پنجمین تندیس جهانی “درنای کاغذی” در اصفهان رونمایی می‌شود

به گزارش ایرانگرد نیوز، احمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر بیست و هفتمین جشنواره فیلم کودک اصفهان در نشستی که امروز دوشنبه 18 شهریور ماه به منظور توضیح درباره تولید فیلم “درناهای کاغذی” ساخته سیروس حسن‌پور برگزار شد، گفت: بنیاد سینمایی فارابی پیش از توافق برای ساخت “درناهای کاغذی” توسط سیروس حسن پور، با وی در فیلم “مروارید” همکاری داشت.

 

وی در ادامه افزود: پس از پایان فیلم “مروارید” طرح ساخت “درناهای کاغذی” مطرح شد. بر همین اساس قدم های اولیه برای به مرحله اجرا رساندن ساخت این فیلم اجرا شد و طبق رایزنی هایی که با ژاپن داشتیم بنا را بر این گذاشتیم که در جشنواره بیست و هفتم فیلم کودک و نوجوان اصفهان، تندیس درنای کاغذی به عنوان نماد اعتراض به جنگ و لطمه‌هایی که به کودکان وارد می‌شود در یکی از میادین اصفهان نصب شود. نکته قابل توجه این است که ژاپن تاکنون چهار درنا به چهار شهر دنیا هدیه داده است و ایران پنجمین کشوری است که این تندیس در آن نصب خواهد شد.

 

مدیر عامل بنیاد سینمایی درباره تولید مشترک فیلم “درناهای کاغذی” با ژاپن گفت: فیلم “درناهای کاغذی” که ممکن است اسم آن نیز تغییر کند به صورت مشترک با ژاپن تولید خواهد شد. به اعتقاد من با توجه به شرایطی که سینما به عنوان رسانه دارد باید به ابعاد بین المللی آن توجه کرد. همچنین هزینه های حضور فیلم های ایرانی در دنیا را نیز باید در نظر داشت. از همین رو برای پایین آوردن هزینه ها و بالا رفتن مخاطب وارد فعالیت مشترک شدیم.

 

برای ساخت پروژه مولانا با ترکیه به توافق نرسیدیم

 

وی در ادامه افزود: البته تولید مشترک فارابی با کشورهای دیگر نیز در گذشته اتفاق افتاده است به عنوان مثال تولید فیلم در لبنان، لهستان، کشورهای اروپایی و همچنین کانادا مطرح شده است و قرار است فیلمنامه و طرح این فیلم های مشترک توسط فیلمنامه نویسان و کارگردان‌های ایرانی نوشته و کار شود.

 

میرعلایی با اشاره به عدم توافق با کشور ترکیه برای ساخت فیلم “مولانا” گفت: ساخت پروژه‌ای درباره مولانا از جمله پیشنهادهایی بود که از سوی ترکیه مطرح شد اما نگاهی که در ساخت این فیلم مشترک داشتند مصادره حضرت مولانا به نفع خودشان بود به همین دلیل برای ساخت این فیلم با ترکیه به توافق نرسیدیم.

 

 

وی با اشاره مجدد به فیلم “درناهای کاغذی” به علاقه‌مندی سیروس حسن پور برای ساخت این فیلم سینمایی گفت: حسن‌پور به عنوان فیلمسازی که در حوزه سینمای کودک فعالیت دارد علاقه بسیاری داشت تا سرنوشت کودکان در جنگ مانده را به تصویر بکشد و پیشنهاد داد که این فیلم از سردشت آغاز شود چرا که اطلاعاتی درباره شیمیایی شدن این شهر در دست داریم، بسیار ناقص است و در تاریخ معاصر فاجعه ای که در سردشت اتفاق افتاد به عنوان یک فاجعه بزرگ ایرانی مطرح نشد به همین دلیل سعی داریم در این فیلم علاوه بر پرداخت به وجوه انسانی کودکان در جنگ مانده به نوعی بحث دشمن‌شناسی را مطرح کنیم تا از وقایع بعدی به نوعی جلوگیری شود.

 

میرعلایی در ادامه افزود: بر اساس این طرح حسن پور به همراه نغمه ثمینی سفری به سردشت و هیروشما داشتند و توانستند طی تحقیقات فراوانی که انجام دادند فیلمنامه خوبی را از آب درآورند.

 

دبیر جشنواره بیست و هفتم فیلم کودک و نوجوان در ادامه صحبت های خود با اشاره به شعار جشنواره افزود: جشنواره بیست و هفتم فیلم کودک و نوجوان اصفهان با نام مبارک حضرت رسول (ص) کلید می خورد اما در پس این نام مقدس یک شعار بین المللی نیز مطرح است و آن شعار دفاع از حقوق کودکان درگیر جنگ است. همه ما می دانیم هیچ کودک و نوجوانی هیچ جنگی را خواهان نبوده است و اگر زیاده خواهی مطرح بوده همواره از سوی بزرگترها بیان شده است.

 

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اعلام این خبر که تندیس درنا در یکی از میادین اصفهان نصب خواهد شد گفت: طبق توافق با ژاپن قرار است به مناسبت روز جهانی کودک که آغاز جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان نیز هست در یکی از میادین این شهر تندیس درنا رونمایی شود و یاد کودکان شیمیایی شده هیروشیما، حلبچه، سردشت و سوریه را گرامی بداریم.

 

در ادامه این نشست سیروس حسن پور با اشاره به این مطلب که چرا یاد کودکان کشته شده در بمباران شیمیایی این چهار شهر و کشور گرامی داشته می شود؟ گفت: طی تحقیقاتی که انجام دادیم در حوزه استفاده از سلاح های هسته ای و بمب های شیمیایی در تاریخ معاصر جهان، به این چهار شهر مهم رسیدیم. ضمن این که قرار است تندیس درنا توسط برادرزاده ساداکو که در بمباران شیمیایی به ژاپن به نماد صلح تبدیل شده است و همچنین یکی از همکلاسی های سوداکو که اکنون 76 سالش است، در اصفهان رونمایی شود.

 

داستان ساداکو را به کودکان سردشتی پیوند دادیم

 

این کارگردان فیلم در ادامه با اشاره به مراحل پیشرفت فیلم “درناهای کاغذی” گفت: حدود چهار سال پیش در یکی از جشنواره‌های فیلم کوتاه داور بودم. در آن جشنواره بحث کتاب “ساداکو و هزار درنای کاغذی” مطرح شد. وقتی طرح یک خطی داستان را شنیدم متوجه شدم قصه ساداکو و درناهای کاغذی مربوط به بحث بمباران شیمایی است؛ بمبارانی که به نوعی در تمام نقاط دنیا قربانی گرفت که یکی از این قربانیان کودکان سردشت، حلبچه و جزیره مجنون بوده است.

 

وی در ادامه افزود: به همین دلیل در مسیر تحقیقات و نگارش فیلمنامه به دنبال مسیری می گشتم که داستان ساداکو را به کودکان سردشتی پیوند دهم چرا که درباره کودکان سردشتی و صدای خاموش مردم این شهر اطلاعات دقیقی منعکس نشده است. داستان از ایران و شهر سردشت آغاز می شود. به این ترتیب که زنی که مربی مهد کودک بوده است هنگام بمباران شیمیایی در محل کار خود با بچه ها مشغول نقاشی بود و زمانی که بمب شیمیایی زده می شود تعداد زیادی از بچه ها شهید می شوند و این زن شیمیایی می شود.

 

حسن‌پور ادامه داد: پس از سال ها این زن دختری را به دنبال می آورد که در سن 13 سالگی به دلیل شیمیایی بودن مادرش دچار مشکل تنفسی می شود و بعد از طریق دختربچه ای ژاپنی وارد داستان ساداکو و ژاپن می شود. یکی از مطالبی که فکر می کنم در این موقعیت لازم است مطرح شود اهدای تندیس درنا به عنوان نماد صلح به 4 کشور و شهر دنیا است که اولین درنا به آمریکا و بعد هاوایی، ژنو و اوکیناوا تعلق گرفته است.

 

 

میرعلایی در ادامه این نشست در پاسخ به این که چرا اولین درنا به آمریکا اهدا شده است؟ گفت: متاسفانه دشمن شناسی برخی از کشورها و تاثیری که آمریکا در جنگ میان کشورها داشته است، فراموش شده است. در واقع آمریکا با تبلیغات و خوب نشان دادن چهره سیاسی ha پرده بر جنایت های خود کشیده است تا جایی که در مراسم افتتاح موزه شهدای بوسنی و هرزگوینU کلینتون رئیس جمهور وقت آمریکا در این موزه حضور پیدا کرد و با چهره انسان دوستانه ای که از خود ارایه کرد جنایت هایی را که در بوسنی مرتکب شده بود، پنهان کرد.

 

وی تصریح کرد: با ساخت فیلم “درناهای کاغذی” در ژاپن قصد داریم علاوه بر پیام کودکان در جنگ مانده چهره واقعی آمریکا را معرفی کنیم تا ژاپن هم آگاه شود که در بمباران شیمیایی هیروشیما  آمریکا دخالت مستقیم داشت. به اعتقاد من ساخت فیلم هایی از این دست در ارایه پیام انسان دوستی و صلح طلبی ایران موثرتر است.

 

جعفر گودرزی مدیر اجرایی بیست و هفتمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان که در این نشست حضور داشت با اشاره به برگزاری کارگاه در حاشیه این جشنواره گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده قرار است کارگاه ساخت درناهای کاغذی در حاشیه جشنواره برگزار شود. همچنین نمایشگاه عکس هیروشیما و سردشت نیز برپا خواهد شد.

 

فیلم درنای کاغذی موضوعی ملی است که رئیس جمهور هم برای تولید آن باید وارد عمل شود

 

احمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در ادامه صحبت های خود با اشاره به چگونگی دعوت از هنرمندان ایرانی در ساخت فیلم “درناهای کاغذی” گفت: تمام تلاش این است که از هنرمندان ایرانی در بخش فیلمبرداری در ایران استفاده کنیم. همچنین در ژاپن هم علاوه بر کارگردان و نویسنده، فیلمبردار و طراح صحنه نیز ایرانی هستند.

 

وی در  ادامه افزود: ساعد نیکزاد به عنوان فیلمبردار فیلم انتخاب شده است و قرار است پس از پایان فیلمبرداری در ژاپن مجموع مراحل فنی این فیلم نیز در ایران و توسط سینماگران ایرانی ادامه پیدا کند. بنیاد سینمایی فارابی و سرمایه گذاران ژاپنی در تولید این فیلم شریک هستند و قرار است درآمد حاصل فروش این فیلم در ژاپن به خود ژاپن و در ایران به خود ایران تعلق گیرد. در حوزه پخش بین الملل هم به طور مساوی حق و حقوق واگذار می شود.

 

سیروس حسن پور در ادامه صحبت های میرعلایی گفت: آنچه برای من در ساخت این فیلم مهم بود تمرکز بر واژه صلح است و باید همه ابعاد صلح را در نظر گرفت. یکی از انتقادهای من به موزه صلح در هیروشیما این بود که تنها بمباران شیمیایی هیروشیما را مدنظر قرار داده بودند در حالی که قربانیان سلاح های هسته ای و شیمیایی در همه دنیا وجود دارند به همین دلیل من سعی کردم سردشت را با هیروشیما پیوند دهم تا در سایه فاجعه این شهر ژاپنی سردشت نیز بار دیگر دیده شود.

 

 

این کارگردان در ادامه با اشاره به بازیگرانی که در این فیلم حضور خواهند داشت، گفت: برای پیدا کردن بازیگران این فیلم مسیر زیادی را طی کردیم اما به مرور به دختربچه ای 13 ساله ای از ایران رسیدیم که بازیگر اصلی فیلم است و بعد از آن با این دختر بچه به ژاپن می رویم و یکی از بازیگران معروف ژاپنی به نام “کیوکاگاوا” با 76 سال سن با دختربچه ایرانی همبازی می شود. این بازیگر ژاپنی از هنرمندان معروف این کشور است که هم برای بازاریابی و هم از جهت چهره به نقش مورد نظر می خورد. ضمن اینکه پایان این فیلم در کردستان و سردشت است.

 

حسن پور در پایان صحبت های خود افزود: 40 درصد از فیلمبرداری این فیلم در ایران و 60 درصد در هیروشیما خواهد بود. مدت زمانی که برای فیلمبرداری در نظر گرفته ایم دو ماه است.

 

در پایان این نشست احمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به بودجه این فیلم گفت: صحبت هایی با حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی داشته ایم و گزارش هایی درباره ساخت این فیلم به این مدیر سینمایی ارایه کرده ایم. ایوبی برای ساخت این فیلم اظهار تمایل کرد و از جهت بودجه مشکلی نداریم. به اعتقاد من موضوع فیلم “درناهای کاغذی” یک موضوع ملی است که فکر می کنم از شخص رئیس سازمان سینمایی تا رئیس جمهور باید تلاش کنند تا این فیلم به درستی به سرانجام برسد.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …