معرفی برگزیدگان همایش تئاتر کاربردی/ میزبانی دوره دوم به یزد رسید

به گزارش ایرانگرد نیوز، مراسم اختتامیه نخستین همایش تئاتر کاربردی روز گذشته 21 شهریور ماه در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد. در این مراسم که علاقمندان تئاتر کاربردی و هنرمندان و مدیرانی چون رحمت امینی، مجید امرایی، مهرداد رایانی مخصوص، حسین پارسایی، فرشاد منظوفی نیا، خیام وقار کاشانی و… حضور داشتند برگزیدگان تئاتر کاربردی اعلام و گواهی پایان دوره نیز به کارآموزان اهدا شد.
علی ظفر قهرمانی‌نژاد دبیر همایش در ابتدای مراسم با ابراز خرسندی از برپایی این همایش گفت: بسیار لذت بردم که به عنوان دبیر در این همایش کاملا محو بودم و همه کارها را خود بچه ها انجام می دادند. اگر تلاش چهارساله بچه های تئاتر شورایی تهران و حمایت رحمت امینی نبود این همایش هیچگاه به ثمر نمی رسید.
وی ادامه داد: امیدوارم تئاتر کاربردی همین طور سخاوتمند باقی بماند و به همه میدان عمل دهد. امیدوارم ابزاری که برای دموکراتیزه کردن قدرت است خودش به ابزار قدرت تبدیل نشود. همچنین امیدوارم چراغ تئاتر کاربردی در سراسر کشور روشن شود و شبکه همبستگی ملی شکل بگیرد. در نهایت امیدوارم تئاترهای قانون‌گذار نیز به همت شورایاری شهرها بتوانند برگزار شوند. همچنین این نوید را می دهم که قرار است رپرتواری از اجراهای تئاتر کاربردی برپا شود که به مدت 70 شب 7 اثر نمایشی این همایش در حوزه هنری اجرا خواهند رفت. این اتفاق باعث می شود تا مخاطب تئاتر کاربردی شکل بگیرد و گروه های تئاتری نیز دست به تقویت کارهایشان بزنند.

در بخش دیگری از برنامه از اساتیدی چون برنت بلر، رعنا گراسر، مجید امرایی، داوود کیانیان، علی اکبر علیزاد و رسول حق شناس که در طول همایش تئاتر کاربردی را به هنرجویان آموزش داده بودند تقدیر شد که البته کیانیان و علیزاد در سالن حضور نداشتند.
رحمت امینی رییس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در سخنانی کوتاه ابراز کرد: همایش ما، همایش تخصصی و اهل فن است. حوزه هنری تصمیم گرفت از یک جریان تازه تولد یافته در کشور حمایت کند. البته نباید این همایش به یک تشکیلات دولتی صرف بدل شود بلکه باید شروعی شود برای جریانی به نام همبستگی. مهرداد رایانی مخصوص که در انگلستان دکترا می خواند چند روز قبل برای من توضیح داد که حدود سه سال است دانشگاه منچستر در رشته تئاتر کاربردی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا دانشجو می پذیرد. این امر نشان دهنده این است که تئاتر کاربردی در تمام دنیا دارد راهش را پیدا می کند.
وی افزود: باید این مسئله را مد نظر داشته باشیم که تئاتر کاربردی بدون پشتوانه پژوهشی و یادگیری دقیق از جانب خود ما نباید اشاعه پیدا کند. یعنی خود اساتید نیز باید نسبت به این پدیده درک کاملی داشته باشند و بعد از پژوهش و تحقیق به سمتش بروند. نباید بگذاریم تئاتر کاربردی هم به سرنوشت تئاتر خیابانی، تئاتر محیطی و حتی دراماتورژی در تئاتر تبدیل شود. چون سرنوشت هرکدام از این تعاریف مصداق مثل فیل در تاریکی مولانا شده است و هرکس از ظن خود آنها را واکاوی می کند.
این کارگردان و استاد دانشگاه ادامه داد: ما روی پژوهشی بودن تئاتر کاربردی تاکید ویژه ای داریم به همین دلیل از پایان نامه های دانشجویی که در ارتباط با تئاتر کاربردی و در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا نوشته شده باشند حمایت خواهیم کرد. همچنین قرار است دستاوردهایمان را در اختیار شهرداری ها بگذاریم. در دو دوره ای که من دبیر جشنواره تئاتر شمسه بودم تلاش کردم تئاتر کاربردی در مناطق رواج داده شود. خوشحالم که پایان این همایش، آغاز فعالیتهای بهتر تئاتر کاربردی خواهد بود.

در بخش پایانی این مراسم از گروه های اجراگر همایش تقدیر شد و نماینده هر گروه هدیه اش را از رحمت امینی، برنت بلر و رعنا گراسر دریافت کرد. گلزار رضوی، بهداد نجفی، الهام ابراهیم زاده، علیرضا حیدری، مجید اقبالی، سارا امیری، طاهره فاضلی و هایده حسین زاده از جمله تقدیر شدگان بودند.
در انتهای مراسم نیز اعلام شد که به دلیل تاکید بر تمرکززدایی، استان یزد میزبان دومین همایش تئاتر کاربردی خواهد بود که زنگ دومین همایش نیز توسط بی‌بی فاطمه وطن خواه تنها نماینده استان یزد در همایش تئاتر کاربردی نواخته شد.
سارا قهرمانی رابط فرهنگی دفتر تئاتر کاربردی و مسئول امور اجرایی همایش که اجرای برنامه را بر عهده داشت در فواصل برنامه نام افرادی را که موفق به دریافت گواهینامه پایان دوره شده اند معرفی می کرد. این افراد در کارگاه های آموزشی که تیرماه برگزار شده بود شرکت کرده بودند.
نخستین همایش تئاتر کاربردی به دبیری علی ظفر قهرمانی از 18 تا 21 شهریور ماه در تهران برگزار شد.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …