترجمه، هیچ منبع تالیفی که با تولید سینمای ایران همخوانی داشته باشد، وجود نداشت. من سعی کردم در این کتاب مدیریت تولید در سینما و تلویزیون را به شکل ایرانی شده بر اساس نیازهای تولید سینمای بومی ارائه دهم.

 

سعید شاه حسینی یکی دیگر از مدرسان انجمن سینمای جوان با اشاره به این مطلب که طراحی درس کارگردانی از مهمترین مباحثی بوده که در انجمن سینمای جوان بازنگری شده است، گفت: یکی از مسائل مهمی که انجمن سینمای جوان از آغاز تاسیس با آن همراه بوده است بحث آموزش و بعد تولید بوده که در فراز و نشیب فعالیت های انجمن بعضا این دو مقوله کمرنگ شده است؛ چراکه آموزش سینما بیشتر مبتنی بر رابطه استاد و شاگردی بوده است و مباحث یکپارچه در این حوزه کمتر مطرح شده است.

 

وی افزود: اما دوره آموزشی انجمن سینمای جوان بخصوص در سال های اخیر سعی کرده به شکل یکپارچه و بر اساس نیازهای تولید محتوای سینمای ایران، هنرجویان را تربیت کند.

 

این عضو هیات انتخاب و داوری جشنواره فیلم اولی‌ها در پایان صحبت های خود با ارزیابی آثار ارسال شده به این جشنواره گفت: واقعیت این است که فیلمسازان فیلم اولی از جهت کیفی اصول فیلمسازی را در آثار خود شناخته اند و این اصول را به خوبی در آثار خود نمود داده اند.

 

در ادامه این نشست مهناز مظاهری یکی دیگر از اساتید انجمن، مقایسه ای بین نظام آموزش رسمی و نظام آموزش غیر رسمی کرد و گفت: یکی از تفاوت هایی که میان آموزش رسمی مانند آموزش در دانشگاه ها و آموزش های غیررسمی همچون آموزش در انجمن سینمای جوان در حوزه سینما وجود دارد، این است که هنرجویی که وارد آموزش های غیررسمی سینما می شود می‌خواهد زودتر از دانشگاه به مهارت های فیلمسازی و جذب در بازار کار دست یابد این در حالی است که در نظام آموزشی آکادمیک و دانشگاهی این اتفاق کمتر می افتد. به اعتقاد من آموزش خوب، آموزشی است که سوال برانگیز باشد و خوشبختانه آموزش فیلمسازی در انجمن سینمای جوان این ویژگی را دارد.

 

در پایان این نشست هاشم میرزاخانی با اشاره به اعتراض هایی که نسبت به شهریه دریافتی از هنرجویان انجمن سینمای جوان در برخی از رسانه ها شده است، گفت: برای کسب شهریه در تهران و شهرستان ها دفاتر انجمن را به سه گروه A,B,C تقسیم کرده ایم که گروه C از جمله دفاتری هستند که اقشار نسبتا کم درآمد جامعه را تشکیل می دهند. در این بخش مبلغ معادل 375 هزار تومان معادل ساعتی 540 تومان آموزش را طراحی کرده ایم. در گروه B این رقم 480 است و در گروه A که شامل 10 دفتر انجمن سینمای جوان می شود 585 هزار تومان و در شهرهایی چون تهران، اصفهان، شیراز 700 هزار تومان شهریه از هنرجو دریافت می شود.

 
میرزاخانی در پایان افزود: مراسم تقدیر از برگزیده های دومین جشنواره فیلم اولی ها در آیین افتتاحیه جشنواره سی ام فیلم کوتاه تهران برگزار می شود و قرار است آثار برگزیده جشنواره فیلم اولی‌ها را در یک سانس در جشنواره سی ام فیلم کوتاه تهران نمایش دهیم.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …