ریزگردهای عربی به تهران می رسند

ریزگردهای عربی به تهران می رسند

کد خبر : ۱۰۵۱۳۴ زمان مخابره: ۷ : ۶ — ۱۳۹۲/۳/۱۹ | نسخه چاپی
پایتخت در سه روز آینده در شرایط هشدار است

ریزگردهای عربی به تهران می رسند

پیش بینی های سازمان هواشناسی نشان می دهد که در سه روز آینده، گرد و غبار وارد شده از مرزهای غربی به پایتخت خواهد رسید و تهران هوایی آلوده را تجربه خواهد کرد.

در حالی که در روزهای گذشته هوای تهران در وضعیت مطلوبی قرار داشته و به طور معمول وضعیت سالم را تجربه کرده است، با گرم تر شدن هوا و بحرانی تر شدن وضع ریزگردهای عربی، گرد و غبار در حال رسیدن به پایتخت است و به زودی غلظت ذرات معلق در هوای تهران از حد استاندارد بالاتر خواهد رفت.
چند سالی است در روزهای پایانی بهار و آغازین تابستان، به همراه گرم تر شدن هوا و کم شدن بارش، گرد و غبار به یکی از مشکلات معمول مردم در غرب ایران بدل می شود. هرچند این معضل از اوایل دهه هشتاد آغاز شده است، اما تا زمانی که در سال 88 ریزگردها آسمان تهران را درنوردیدند، این موضوع به طور جدی در رسانه ها مطرح نشد. حالا دوباره در روزهای پایانی خردادماه، ریزگردها به تهران رسیده اند.
در حالی که در روزهای اخیر میزان غلظت ذرات معلق در هوای تهران بسیار پایین و حتی در حوالی 50 بوده است و این منجربه قرار گرفتن پایتخت در شرایط سالم و نزدیک به پاک شده است، با رسیدن ذرات معلق وارد شده از مرزهای غربی، میزان ذرات معلق در هوای تهران در سه روز آینده بالا خواهد رفت و پایتخت هوایی ناسالم و در وضعیت هشدار را تجربه خواهد کرد.
توصیه می شود در این روزها، سالمندان، زنان باردار، کودکان و بیماران قلبی و عروقی از قرار گرفتن در فضای باز اجتناب کنند.
ریزگردها در حالی در سه روز آینده تهران را در برخواهند گرفت که ساکنان استان های غربی، در سال جاری روزهای طولانی را در میان گرد و غبار تنفس کرده اند.
هرچند سازمان حفاظت محیط زیست در چهار سال گذشته وعده های بسیاری مبنی بر داشتن برنامه و اقداماتی برای مهار ریزگردهای عربی داده است، اما در عمل هیچ مذاکره و برنامه جدی و تاثیرگذاری در این زمینه مشاهده نشده است و پیش از این استان های مرزی و حالا استان های مرکزی و تهران از بلای گرد و غبار در امان نیستند.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …