فیلمنامه های رضوی در شان مقام امام رضا(ع) نیست/ جشنواره فیلمنامه نویسی رضوی بهترین های خود را شناخت

به گزارش ایرانگرد نیوز شفیع آقامحمدیان دبیر هشتمین جشنواره فیلمنامه نویسی رضوی با بیان این مطلب در مراسم اختتامیه این جشنواره که عصر امروز 20 شهریورماه در سالن سینما حقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد گفت: این جشنواره در دوره های مختلف بر اساس موضوعات متفاوت برگزار شده است.

 

وی افزود: در همان سال اول برگزاری این جشنواره بنا گذاشتیم آسیب شناسی در زمینه مفاهیم  رضوی در نظر داشته باشیم  چرا که معتقدم  فیلمنامه هایی که در باره فرهنگ رضوی نوشته می شود در شان امام (ع) نیست.

 

دبیر هشتمین جشنواره فیلمنامه نویسی رضوی تصریح کرد: اعتقاد من مدیران و دبیران آینده این جشنواره این است که بر اساس تحقیق پژوهش های موجود باید دقت نظر بیشتری در این حوزه داشته باشند چرا که با پرداخت درست به فرهنگ رضوی می توان مفاهیم دینی و ارزشمند را به دنیا صادر کرد.

 

در ادامه این مراسم محمد زمان گلدسته اشعاری را در مدح امام رضا (ع) خواند و پس از آن جلیل عرفان منش از پژوهشگران حوزه رضوی با اشاره به نوع نگارش این نامه در این حوزه گفت: به اعتقاد من فیلمنامه نویسی در حوزه مفاهیم رضوی باعث نگاه عمیق و افق دید بالا نوشته شوند.

 

عرفان منش در ادامه متذکر شد: در نگارش آثار دینی باید خط سیر داستان را از داستان های سطحی به خارج و به عمق مطلب بیش از پیش پرداخت.

 

این مدیر سابق سینمایی در ادامه با اشاره به کارکرد زبان سینما در بیان آثار دینی افزود: زبان سینما یک زبان جهانی است و انتظار می رود آثار در حوزه فیلمنامه نویسی رضوی از سطح ملی و ایرانی بالاتر رود و مفاهیم دینی را در حوزه بین المللی مطرح کنیم.

 

وی در ادامه گفت: در این صورت بی شک فرهنگ رضوی به ویژه نوع نگاه امام رضا (ع) به دین اسلام را  می توان گسترش دهد. در واقع تقویت باورها و هویت دینی در سطح بین المللی باعث افزایش جذب نفوذ اسلام در دنیا می شود.

 

عرفان منش در پایان  خاطرنشان کرد: به اعتقاد من با پشتوانه های علمی و استناد به متون تاریخی می توان فیلمنامه های بهتری را به رشته تحریر درآورد بنابراین فیلمنامه نویسان در این حوزه باید از روایت های سطحی و عامیانه بپرهیزند.

 

در ادامه این مراسم از محمد کاسبی بازیگر سینما و تلویزیون برای بازی در فیلم “آسمان هشتم” با موضوع فرهنگ رضوی و امام رضا(ع) تقدیر شد.

 

محمد کاسبی پس از دریافت لوح تقدیر از جشنواره فیلمنامه نویسی رضوی گفت: من در دو فیلم آسمان هشتم و دو چشم گیسو با موضوع لطف و مرهمت امام رضا (ع) بازی کردم و از این بابت اول از خدا و بعد از آقا امام رضا (ع) به خاطر لطفی که به من داشته است تشکر می کنم.

 

وی افزود: سالهای دور دچار بیماری لاعلاجی شدم و پزشکان به نوعی جوابم کردند اما به پابوسی امام رضا (ع) رفتم و این بزرگوار در مدت 2 ساعت جواب مرا داد.

 

مهدی سجاده چی عضو هیات داوران جشنواره فیلمنامه نویسی رضوی نیز درباره کیفیت آثار گفت: پس از داوری آثار ارسال شده به بخش فیلمنامه نویسی رضوی به این نتیجه رسیدم که محتوا در نگارش فیلمنامه های از این دست جای کار بسیار دارد. به همین دلیل از مدیران سینمایی درخواست کردیم که علاوه بر فراخوان این جشنواره به هر یک از متقاضیان که برای ارسال فیلمنامه های خود در حوزه رضوی ثبت نام کرده اند یک کارگاه یک روزه برای مشورت دادن به آنها بگذارند.

 

وی در پایان افزود:  معتقدم اغلب فیلمنامه نویسان در حوزه فیلمنامه های رضوی هنگام نگارش نمی دانند که از چه المان هایی باید بهره ببرند و اصولا خط دادستان را گم می کنند به همین دلیل به نمادهای معمولی از امام رضا (ع) بسنده می کنند.

 

بخش پایانی این جشنواره به معرفی برگزیدگان اختصاص داشت.

 

بخش طرح های پژوهشی مستند

 

داورن در بخش طرح های پژوهشی هیچ طرحی را شایسته بهترین طرح ندانستند و از همین رو لوح تقدیر و هدیه نقدی به مبلغ 7 میلیون ریال به علیرضا حفیظی برای پژوهش طرح مستند (فدیشه) اهدا شد.

 

لوح تقدیر و هدیه نقدی به مبلغ 7 میلیون ریال به الهام حسامی برای پژوهش طرح مستند “نقاشی های مذهبی “

 

بخش فیلمنامه های انیشمین کوتاه

 

لوح تقدیر و هدیه نقدی به مبلغ 7 میلیون ریال به مهدی رئیسی برای نگارش فیلمنامه انیمیشن کوتاه “بادبادک” اهدا شد.

 

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و هدیه نقدی به مبلغ 15 میلیون ریال به علی بانگین نویسنده فیلمنامه انیمیشن کوتاه “در اوج دیدار” اهدا شد.

 

بخش فیلم نامه های کوتاه داستانی

 

لوح تقدیر و هدیه نقدی به مبلغ 7 میلیون ریال به منصوره روشنایی نویسنده فیلمنامه کوتاه داستانی “عاشقانه ای برای مادر” اهدا شد.

 

لوح تقدیر و هدیه نقدی به مبلغ 7 میلیون ریال به مریم مرادی نویسنده فیلمنامه کوتاه داستانی “راه” اهدا شد.

 

تندیس جشنواره دیپلم افتخار و هدیه نقدی به مبلغ 15 میلیون ریال به کبری غلامی پور نویسنده فیلمنامه کوتاه داستانی “امید در شهر” اهدا شد.

 

بخش فیلم نامه های داستانی بلند

 

لوح تقدیر و هدیه نقدی به مبلغ 7 میلیون ریال به رضا مهدی علمدارلو و محمدعلی هاشم پور نویسندگان فیلمنامه داستانی بلند “نامه ای برای او” اهدا شد.

 

تندیس جشنواره دیپلم افتخار و هدیه نقدی به مبلغ 20 میلیون ریال به مهرداد موفق “یامی” نویسنده فیلمنامه داستانی بلند “زیارت اولی ها” اهدا شد.

 

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …