گردشگری مهمترین صنعت فرهنگی است

معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گفت: گردشگری در ذات خود یک عمل فرهنگی است و می توان گفت گردشگری مهمترین صنعت فرهنگی است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری، محمدعلی نجفی با حضور در جلسه هم اندیشی معاونین گردشگری 31 استان کشور که با هدف برنامه ریزی هفته گردشگری در سالن خلیج فارس معاونت گردشگری برگزار شد، ضمن اشاره به اینکه با صرف وقت و دقت بیشتر، مقوله گردشگری جایگاه واقعی خود را پیدا می کند، اظهار داشت: طی سه هفته گذشته جلسات متعددی با فعالان حوزه گردشگری داشتیم و بیشتر وقت ما صرف تعامل و آشنایی با مشکلات و در خواست های دوستداران و علاقه مندان این حوزه شده است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه رییس جمهور تاکید و اصرار دارند در فاصله چند ساله خدمتی که به دست آمده جهشی در گردشگری داخلی و خارجی ایجاد شود، تصریح کرد: حمایت و پشتیبانی دولت از صنعت  گردشگری، فرصت مغتنمی برای رشد این صنعت است.

نجفی یادآور شد: رییس جمهور از صنعت گردشگری انتظارات خاصی دارند که مهمترین آنها در بخش اشتغال و اقتصاد است و بی شک اقداماتی که در این راستا انجام می شود باید تاثیرات ملموسی نیز داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به بررسی بحث ارتباط فرهنگ و گردشگری پرداخت و گفت: گردشگری دو وجه بسیار مهم دارد، وجه فرهنگی و وجه اقتصادی، گردشگری در ذات خود یک عمل فرهنگی است و با این تفاسیر می توان گفت گردشگری مهمترین صنعت فرهنگی است.

نجفی ضمن تشریح این جمله که گردشگری در ذات خود یک عمل فرهنگی است، ادامه داد:  ملاقاتی که بین گردشگر و محیط فرهنگی اتفاق می افتد یک ملاقات فرهنگی است، ما باید به افراد جامعه این آگاهی را بدهیم که با اهداف فرهنگی به گردشگری بپردازند.

معاون رییس جمهور توجه به برند سازی در گردشگری را امری لازم و ضروری دانست و افزود: در مورد گردشگری باید برای مردم توضیح بدهیم که به دنبال چه چیزی باشند و برای چه باید سفر کنند، چراکه اگر هدف یک گردشگر ملاقات فرهنگی باشد اقتصاد گردشگری نیز به دنبال آن بوجود می آید.

رییس سازمان میراث فرهنگی، از گردشگری به عنوان یک عامل فرهنگی که وفاق ملی ایجاد می کند و موجب آشنایی اقوام مختلف با یکدیگر می شود یاد کرد و گفت: باید اقدامات اساسی و برنامه ریزی شده در حوزه گردشگری انجام شود بدین ترتیب مساله فعالیت های اقتصادی خود به خود وارد این جریان می شود و در ادامه راه،گردشگری خارجی نیز به این حرکت ملحق خواهد شد.

وی گردشگری را بهترین راه خنثی کردن تبلیغات منفی در رابطه با کشورمان دانست و تصریح کرد: وقتی یک گردشگر به کشورمان سفر می کند و به این درک می رسد که ایرانی ها انسان های فرهیخته، متمدن و میهمان  نوازی هستند این درک می تواند بزرگترین و بهترین عامل خنثی کردن تبلیغات منفی دشمنان باشد.

معاون رییس جمهور تاکید کرد: موضع ورود ما به گردشگری درست نبوده و دستورالعمل ها و نگاه ها به این مقوله بسیار متفاوت بوده است، وقتی می گوییم گردشگری امری فرهنگی است باید به عنوان یک دستگاه اجرایی نگاه اشتباه به گردشگری داخلی و خارجی را تغییردهیم.

نجفی ادامه داد: ادغام میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان دو مقوله فرهنگی درست بوده است چراکه این ادغام با هدف هم افزایی صورت گرفت اما با بروز آسیب ها این رویداد در مسیر درستی پیش نرفت، بنابراین شناسایی و برطرف کردن آسیب ها بی تردید هم افزایی مورد نظر را ایجاد می کند.

وی نگاه نو و رویکرد نو به گردشگری را عاملی موثر در تغییر رویکرد و ارائه راهکارهای مناسب در حوزه گردشگری دانست و افزود: مشکلات و پیچیدگی های موجود نباید ما را نگران کند چراکه در بسیاری مواقع ما بدون شناخت مشکلات در پی حل آنها هستیم، در مورد مشکلات حوزه گردشگری نیز باید مجموعه ی بزرگی از عوامل مختلف دخیل در این بخش را کنار هم قرار دهیم و به بررسی راهکارها بپردازیم، راهکارهایی که در نهایت موجب رشد و توسعه صنعت گردشگری می شود.

معاون رییس جمهور تاکید کرد: باید برنامه ها و اطلاعات و آمار حوزه گردشگری را به روز کنیم چراکه هیچ برنامه ریزی بدون اطلاعات و آمار درست نمی تواند صحیح باشد.

رییس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه آنچه در بخش سرمایه گذاری و بخش خصوصی صورت گرفته به بیراهه رفته است، یادآور شد: اقدامات انجام شده در این بخش ها باید با بنیه فرهنگی و پژوهشی اصلاح شود، هرچند معاونت گردشگری به تنهایی نمی تواند عهده دار این اقدام اساسی و ریشه دار شود و باید از امکانات برون سازمانی در این رابطه استفاده کرد.

وی افزود: در حوزه گردشگری باید فضایی مثبت و همه گیر برای کارشناسان و متخصصان فراهم شود تا نظراتشان را ارائه دهند، افراد باید این اطمینان را پیدا کنند که نظر و پیشنهادشان مورد توجه و بررسی قرار می گیرد، در حوزه گردشگری کارهای بسیار بزرگی می شود انجام داد به شرطی که ما خودمان را مبدا و مقصد عالم ندانیم و حرکتی را سامان دهیم که تمام کشور به نفع گردشگری فکر کنند و به نفع گردشگری عمل کنند.
نجفی اظهار داشت: جایگاه خوب کشورمان به  لحاظ داشته های میراثی غیر قابل انکار است اما  آنچه واقعیت دارد این نکته است که ما طی چند سال گذشته به عقب رفته ایم، کشورهای همسایه ما با سرعت به جلو حرکت می کنند در حالی که سرعت ما بسیار کند بوده است.

معاون رییس جمهور ضمن اشاره به اینکه پیشرفت هایی در برخی حوزه ها اتفاق افتاده است، تصریح کرد: نارضایتی NGOها، اتحادیه ها و فعالان بخش خصوصی حوزه گردشگری ادعای عملکرد موفق در مقوله گردشگری را رد می کند.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: رضایت 10 درصدی و نارضایتی 90 درصدی مردم از فعالیت های حوزه گردشگری کارنامه قابل قبولی نیست.

وی با ابراز امیدواری نسبت به برنامه ریزی در جهت رشد صنعت گردشگری تاکید کرد: امیدوارم 4 سال دیگر که دوران مسئولیت و خدمت به پایان رسید مردم از ما و عملکردمان راضی باشند، فرهنگ پذیرش میهمان در کشور جا افتاده باشد و فهم چگونگی برخورد با گردشگر خارجی نیز در مردم ایجاد شود.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پایان از معاونین گردشگری استان ها خواست تا در هفته گردشگری با رویکرد و نگاه علمی،فرهنگی و ترویجی برنامه های این هفته را برگزار کنند.IMG_1-(1)

Check Also

پرداخت ۶۷۰ میلیارد ریال تسهیلات کرونا به هنرمندان صنایع‌دستی

با اشاره به جزئیات پرداخت تسهیلات کرونا به هنرمندان صنایع دستی ،افزود: تا پایان شش‌ماهه …