پرونده بدهی اکسپوی 91 هنوز باز است/ هنرمندان پولشان را نگرفتند خریداران آثارشان را

به گزارش ایرانگرد نیوز، سال گذشته معاونت هنری ارشاد با استفاده از بازوی اجرایی خود یعنی بنیاد رودکی اقدام به برگزاری اکسپوی 91 در تیرماه سال گذشته کرد که این نمایشگاه و فروشگاه نزدیک به یک ماه به کار خود ادامه داد و در نهایت با اعلام مبالغی از سوی معاونت هنری دولت دهم، اکسپو به پایان راه خود رسید.

 

بعد از پایان اکسپو و تا امروز هنوز گلايه‌هاي هنرمندان مبني بر عدم خريد دستگاه‌هاي دولتي از اكسپو 91 پا برجاست و اما مساله‌ دیگر این است که هنوز تعدادی از هنرمندان از مدیران اکسپو طلبکار هستند و وزارت ارشاد بعد از یکسال نتوانسته مبالغ طلب این هنرمندان را بپردازد.

 

اما امروز جریان رویه‌ای دیگر به خود گرفته و صدای خریداران نیز درآمده است. گویا برخی از نهادها و سازمان‌ها هنوز آثار خریداری شده خود را تحویل نگرفته‌اند درحالی که پول آثار هنری را تمام و کمال به بنیاد رودکی داده‌اند.

 

جواد صادقی، دبیر اجرایی اکسپو 91 در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بدهی‌های معاونت هنری هنوز هم به پایان نرسیده در حالی‌که معاون هنری ارشاد چندی پیش اعلام کرده‌بود که تمام بدهی‌های مدیریت متبوع خود را پرداخت می‌کند و بعد مدیریت خود را تحویل دولت بعدی می‌دهد.

 

وی افزود: بخش اعظم بدهی‌های معاونت هنری که نزدیک به 600 میلیون تومان بود توسط موسسه توسعه هنرهای معاصر و با همکاری مدیر این موسسه پرداخت شد ولی دو ماه پیش این موسسه اعلام کرد که دیگر هیچ پرداختی نخواهد داشت.

 

دبیر اجرایی اکسپو به فروش و عدم تحویل برخی آثار به خریداران اکسپو 91 اشاره کرد و گفت: برخی نهادها و یا برخی افراد هستند که آثاری از اکسپو انتخاب کرده و پول آنها را هم به بنیاد رودکی داده‌اند در صورتی که بنیاد پول آنها را نه به هنرمندان و نه به تیم اجرایی داده است.

 

وی ادامه داد: در میان این آثار حتی نام‌های بسیار آشنای هنر مانند محمد ابراهیم جعفری نیز به چشم می‌خورد که از ما طلب پول می‌کنند زیرا اثر آنها در دست ماست ولی می‌ترسیم که اثر را به خریداری که اتفاقا پول اثر را نیز پرداخت کرده‌اند، بدهیم و خود را بیش از پیش مدیون کنیم.

 

صادقی درباره واکنش مدیران بنیاد رودکی گفت: آقای سیفی مدیر بنیاد رودکی به من گفت که دیگر بریده و نمی‌تواند هیچ پولی به کسی بدهد. این درصورتی‌ است که بنیاد رودکی هنوز پول تیم برگزارکننده اکسپو معادل 45 میلیون تومان، پول تعدادی از هنرمندان معادل 42 میلیون تومان و نیز حق‌الزحمه شورای سیاستگذاری و اجرایی را نپرداخته‌است.

 

وی از سازمان زندان‌ها به عنوان یکی از ارگان‌های دولتی که خرید انجام داده است ولی هنوز هیچ اثری دریافت نکرده است نام برد و بیان کرد: یکی از ارگان‌هایی که در ابتدای راه اکسپو 91 برای خرید به اکسپو آمد سازمان زندان‌ها بود که تعدای آثار انتخاب کرده و پول آنها را نیز به حساب بنیاد رودکی واریز کرد ولی متاسفانه هنوز آثار خود را تحویل نگرفته‌است.

 

صادقی در پایان گفت: سازمان زندان‌ها 12 اثر خریده و آثار در اختیار تیم اجرایی اکسپو است ولی من می‌دانم اگر آثار را به آنها بدهم با توجه به اینکه بنیاد پول آنها را خرج کرده، هیچ پولی به هنرمندان داده نخواهد شد.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …