بچه‌ها با سینمای بدون تخیل و تحرک ارتباط برقرار نمی‌کنند

عبدالحی شماسی نویسنده، نمایشنامه‌‌ و فیلمنامه‌نویس  با بیان این مطلب که کودک سابقه ذهنی از سینما ندارد، گفت: گاهی در صحبت‌ها مطرح می‌شود که بچه‌ها سینمای کودک را فراموش کرده‌اند. کودک حتی به تنهایی هم نمی ‌تواند به سینما برود چه برسد به این که بخواهد سینما را فراموش کند، این ما هستیم که کودکانمان را به فراموشی سپرده‌ایم.

 

مولف کتاب‌های هنر برای مقاطع تحصیلی ابتدایی و راهنمایی ادامه داد: کودک از هر چیزی خوشش می آید حتی آتش. به همین خاطر دستش را به سمتش دراز می کند. ما باید چیزهایی را در اختیار کودکانمان قرار دهیم که دارای زیبایی هستند. این زیبایی باید خاص باشد، چون کودک باید بتواند با آن زیبایی خاص ارتباط برقرار کند.

 

شماسی با اشاره به این نکته که وظیفه ماست از طریق زیبایی ها به کودکانمان آموزش بدهیم، بیان کرد: سینمای کودک می تواند به گونه ای برای کودکانمان هویت‌بخشی کند. در سینمای کودک نقش آموزش و پرورش بسیار مهم است. آموزش و پرورش نقش بسزایی در ترویج آثار سینمایی کودک دارد.

 

نویسنده کتاب “داستان قورباغه سبز” درباره برگزاری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم های کودکان و نوجوانان بیان کرد: مهمترين مسئله در آثار کودکان توجه به عنصر تخیل است. تخیل پایه و اساس رشد کودک است، تخیل در پیشرفت علم نقش بسزایی دارد و همین تخیلات پایه و اساس اختراعات در جهان بوده است.

 

شماسی ادامه داد: از آنجایی که کودک خیال پردازی می کند، سرشتش به طبیعت نزدیک‌تر است. اگر دقت کرده باشید کودک از بازی با حیوانات لذت می برد. از همین رو در آثار سینمایی کودک، شاهد حضور پررنگ حیوانات هستیم. کودک با آن ها فضایی فانتزی می سازد که البته ما به آن فانتزی می گوییم، ولی برای کودک آن فضا واقعی است.

 

خالق فیلم “وادی خاموشان” گفت: شکوفایی یک کشور و یک ملت از کودکی آغاز می شود که متاسفانه آموزش ما از پایه غلط است. کودک باید کودکی کند و در دنیای خودش هر کاری خواست انجام دهد که این مساله در آموزش ما نادیده گرفته می‌شود.

 

نویسنده نمایش “سیاست خواجه” بیان کرد: اگر در آثار سینمایی کودک نگاهی بیندازیم می بینیم رنگ و حرکت دو عنصر کلیدی در آثار موفق جهان هستند. هر نویسنده ای برای نشان دادن ماجراجویی ها و تحرک، تکنیکی دارد اما باید آنقدر روح و روان خود را به کودک نزدیک کند تا بتواند صحنه ای جذاب برای کودک خلق کند.

 

شماسی در پایان گفت: با شناخت لحظه های کودکان می توان وجه آموزشی و تربیتی را بسط و گسترش داد.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …