دکتر حجت از توافق با ستاد اجرایی فرمان امام(ره) خبر داد: تمهیدات جدید برای حفاظت از ارزش فرهنگی آثار تاریخی

 قائم مقام و معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور از توافق با ستاد اجرایي فرمان 8 ماده اي حضرت امام(ره) برای حفاظت از ارزش فرهنگی آثار تاریخی در اختیار ستاد خبر داد و گفت: بر اساس توافق با ستاد اجرایي فرمان 8 ماده اي حضرت امام(ره) تغییر مالکیت بخش مادی آثار در اختیار ستاد به غیر و یا بخش خصوصی مانعی ندارد، اما سازمان میراث فرهنگی با تمام توان از ارزش فرهنگی این آثار و موضوع جلوگیری از تخریب و نابودی اثر دفاع خواهد کرد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری،مهدی حجت با اشاره به اظهار علاقمندی ستاد اجرایی فرمان 8 ماده ای حضرت امام(ره) برای کمک به سازمان در کیفیت نگهداری این آثار اظهار داشت: ما به آنها قول دادیم که به بهترین وجه از آثار مراقبت کنیم.در مورد بناها نیاز داریم تا فهرستی از مجموعه بناهای تاریخی در اختیار ستاد فراهم کنیم و هیاتی را تشکیل دهیم تا در زمینه‌ی کیفیت نگهداری و حفاظت از بناها، این ستاد را راهنمایی کند.

قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی اظهار کرد: ستاد آمادگی مثبت دارد تا مجموعه آثار فرهنگی منقول و غیرمنقول را در یک کار کارشناسی دقیق فرهنگی قرار دهد.

حجت تاکید کرد: در این نشست پیشنهاد شد آثاری که نگهداری از آن‌ها برای ستاد با مشکل مواجه است به منظور بهره برداری بهتربه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، موزه‌ها و حتی مراکزی که توان نگهداری از آن‌ها را دارند منتقل شوند.

او ابراز امیدواری کرد: کمیته‌ی مشترک میان سازمان میراث فرهنگی و ستاد اجرائي فرمان 8 ماده اي حضرت امام(ره) هرچه سریع‌تر فهرست این آثار تاریخی را فراهم کند تا ما با خاطری جمع از آن‌ها حفاظت کنیم.

قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری با اشاره به نظر معاون ستاد اجرایی فرمان امام (ره) مبنی برنبود امکانات و متخصصان مناسب برای نگهداری از همه‌ی آثار تاریخی در اختیاراین ستاد، گفت: برای حفاظت این آثار که دارای ارزش فرهنگی هستند و باید مورد بهره برداری فرهنگی قرار گیرد،ستاد آمادگی دارد

این آثار را در موقعیتی بهتر و به‌صورت کاملا فرهنگی قرار دهد.

او گفت:تمایل عمومی ستاد فرمان امام (ره) بهره‌برداری کامل فرهنگی از آثاری است که در اختیار آن‌ها قرار دارد. آن‌ها تعداد زیادی کتاب تاریخی دارند که ما می‌توانیم وظیفه‌ی نگهداری از آن‌ها را برعهده بگیریم.

او اظهار کرد:ممکن است آن‌ها برخی از آثارشان را به‌صورت هبه در اختیار موزه‌ها و حتی به نیابت از خود ستاد، در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار دهند تا با دادن کاربری مناسب بتوان از آن‌ها حفاظت کرد.

حجت درباره‌ی وضعیت انتقال مالکیت مادی آثاری که در تملک ستاد اجرائي فرمان 8 ماده اي حضرت امام(ره) است توضیح داد: در این خصوص این آثار را در اختیار همه قرار نمی دهیم و این موضوع در نظر گرفته می شود که متقاضیان چه کسانی هستند و این آثار را برای چه می خواهند.در این راستا سازمان آمادگی دارد تا مشتریان مناسب فرهنگی برای بهره برداریهای فرهنگی از این آثار معرفی کند.

وی هم چنین در خصوص خانه پیرنیا گفت: به نظر من بهترین کاری که می شود برای خانه پیرنیا ، دبیرستان ژاندارک و نیز ملک مهدوی انجام داد این است که با برداشتن یکی دو بنای اطراف این مجموعه، آن را تبدیل به یک محیط فرهنگی بسیار زیبا کنیم که مانند جواهر در آن نقطه از شهر بدرخشد.

وی با بیان اینکه بناهای تاریخی جزو ارزشمند ترین مکان ها هستند افزود: میزان ارزش افزوده یک بنای تاریخی در نگهداری از آن بناست که باید به صورت اصولی حفظ و مرمت شود.

وی خاطر نشان کرد: البته در خصوص خانه پیرنیا نیز قصد داریم یک کمیته مشترک تشکیل دهیم و در این خصوص مسائل را بیشتر بررسی کنیم.

وی خاطر نشان کرد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) اصراری برای دریافت پول در این خصوص از سازمان میراث فرهنگی ندارد و بیشتر ارزش فرهنگی کار برایش اهمیت دارد.

وی هم چنین در ادامه به وجود هزاران اثر تاریخی، تپه و محوطه و نیز بناهای فرهنگی و تاریخی در کشور اشاره کرد و افزود: ضرورتی نداردکه دولت برای حفظ، نگهداری و مرمت این بناها و آثار تمام آن ها را خریداری کند و مالک آن ها شود بلکه دولت به نمایندگی از مردم وظیفه نگهداری از این آثار تاریخی را دارد و باید با مشارکت مردم از این آثار و بناها نگهداری کند.

حجت خاطر نشان کرد: ضمن اینکه بودجه سازمان میراث فرهنگی نیز اجازه چنین کاری را نمی دهد که تمام این آثار و بناها را خریداری و به مالکیت خود درآوریم بنابراین در این میان مشارکت مردم اهمیت ویژه ای دارد.

قائم مقام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در بخش دیگری از صحبت های خود افزود: هر اثر یا شی تاریخی دارای دو وجه مالکیت است یکی مالکیت مادی که در اختیار مالک بناست و دوم مالکیت معنوی که متعلق به دولت و عموم مردم است و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به نمایندگی از عموم مردم موظف به نگهداری و پاسداری ازارزش فرهنگی آثار و بناهای تاریخی است.

 معاون میراث فرهنگی کشور درباره تداوم برنامه های این معاونت در خصوص نگهداری از بناها و آثار تاریخی اضافه کرد: یکی دیگر از اقداماتی که در روزهای آینده انجام می شود برگزاری جلسه و ملاقات با رئیس دیوان عدالت اداری در خصوص احکام صادر شده در باره برخی از آثار و بناهاست که به زودی این جلسه نیز برگزار خواهد شد.

وی همچنین در خصوص ساختمان ظهیر الاسلام گفت: با تعمیر و مرمت این بنای تاریخی ارزشمند می توان به جاری تبدیل این ساختمان به یک پارکینگ آن را به یک ساختمان ارزشمند برای انجام برخی فعالیت های مرتبط با سازمان تامین اجتماعی تبدیل کرد.

وی به نقش خبرنگاران در حوزه حفاظت از میراث فرهنگی اشاره کرد و افزود: من اعتقاد دارم هیچ راه حلی برای توسعه میراث فرهنگی جز همکاری و مشارکت خبرنگاران وجود ندارد و معتقدم که پیشرفت کارها در حوزه میراث فرهنگی بدون کمک خبرنگاران غیر ممکن است.

دکتر حجت خاطر نشان کرد: دغدغه های اهالی رسانه در خصوص میراث فرهنگی به عنوان نماینده افکار عمومی نشان دهنده دغدغه آحاد مردم در این خصوص است بنابر این معتقدم که پیشرفت کارها در حوزه میراث فرهنگی تنها با افزایش همکاری سازمان میراث فرهنگی و رسانه ها انجام می پذیرد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …