بیش از آواز برای سنتور وقت گذاشتم/ از ابداع سازهای جدید غافل نشویم

به گزارش ایرانگرد نیوز، محمدرضا شجریان در این مراسم افتتاحیه که بخشی از آن در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان برگزار شد با تقدیر از هنرمندان شرکت‌کننده در مراسم گفت: قبل از اینکه خوانندگی را شروع کنم عمده فعالیتم روی ساز سنتور بود و یادم می آید بعد از فارغ التحصیلی از دانشسرای مقدماتی به همراه ابوالحسن کریمی روی برخی از سازهای مشقی سنتور کار می‌کردیم و از همان روزها بود که بدون معلم کار بر روی این ساز را آغاز کردم.

 

وی ادامه داد: تا سال 1340 گرفتار ساز سنتور بودم و معتقدم آن قدری که روی این ساز وقت گذاشتم روی آواز کار را نکردم. این فعالیت و تمرکز تا سال 70 هم من را درگیر خود کرده بود. این درگیری و گرفتاری بیشتر از روی شیوع پل گذاری روی سنتور بود. من در این زمینه سوالات زیادی داشتم که حتی اساتید این حوزه هم به من جواب درستی نمی‌داند بنابراین سعی می کردم روی تجربه های شخصی تلاش هایی برای جا به جایی این پل ها انجام دهم و در بعضی موارد هم به نتیجه ای نمی رسیدم. من تلاش می کردم که اساس ساز سنتور را به هم زده و در نوع پل گذاری ها تغییراتی را ایجاد کنم.

 

این خواننده موسیقی ایرانی با بیان اینکه بیش از 18 مرتبه در ساز سنتور تغییر ایجاد کرده است، افزود: خوشبختانه با این استمراری که در اعمال تغییرات ساز سنتور داشتم، نوع جدیدی که از این ساز ساختم پاسخ مثبتی داده است. البته من تا کنون 62 ساز ساختم که از این تعداد فقط به دو عدد از آنها نمره 100 می دهم و این همان نتیجه ای بود که من خواهان آن بودم چرا که معتقدم سازها به صورت شانسی ساخته نمی شوند.

 

شجریان در بخش دیگری از صحبتهای خود به حضور خود در گروه شهناز اشاره کرد و گفت: از سال 86 که گروه شهناز را همراه مجید درخشانی تشکیل دادم  16 ساز را طراحی کردم و آن را ساختم . در این مدت هم تمام تلاش خود را انجام دادم که با هنرمندان و استادان برجسته این حوزه تبادل نظر کنم تا به بهترین صدایی که می خواهم برسم. این در حالی است که طی این مدت با هنرمندان و سازندگان پیشسکوتی هم ملاقات هایی داشتم و می دیدم که این هنرمندان با چه عشقی مشغول فعالیت در این عرصه هستند بنابراین من هم آمدم تا با این هنرمندان همصدا شوم.

 

وی خطاب به هنرمندان و فعالان حوزه موسیقی تصریح کرد: همواره به این موضوع علاقه داشتم که شما هنرمندان هم با ما همصدا شوید. ساختن ساز بهتر از نساختن است. همین ساز تار و ویولون که سازهای بسیار قدرتمند و ارزشمندی هستند به گفته بسیاری از مورخان موسیقی قدمت های چند صد ساله ای دارد که اولین نفری که آن را ساخته به این زیبایی که حالا از آن صدا می شنوید نبوده اما مدت ها روی آن کار شده که این چنین تبدیل به ساز قدرتمندی شده است.

 

شجریان گفت: به اعتقاد من این هنرمندان هستند که باید اشکال سازهای ابداعی را بگیرند تا ما بتوانیم با شنیدن این نظرات به کیفیت عالی مورد نظر دست پیدا کنیم. ما می دانیم که در کنار سازهای محدود ایرانی سازهای با صدای باس بسیار کم هستند. بم ترین ساز ایرانی ما هم اکنون عود است که آنهم یک ساز مضرابی است بنابراین لازم است که در این حوزه سازهایی را بسازیم که بتوانند قابلیت ایجاد صدای بم را داشته باشد. ما کاری در این حوزه انجام ندادیم و اگر هم کاری انجام شده ادامه پیدا نکرده است.

 

این خواننده موسیقی ایرانی در ادامه خاطرنشان کرد: شاید من صدمین نفری باشیم که در عرصه ساختن ساز فعالیت می کنم اما بسیار خوشبخت هستم که این سعادت را داشتم که روی صحنه نیز سازها را نشان دهم و آنها را معرفی کنم. حتی چندی پیش که در آمریکا کنسرت داشتم مایستر موسسه ارکستر سانفرانسیسکو از من خواست تا اجازه اجرای ساز شهبانگ را به آنها بدهم و من اجازه این کار را به آنها دادم.

 

شجریان تصریح کرد: این سازها باید روی صحنه بیایند تا ما بتوانیم در کار ارکستر از رنگ های بیشتری استفاده کنیم و این نیاز ماست که در گروه نوازی از استفاده سازهای جدید غافل نباشیم. من به همه هنرمندان پیشنهاد می کنم که هر کسی در ساخت ساز است کار خود را ادامه دهد و مطمئن باشد در صورت استمرار به نتایج خوبی می رسد.

 

براساس این گزارش حمیدرضا نوربخش مدیر عامل خانه موسیقی هم در این مراسم از برگزاری چنین نمایشگاهی ابراز خرسندی کرد و اظهار امیدواری کرد این گونه نمایشگاه‌ها در آینده نیز برگزار شود.

 

علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد، صدیق تعریف، مجید درخشانی، میلاد کیایی، مسعود حبیبی، فاضل جمشیدی، رامین کاکاوند، کیوان ساکت، شاهو عندلیبی، بیژن بیژنی از مهمانان ویژه مراسم افتتاحیه نمایشگاه سازهای ابداعی محمدرضا شجریان بودند.

 

صراحی آلتو، صراحی، ساغر، سبو، دل و دل، باربد،بم صراحی، شاه صراحی، شهر آشوب، شهنواز، شهبانگ، کرشمه،سبو، بم صراحی از جمله سازهای ابداعی محمدرضا شجریان هستند که دراین نمایشگاه به نمایش گذاشته شده اند.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …