تئاتر کاربردی به سالمندان و بیماران مزمن امید می‌دهد/ ایجاد دموکراسی مشارکتی

به گزارش ایرانگرد نیوز، نشست رسانه ای نخستین همایش تئاتر کاربردی صبح امروز یکشنبه 17 شهریورماه با حضور رحمت امینی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و علی ظفر قهرمانی دبیر نخستین همایش تئاتر کاربردی در حوزه هنری برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست امینی با اشاره به فعالیت‌های مختلف حوزه هنری در فصل تابستان عنوان کرد: از امروز فعالیت همایش های منطقه ای بیست و دومین جشنواره تئاتر “سوره ماه” در 5 منطقه آغاز می شود. تفاوت جشنواره منطقه “سوره ماه” با تئاتر فجر در این است که این فرصت فراهم می‌شود تا گروه های نمایشی کارهای یکدیگر را از نزدیک ببینند. بعد از بازبینی از هر منطقه دو کار انتخاب می‌شود که در اواخر مهر ماه در تهران به نمایش در می‌آیند. تلاش می‌کنیم این دوره از جشنواره کیفیت بالاتری داشته باشد حتی اگر مجبور شویم کارهای کمتری را در جشنواره شرکت دهیم.

 

وی افزود: خوشبختانه تمام آثار جشنواره قرار است پس از آن اجرای عمومی شوند. همچنین در دوره قبل نیز همگی آثار اجرای عمومی شدند و خوشبختانه تا امروز دیگر بدهی به هیچ گروه نمایشی باقی نمانده است.

 

امینی درباره دیگر فعالیت های حوزه هنری گفت: از روزهای آینده قرار است چند نمایش در سالن های مختلف اجرا شوند. نمایش”وقتی زمین دروغ می گوید”به عنوان مهمان از استان خراسان رضوی به کارگردانی سعید تشکری، نمایش “من که دا نیستم” که اقتباسی آزاد از رمان “دا” است به کارگردانی حسین پارسایی و همچنین نمایش های “وداع” و “دهانی پر از کلاغ” از جمله آثاری هستند که قرار است هفته آینده اجرای خود را در حوزه هنری آغاز کنند. اجرای این آثار مصادف شده با هفته دفاع مقدس که این امر نشان دهنده اهداف حوزه هنری در پرداختن درست و کیفی به مضامین مناسبتی است.

 

تئاتر کاربردی امید به زندگی را بین مردم افزایش می دهد

 

این استاد دانشگاه یادآور شد: از مشکلات اصلی تئاتر ما می توان به نبود بودجه، توجه نکردن به معیشت هنرمندان تئاتر و کمبود سالن های نمایشی اشاره کرد اما آنچه که باعث شده این سه عیب همچنان پایدار باشد این است که تئاتر در نهادهای عمده کشور ما مورد توجه قرار نمی گیرد.

 

وی متذکر شد: تئاتر باید به عنوان یک ضرورت در میان نهادهای مختلف جامعه ما شناخته شود. بنابراین طی دو سالی که من در حوزه هنری مشغول به فعالیت بودم، به این نتیجه رسیدم که تئاتر کاربردی می تواند تاثیر به سزایی در شناساندن تئاتر به مردم و حل مشکلاتشان داشته باشد. پژوهش‌های بسیاری در زمینه تئاتر کاربردی در دنیا انجام می شود اما متاسفانه این نوع تئاتر در کشور ما ناشناخته است.

 

رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به اینکه استفاده از تئاتر کاربردی در کنار شکل مرسوم تئاتر دو حسن دارد، گفت: یکی از این دو حسن افزایش امید به زندگی در بین مردم از جمله سالمندان و بیماران مزمن است چون در دنیا از تئاتر نه فقط به عنوان یک هنر بلکه به عنوان ابزاری برای ادامه زندگی یاد می شود. همچنین با گسترش تئاتر کاربردی می توانیم به نهادینه شدن تئاتر بین مردم کمک کنیم چون اگر خانواده ها به این امر واقف باشند، در آینده ای نزدیک مخاطب تئاترهای مرسوم هم می شوند. این همایش ویژه متخصصان و علاقه مندان به تئاتر است و به همین منظور از دو متخصص در این حوزه از کشورهای آلمان و آمریکا برای برگزاری کارگاه های آموزشی دعوت کردیم. این امر در راستای اهداف حوزه و در جهت توسعه تئاتر بین قشرهای دیگر جامعه است.

 

وی در پایان صحبت هایش متذکر شد: متاسفانه شهروندان ما به نوعی تئاتر هراسی مبتلا شده‌اند، قشر عمده مردم ایران از دیدن تئاتر در سالن هایی چون سنگلج و تئاتر شهر هراس و وحشت دارند و به نوعی تئاتر گریز شده اند، اما با توسعه تئاتر بین قشرهای دیگر جامعه و رفتن به دل مردم از طریق برپایی گونه های مختلف تئاتر کاربردی می توانیم این ترس را از بین ببریم.  به همین منظور ما دفتر تئاتر بچه های مسجد را دوباره بازگشایی کردیم تا بخش عمده ای از مردم بتوانند با تئاتر و تاثیر آن آشنا شوند.

 

در بخش دیگری از این نشست علی ظفر قهرمانی دبیر این همایش عنوان کرد: تئاتر کاربردی با وجودی که در دنیا خیلی اعتبار دارد، اما در ایران شناخته شده نیست، شناسایی این تئاتر در ایران به چهار سال قبل برمی‌گردد که ما همایش تئاتر شورایی را برگزار کردیم. از جمله نهادهایی هایی که صدای ما را شنید و برای برگزاری این همایش از ما حمایت کرد، حوزه هنری و شخص رحمت امینی بود. چون پایان نامه دکترا آقای امینی، پدا گوژیک بوده و وی علاقه‌مند بود تا این نوع تئاتر را به مردم بشناساند.

 

وی افزود: تئاتر کاربردی در زمینه هایی چون درمان گری، آموزش گری، تقویت اجتماعات و قانون گذاری کاربرد دارد، چون فرض تئاتر کاربردی این است که تئاتر مرسوم قادر نیست نیازهای مردم را برآورده کند بنابراین به ساز و کار و زیبایی شناسی تازه ای نیازمند است که این امر با شاخه های مختلف تئاتر کاربردی قابل حل است.

 

قهرمانی یادآور شد: هدف ما از برگزاری همایش تئاتر کاربردی بهره گیری مردم عادی اجتماع، دانشجویان تئاتر و همچنین هنرمندان حرفه ای این عرصه از تئاتر کاربردی است به این شکل که افراد با کار کردن گونه های مختلف تئاتر کاربردی متوجه می شوند که همه راه‌ها به تئاتر شهر ختم نمی شود. این نوع تئاتر برای هنرمندان حرفه ای هم جذاب و هم مثمرثمر است.

 

تئاتر کاربردی در تعامل با تئاتر مرسوم است نه در تقابل با آن

 

وی افزود: تئاتر کاربردی در تقابل با تئاتر مرسوم نیست بلکه در تعامل با آن است و باعث تقویت رابطه بین مردم و مسئولین می شود و این رابطه را از حالت یکسویه بیرون می آورد. این نوع تئاتر دموکراسی مشارکتی را به مردم و مسئولان پیشنهاد می دهد چون مردم از این طریق می توانند در تعامل مستقیم با مردم باشند و پیشنهادات خود را مطرح کنند. مثلا تئاتر قانون گذار که یکی از شاخه های تئاتر کاربردی است توانسته 13 لایحه را در مجلس برزیل به تصویب برساند. امیدوارم اولین گام های این دموکراسی مشارکتی در ایران نیز برداشته شود.

 

قهرمانی با اشاره به اینکه تئاتر کاربردی از سه منظر قابل بررسی است، یادآور شد: سه محور، اجرا و معرفی از طریق اجرا، کارگاه های آموزشی اشاعه تئاتر کاربردی و آکادمی کردن این حوزه و لزوم تالیف کتاب هایی در این زمینه از جمله اهداف برگزاری این همایش است. همچنین کلاس های تئاتر کاربردی در استان های خراسان رضوی، سمنان، اصفهان و سیستان و بلوچستان برگزار شده و قرار است در اختتامیه جشنواره نیز گروه های شرکت کننده گواهی پایان دوره بگیرند، چون هدف ما این است که مربیان ما درگیر شوند و در حین کار کردن خودشان را هم به‌روز کنند.

 

وی در پایان صحبت هایش متذکر شد: هدف اصلی از برگزاری این همایش این است که یک شبکه همبستگی تئاتر کاربردی تشکیل و این حرکت به صورت ملی و همزمان در تمام نقاط ایران برپا شود چون تمام توان این نوع تئاتر در مشارکت پذیری بالا و دادن قدرت ابتکار و عمل به خود مردم است. برای اعتمادسازی مردم، مخاطب به صورت رایگان به دیدن این نمایش ها می آید و نهادهای مختلفی مثل شهرداری، زندان ها و مراکز آموزش فرهنگی مثل کانون اصلاح تربیت زمانیکه ضرورت اجرای این شکل تئاتری را احساس کنند از آن حمایت خواهند کرد.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …