یک نظام جمهوری اسلامی داریم و یک خانه سینما/ کوچکتر شدن سازمان سینمایی

به گزارش ایرانگرد نیوز، حجت الله ایوبی در بخش سوم صحبت های خود در خانه سینما گفت: مساله خانه سینما را همه دنیا می دانند. هنر هر حکومتی این است که مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را به همان صورت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نگه دارد تا به مطالبات سیاسی تبدیل نشوند.

 

وی افزود: مشکل خانه سینما فقط یک اختلاف صنفی بود اما به شکل دیگری در کل کشور نمود پیدا کرد، به صورتیکه کاندیداهای ریاست جمهوری نیز در مناظره های خود از بازگشایی این خانه صحبت کردند. این کار یعنی سیاسی شدن مساله خانه سینما.

 

رئیس سازمان سینمایی معتقد است اگر موضوع خانه سینما سیاسی شده به این معنی است که به خوبی مدیریت نشده است. وی افزود: خانه سینما دغدغه مشترک من و شما است. مساله خانه سینما انقلاب و ارزش ها نبود بلکه تنها یک مساله صنفی بود، اما با چنین عناوینی فقط جامعه را نگران کردند.

 

ایوبی با اشاره به نقش رسانه ها در مساله خانه سینما و مطالب حاشیه ای سینمای ایران گفت: اهالی رسانه بیش از اندازه به مسائل حاشیه ای سینما می پردازند. روزی که من وارد سازمان سینمایی شدم جواد شمقدری با من تماس گرفت تا تبریک بگوید، اما به دلیل اینکه تماس زیادی داشتم متوجه زنگ وی نشدم. حدود یک ساعت بعد خبر جواب ندادن تلفن را در رسانه ها خواندم. جالب است در این مدت هر شخصی که از جلوی اتاق من رد می شود خبرش در رسانه ها منتشر می شود، باید رسانه ها از دامن زدن به چنین مسائلی پرهیز کنند.

 

این مدیر سینمایی تاکید کرد: خانه سینما فقط مدتی به حکم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسته شد و به هیچ وجه این خانه منحل نشده است و فقط این مکان تعطیل شده بود. وقتی انجمن یا موسسه فرهنگی در ثبت شرکت ها به ثبت می رسد دارای یک شخصیت حقوقی می شود که وزارت ارشاد نمی تواند آن را منحل کند و فقط قوه قضائیه این حکم را دارد. به همین دلیل تاکید می کنم که خانه سینما فقط تعطیل شده بود.

 

وی در ادامه سخنان خود چنین گفت: روز گذشته حکم مکتوب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بازگشایی مجدد خانه سینما صادر شد. البته پیش از این نیز وی درباره بازگشایی خانه سینما صحبت کرده بود و از امروز فعالیت این خانه از سر گرفته شد و رسمیت پیدا کرد.

 

ایوبی با اشاره به تفاهمات مطرح شده در ارتباط با خانه سینما گفت: پیش از این تفاهماتی برای بازگشایی خانه سینما مطرح شده بود که بسیار خوب بود. طی این تفاهم نامه صنوفی که روند قانونی خود را طی نکرده اند باید در ارشاد این مراحل را پشت سر بگذارند، اساسنامه را امضا کنند، مدارک را تحویل دهند و با رسیدی که دریافت می‌کنند، در مجمع عمومی شرکت کنند.

 

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: در بند دیگر این تفاهم نامه آمده بود در مجمع عمومی اساسنامه ای که بازنویسی شده، مورد تایید اعضا قرار می گیرد و در این مجمع عمومی نماینده همه اصناف حضور پیدا خواهند کرد. تاریخ برگزاری مجمع را هفته آینده اعلام خواهیم کرد.

 

وی در پاسخ به این سوال که اصنافی که به تازگی در وزارت ارشاد جدا از خانه سینما تشکیل شده اند چه وضعیتی دارند؟، عنوان کرد: ما قطعا به زودی جلساتی را برگزار می کنیم تا با طرفین به یک توافق برسیم و تکلیف این اصناف را بعدا مشخص خواهیم کرد. فعلا ملاک ما برای برگزاری مجمع عمومی همین اساسنامه فعلی است تا اساسنامه بازنویسی شده در مجمع عمومی مورد تایید اعضا قرار بگیرد. مجمع عمومی با حضور اصناف خانه سینما برگزار خواهد شد.

 

ایوبی ادامه داد: از وزارت ارشاد 3 نفر با عنوان ناظر حضور پیدا خواهند کرد و به زودی اسامی این ناظران اعلام خواهد شد. از روز شنبه این افراد در خانه سینما مستقر می شوند تا با کمک اعضای هیات مدیره فعلی و اصناف بتوانیم مجمع عمومی را برگزار کنیم. این وضعیت تا برگزاری مجمع ادامه پیدا خواهد کرد و امیدوارم با تدبیر و خرد جمعی این دو هفته نیز تا برگزاری مجمع عمومی به خوبی طی شود.

 

رئیس سازمان سینمایی درباره قانونی شدن صنوف عنوان کرد: همانطور که عنوان کردم نمایندگان ما که از افراد مقبول سینما هستند، تا برگزاری مجمع در این مکان حضور پیدا خواهند کرد و در خانه سینما به روی کسانی که می خواهند به ما کمک کنند، باز است. بنا نیست اصناف دولتی شوند و این موضوع با طی شدن مراحل قانونی فرق می کند. من پیش از این مسئول سازمان های مردم نهاد بودم، این سازمان های مردم نهاد نیز مراحلی را برای قانونی شدن طی می کردند ما نیز باید این مراحل را بگذرانیم. مطمئن باشید ما می خواهیم اصناف سینمای ایران صنف باقی بمانند.

 

وی در ارتباط با بودجه خانه سینما و همچنین جایگاه این نهاد صنفی تأکید کرد: اگر دولتی تصمیم بگیرد خانه سینما را باز کند، قطعا هزینه آن را متقبل می شود. البته هیات مدیره خانه سینما نیز می تواند از جاهای دیگری نیز کمک بگیرد. ما یک نظام جمهوری اسلامی داریم و یک خانه سینما. خانه سینمای دو یا سه ای وجود ندارد. دوستانی که می‌خواستند خانه سینمای دو را هم برپا کنند، این موضوع را پذیرفتند.

 

ایوبی در ادامه صحبت هایش عنوان کرد: جشن خانه سینما هر ساله برگزار می شد اما دو دوره به دلیل مشکلاتی که در خانه سینما بوجود آمد این جشن برپا نشد. اما جشن کوتاه امسال قطعا در یادها ماندگار خواهد شد.

 

رئیس سازمان سینمایی در ارتباط با وضعیت این سازمان یادآور شد: ما نیاز به بازنگری سازمان سینمایی داریم. اما این سازمان به شکل فعلی باقی خواهد ماند؛ زیرا استقرار نسبی دارد. اما من به مدیریت کوچک معتقدم نه فربه، باید سازمان سبک تر شود. با شورای عالی هم مخالفتی ندارم، اما سازمان سینمایی را کوچک خواهیم کرد.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در ارتباط با مدیریت خانه سینما تا زمان برپایی مجمع عمومی گفت: این موضوع را روز شنبه به طور دقیق اعلام می کنیم اما همانطور که تاکید کردم ناظرین ما در کنار هیات مدیره در خانه سینما حضور پیدا می کنند و این خانه با نظارت وزارت ارشاد و سازمان سینمایی در کنار اعضای هیات مدیره تا برگزاری مجمع عمومی و انتخابات، اداره خواهد شد.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …