دولت گذشته موسیقی را تحت سلطه در آورده بود/ دولت روحانی باید ممیزی موسیقی را به خانواده‌ها بسپارد

 

 

 

 

 

 

ن96شست خبری استاد محمد رضا شجریان و مراسم رونمایی از ساز ابداعی دل دل ساخته ایشان در خانه موسیقی با حضور جمعی از خبرنگاران در خانه موسیقی برگزار شد.

تاثیر هنر نجاری روی ساخت ساز

در ابتدای این نشست استاد شجریان گفت:من از دوران نوجوانی ام علاقه زیادی به نواختن ساز و ساخت آن داشتم و به همین خاطر به موازات کار نوازندگی و تمرین آواز در کارگاه نجاری مشغول به کار شدم تا از طریق فراگرفتن هنر نجاری بتوانم کار ساخت ساز را هم انجام دهم.

ارتقا سازهای ایرانی
وی ادامه داد:بعد از گذشت مدتی که در نواختن ساز آشنا شدم به این نتیجه رسیدم که ساز های ایرانی قابلیت ارتقا پیدا کردن را دارند. در طول چند سال اخیر برای اینکه ما این نقصیه را جبران کنیم به سراغ ساز های جهانی نظیر ویلون، پیانو، کنترباس و … رفتیم هر چند که این سازها در زمان خودش کمک زیادی به موسیقی ایرانی برای قدم گذاشتن در راه جهانی کرد اما ما نیاز داریم برخی از صداها را در سازهای ایرانی تقویت کنیم.


سنتور ساز عجیبی است اما …
استاد شجریان خاطرنشان کرد:از همان دوران نوجوانی به عقیده من ساز سنتور با همه اعجازی که در صدایش وجود داشت و این امکان را به نوازنده می داد تا از آن بیشترین بهره را ببرد اما من فکر می کردم می توانیم این ساز را هم ارتقا داد و صدای آن را افزون کرد. سنتور ساز عجیبی است چرا که بر خلاف دیگر سازها که تنها از یک خرک برخوردارند بین 18 تا 20 خرک دارد و امکان صدا دهی بیشتر را برای نوازنده فراهم می کند. در طول چند سال اخیر تلاش بسیاری برای اعجاز سازهای ایرانی کردم و در این میان چند نوع سنتور پیشرفته ابداع کردم و ساز دل دل که امروز مراسم رونمایی آن انجام شده است بین ساز کمانچه و ویلون است. امیدوارم این ساز بتواند نسبت به دیگر سازهای ایرانی مثمرثمر واقع شود.

سعی داریم ساز هایمان را با   ارزان ارائه دهیم
ایشان اظهار داشتند:در این نمایشگاهی که در خانه هنرمندان برگزار می شود از بیش از 12 سنتور و 18 ساز جدید و همچنین ساز دل دل رونمایی می شود. تمام تلاشمان را به کار بستیم تا بتوانیم این ساز را با قیمت ارزان به نوازندگان ارائه دهیم. چرا که متاسفانه شرایط مالی نوازندگان در ایران چندان مطلوب نیست و از این جهت اگر ما سازهایمان با قیمت های آنچنانی روانه بازار کنیم شاید آنها نتوانند این ساز را تهیه کنند. تفاوت نمایشگاه امسال با دیگر نمایشگاه های که تاکنون برگزار کردم در این است که در نمایشگاه گذشته ما صرفا قصد رونمایی و شناساندن سازها را داشتیم اما هم اکنون قصد ما در عین معرفی عرضه سازهاست. به گونه ای که هر نوازنده ای اگر یکی از این سازها را در اختیار داشته باشد ما نمونه آن را برای او بسازیم.

باید به اصالت ها پایبند بود
شجریان ادامه داد:فراموش نکنید ضمن احترام به سنت و اصالت ها باید رو به نو شدن قدم بردایم و این طور نباشد که خودمان را در گذشته محدود کنیم.

نوازندگان بسیار باهوش هستند
در مورد چگونگی نواختن این سازها و این‌که باید با  چه آرشه‌ای  نواخته شود باید بگویم به نظر من نوازندگان بسیار باهوش هستند و بعد از مدتی کار کردن با این سازها راه درست چگونه استفاده کردن از آنها را پیدا خواهند کرد و احتیاجی نیست که من شخصا برای آنها کارگاه آموزشی را تاسیس کنم. به عقیده من ساز مانند اتومبیل است و وقتی شما در انجام آن تبحر پیدا کنید حال می توانید به بهترین شکل آن را برانید و به کمک آن به هر جا بروید. سازهایی که من ابداع کردم هر یک قابلیت این را دارند که در ارکستر به شکل تنهایی نواخته شوند.

تاثیر گذاری من روی جامعه
وی افزود:در طول این سال ها بیش از 16 ساز را ساختم اما توقع ندارم همه این 16 تا وارد بازار شوند و نوازندگان آن را بنوازند. اگر بین دو الی چهار ساز هم مورد توجه قرار بگیرد نشان دهنده آن است که من تاثیرم را روی جامعه گذاشته ام. البته سازهای شباهنگ و شهنواز که مدتی قبل از آن رونمایی کردم در سطح جهانی با اقبال خوبی مواجه شد و بسیاری از نوازندگان به واسطه برگزاری کنسرت هایم با آن آشنا شدند و ابراز تمایل کردند تا از آن بهره بگیرند و بعد از نواختن آن خوششان آمد به گونه ای به گفته خودشان این ساز نسبت به ساز خودشان برایشان در اولویت قرار گرفته است.

حضور مراد خانی را به فال نیک می‌گیرم
در مورد حضور آقای مرادخانی به عنوان معاونت فرهنگی جدید وزارت ارشاد باید بگویم حضور ایشان را به فال نیک می گیرم چرا که مرادخانی از کارنامه خوبی در عرصه موسیقی برخوردار است و نشان داده نسبت به این مقوله چندان بی اطلاع نیست. امیدوارم با حضور ایشان بار دیگر موسیقی ایران بتواند جایگاه از دست رفته اش در گذشته را پیدا کند و مانند قبل به فعالیتش ادامه دهد.

دولت قبلی در موسیقی سلطه طلبی می‌کرد
وی ادامه داد:در دوره‌های گذشته متاسفانه موسیقی از مسیر درستش خارج شد و سلطه طلبی در این عرصه باعث شد ما نتوانیم آن طور که باید در این مسیر گام برداریم. در هر حال تنها لطفی که دولت جدید می تواند به موسیقی کند آن است که بستر را به گونه ای فراهم کند که ما بتوانیم بار دیگر در همان مسیر حرکت کنیم.


کنسرت بعدی من در تهران
شجریان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بار دیگر در ایران کنسرتی برگزار خواهد کرد یا نه گفت: در طول 4 سال اخیر متاسفانه نتوانستم با هواداران از طریق اجرای زنده ارتباط برقرار کنم و همین مقوله هم در نهایت باعث گشت که سازهای ابداعی من هم نتوانند با مخاطبان جوان خود ارتباط برقرار کند فراموش نکنید یکی از راه های برقراری ارتباط جوانان با سازهای جدید دیدن آن از طریق تلویزیون و یا صحنه است. این در حالی است که ما متاسفانه از هر دوی این ها دور مانده بودیم. در هر حال اگر بستر فراهم باشد امیدوارم بتوانم بار دیگر صحنه موسیقی در کشور خود باز گردد.

چگونگی برگزاری کلاس‌های من
در مورد برگزاری کلاس های آواز خودم باید بگویم خوشبختانه در پذیرش مقدماتی از هنرجویان به عمل آوردم افرادی را گزینش کردم که به لحاظ صدا در جایگاه بالایی بودند. به همین جهت خوشبختانه اکثر شاگردانم توانستند به جایگاه خوبی دست پیدا کنند در کلاس های من 38 خانم و 38 آقا حضور دارند که از این بین هر کدام از آنها می توانند به یک خواننده توانا تبدیل شوند اما اینکه این ها در همان مسیر قرار می گیرند یا نه سوالی است که باید از خودشان پرسیده شود چرا که موفقیت آنها به عواملی نظیر تلاش و پشت کارشان باز می گردد و اینکه طوری قدم برداند که وارد بیراهه نشوند.

آینده موسیقی ایران
او در مورد آینده موسیقی و آواز ایران گفت: من به موفقیت موسیقی در ایران باور دارم و امیدوارم که ما همچنان بتوانیم در مسیر موفقیت گام برداریم و به روزهای اوج گذشته باز گردیم.

توقع از دولت ایران
وی در مورد توقعاتش از دولت روحانی گفت: به نظرم باید ممیزی به خود جامعه واگذار شود و دولت هایش را از این عرصه بیرون بکشد. فراموش نکنید هرگاه دولت در این مقوله اصرار ورزیده ما شاهد حذف موسیقی سالم و ظهور موسیقی زیرزمینی بودیم. به عقیده من خانواده ها بزرگترین مرجع برای انتخاب موسیقی سالم هستند و به خوبی می توانند موسیقی خوب و بد را برای فرزندانشان تعیین کنند.

ظهور سازهای جدید
این خواننده سنتی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا تمرکزش را برای ساخت سازهای ابداعی صرفاً روی سازهای زهی گذشته و توجهی به سازهای بادی ندارد؟ گفت: تخصص من در زمینه سازهای زهی است و هیچ اطلاعی نسبت به سازهای بادی ندارم و به همین جهت آن را به اهل فن واگذار می کنم. در هر حال ناگفته نماند که تلاش من در زمینه سازهای ابداعی بیشتر به این خاطر است که ما بتوانیم در آینده شاهد ظهور سازهای جدید از سوی دیگر هنرمندان و بهره گیری از آن باشیم.

نسل جوان باید زبان موسیقی را بدانند
او اظهار داشت:نسل جوان باید زبان موسیقی را بشناسد و با شناخت اصالت ها دست به نوآوری بزند فراموش نکنید اگر ما در این زمینه به شناخت نرسیم نمی توانیم در زمینه نوآوری حرف تازه ای داشته باشیم و ناخداگاه وارد پرت و پلا گویی می شویم.

چرا شجریان موسیقی شاد نمی‌خواند
شجریان در پاسخ به این سوال که چرا توجه چندان به موسیقی شاد ندارد گفت: همواره تلاش کردم در موسیقی هایم مخاطب را به تفکر وادارم به همین جهت کمتر سراغ موسیقی شاد رفتم اما این طور نیست که هیچ اثر شادی نداشته باشم. به هر حال اعتقاد من این است که موسیقی باید زمینه را برای تفکر و بازگشت به اصالت فراهم کند.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …