اندیشه و گیشه همخوان نباشند باید در سینما را بست/ ترمیم اعتماد از دست رفته بین مدیران و سینماگران

به گزارش ایرانگرد نیوز، حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در نشست رسانه ای روز پنجشنبه 21 شهریورماه که در آستانه روز ملی سینما با حضور اهالی رسانه و جمع بسیاری از سینماگران در خانه سینما برگزار شد، گفت: سپاسگزارم، من امروز در جمع شما سینماگران فرهیخته محبت را احساس کردم و به معنی واقعی دریافتم که بین اهالی سینما یک اجماع نانوشته وجود دارد تا مسائل و مشکلات موجود در سینما از جمله خانه سینما را حل کنیم.

 

وی در ادامه با اشاره به اخبار منتشر شده در یک ماه اخیر در رسانه ها گفت: خوشبختانه علاوه بر حضور گرم سینماگران، رسانه ها نیز در این راه کنار مدیریت سینما و سینماگران بودند و با مطالعه تیترها، نوشته ها و اخباری که منتشر می شد متوجه شدم که اهالی رسانه هم در این اجماع نانوشته شریک هستند و با تمام وجود سعی در حل این مشکل کوچک و البته آزاردهنده دارند.

 

ایوبی تاکید کرد: از همین جا درخواست می کنم که در شیوه حل مسائل سینمایی عاقلانه و متعهد حرکت کنیم و رعایت شرط انصاف را نیز در خاطر داشته باشیم.

 

رئیس سازمان سینمایی در ادامه صحبت های خود بیان کرد: سینمای کشور احتیاج به حمایت دارد و این حمایت تنها از سوی سازمان سینمایی و مدیریت سینمایی امکان پذیر نیست بلکه حمایت شخص وزیر را نیز می خواهد.

 

وی یادآور شد: البته علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مدت بیشترین تلاش و وقت خود را صرف شنیدن مسائل و مشکلات سینماگران کرد و بنده از همین تریبون سلام وزیر ارشاد را به همه سینماگران می رسانم.

 

ایوبی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: روزی که قرار بود در این سمت مهم و حساس قرار بگیرم درجه اهمیت این سمت را می دانستم اما حساسیت موضوع سینما را به معنای واقعی در این چند وقت درک کردم. مسئله خانه سینما خار کوچکی در بدنه سینمای ایران بود که هم فعالیت سینماگران و هم سیاست گذاری های مدیران سینمایی را مختل کرده بود و خوشبختانه آغاز فعالیت های رسمی سازمان سینمایی با روز ملی سینما همراه شد و من این همزمانی را به فال نیک می گیرم و هر تلاشی می کنم تا مشکلات خانه سینما حل شود.

 

رئیس سازمان سینمایی در ادامه با اشاره به این مطلب که حل مشکل خانه سینما به مدیریت سینما کمک خواهد کرد، گفت: حسن روحانی رئیس جمهور منتخب مردم هنگام آغاز به کار دولت یازدهم بر این نکته تاکید کرد که دولت تنها با کمک گروه های مختلف در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و همراهی مردم می تواند چهره موفقی داشته باشد. از همین رو با استناد به صحبت های رئیس جمهور می توان نتیجه گرفت که سینما هم از این قاعده مستثنی نیست.

 

این مدیر فرهنگی و هنری افزود: نظام ما، نظام مردم سالاری دینی است. نظامی که همه دنیا به داشتن آن غبطه می خورند و این نظام تنها با مشارکت و همراهی مردم شکل گرفته است. در این بین حضور مردم تنها با صنوف معنا پیدا می کند که اگر این صنوف در کنار مدیریت های مختلف باشند قطعا کمک رسان خواهند بود. برای همین حل مشکل خانه سینما و بازگشایی این نهاد صنفی برای من به عنوان رئیس سازمان سینمایی نیز راهگشا خواهد بود چراکه در کنار همه سینماگران و مشاوره هایی که می دهند می توانیم یک خانه سینمای خوب داشته باشیم.

 

وی تصریح کرد: بازگشایی خانه سینما از این جهت مهم است که مدیریت سینمایی به عنوان مشاور خوب به اصناف برای حل مشکلات و چالش های سینمایی یاری می کند.

 

ایوبی معتقد است حل مشکل خانه سینما از این جهت مهم انست که اعتماد از دست رفته بین مدیران سینمایی و سینماگران ترمیم می شود، البته اعتماد دیوار بلندی است که باید آجر به آجر آن روی هم قرار گیرد تا این اعتماد شکل گیرد.

 

رئیس سازمان سینمایی افزود: برای اینکه این اعتماد پایدار بماند باید مدیریت شفاف داشته باشیم و من قول می دهم در تمام دوره های مختلف فعالیتم، شفاف سازی کنم چرا که سینما سه پایه حکومت، مردم و فرهنگ تصویری را به هم پیوند می دهد. به همین دلیل حکومت ایران سهم خودش را از سینما می خواهد و مردم هم به همین ترتیب حق خود را از سینما می خواهند و از سوی دیگر جامعه سینمایی امنیت شغلی و روانی را هم از جانب نظام و هم از جانب مخاطبان خود طلب می‌کند. از همین رو تلاش می کنیم در دولت تدبیر و امید، امنیت شغلی و روانی سینماگران را از یک سو و انتظارات حکومت و مردم را از سوی دیگر تامین کنیم.

 

وی با اشاره به این مطلب که دولت باید پشت مردم بایستد، گفت: اعتقاد راسخ دارم که در سینما مدیریت باید در همه حوزه ها حامی فعالیت های مربوطه باشد و سینما هم به همین منوال. به این معنی که اگر مجوزی صادر می شود مدیر سینمایی وظیفه دارد پشت سینماگر خود بایستد و دقت کند تا مجموع فعالیت ها به درستی به انجام برسند.

 

ایوبی صحبت های خود را با تأکید بر حمایت دولت از بخش خصوصی ادامه داد و گفت: دولت اگر وارد کار می شود نباید خود را رقیب بخش خصوصی بداند بلکه باید به گونه ای عمل کند که بخش خصوصی از حمایت کامل برخوردار باشد و در سایه این حمایت، امنیت روانی بخش خصوصی نیز تامین می‌شود.

 

این مدیر سینمایی به حمایت از تهیه کنندگان بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: همه تهیه کنندگان بخش خصوصی عزیز هستند چرا که اگر این تهیه کنندگان سرمایه های خود را در جای دیگر خرج می کردند قطعا به نتایج بهتری می رسیدند. اما این عزیزان سرمایه های خود را برای حفظ فرهنگ و هنر ایران در حوزه سینما هزینه کردند، بنابراین باید به آنها احترام گذاشت و حمایت ویژه کرد.

 

وی در صحبت‌هایش با اشاره به حضور مخاطبان در سینمای ایران، گفت: همیشه حضور اندیشه و تجارت در کنار هم نتیجه بخش است. به همین دلیل باید برای جلب رضایت مخاطب و همچنین بالا بردن چرخه اقتصادی سینما به عنوان هنری پرهزینه دو وجه تجارت و اندیشه را کنار هم داشت.

 

ایوبی در پایان این بخش از صحبت های خود متذکر شد: در حال حاضر نمی خواهم اعلام مواضع کنم اما معتقدم همان گونه که پرداخت صرف به سینمای اندیشه مدارانه راه به جایی نمی برد، پرداخت مطلق به سینمای گیشه هم موفق نخواهد بود. درست مثل اینکه اگر همه ادبیات ایران حافظ بود دیگر حافظ معنایی نداشت بنابراین فیلم های مختلف در کنار یکدیگر معنای درستی پیدا می کنند. فیلم های گیشه ای به سینمای ایران کمک بسیاری کرده‌اند که اگر همخوانی اندیشه و گیشه با یکدیگر نباشد باید در سینما را بست، چرا که مخاطب را از دست می دهیم.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …