انتخاب لوکیشن و عوامل “مزار شریف” در افغانستان و تاجیکستان

فرید فرخنده‌کیش مدیر امور فرهنگی و تولید سازمان توسعه سینمایی سوره درباره پروژه “مزار شریف” که با حمایت حوزه هنری و به کارگردانی حسن برزیده در دست ساخت است،  گفت: توجه به تاریخ معاصر به عنوان منبع مناسب در تحریر فیلمنامه‌های تأثیرگذار، جذاب و ماندگار از وظایف هنرمندان متعهد این مرز و بوم است که متاسفانه به دلایل مختلف به آن توجه نشده است.

 

به گفته وی، هر گاه غرب محصولی توهین‌آمیز علیه فرهنگ و تاریخ کشورمان می‌سازد رفتاری مقطعی در سینمای ایران شکل می گیرد که به همان سرعت و شدت که ظهور می‌کند خاموش می‌شود.

 

وی در ادامه متذکر شد: تا چه زمانی باید فیلم هایی مثل “آرگو” ساخته شود تا تلنگری به ما بزند و یکباره به یاد تاریخ سراسر رشادت، پایداری، مظلومیت و قابل دفاع‌مان بیافتیم. به اعتقاد من حیطه فرهنگ، حیطه ای نیست که در پاسخ به اتهام های فرهنگی تدافعی عمل کنیم بلکه باید با ساخت آثار خوب ابتکار عمل را به دست بگیریم. از همین رو در نگارش فیلمنامه “مزار شریف” سعی کردیم پاسخی درخور به اتهام‌های فرهنگی بدهیم.

 

مدیر امور فرهنگی و تولید سازمان توسعه سینمایی سوره با اشاره به طرح‌های سینمایی ارائه شده به حوزه هنری گفت: خوشبختانه در طرح‌­های جدیدی که از سوی هنرمندان به حوزه هنری ارایه شده است چند متن وجود دارد که تمام فاکتورهای دفاع از فرهنگ و تاریخ سرزمین‌مان در آنها وجود دارد؛ از آن جمله می توان به طرح حسن برزیده در فیلمنامه “مزار شریف” اشاره کرد.

 

فرخنده‌کیش درباره انگیزه نگارش فیلمنامه این فیلم سینمایی گفت: شهادت مظلومانه تعدادی از دیپلمات‌‌های ایرانی در 17 مرداد 1377، یعنی قریب بر 15 سال پیش در شهر مزار شریف افغانستان، بهانه­ ای شد برای پرداختن به این درام خوب که حوزه هنری قصد دارد آن را به تصویر بکشد.

 

وی درباره نگارش فیلمنامه “مزار شریف” و پرداخت دراماتیک و جذاب در این اثر بیان کرد: چند ماهی است گروهی متشکل از کارشناسان و پژوهشگران روی این پروژه تحقیق و پژوهش می‌کنند و به نتایج درخشانی رسیده‌­اند که حاصل آن فیلمنامه‌­ای جذاب است که ضمن روایتی تاریخی از این حادثه دربرگیرنده داستانی گیراست و امیدواریم به عنوان درامی تاریخی و حادثه‌­ای تماشاچیان زیادی را جذب کند.

 

این مدیر سینمایی در پایان متذکر شد: گروهی حرفه‌­ای و متخصص در تولید این اثر به سرپرستی و تهیه ­کنندگی منوچهر شاهسواری و کارگردانی حسن برزیده حضور دارند که تضمین‌­کننده­ کیفیت کار خواهند بود. در صورت به نتیجه رسیدن تلاش ­ها و دسترسی به فیلمنامه ای درخور و در شان موضوع، تولید را از نیمه مهرماه آغاز خواهیم کرد. در حال حاضر گروه پیش‌تولید در دو کشور افغانستان و تاجیکستان به دنبال لوکیشن­ ها، همکاران بومی و بسیاری دیگر از نیازهای تولید هستند.

 

در 17 مرداد ماه سال 1377، 8 تن از دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران به همراه خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در مزارشریف افغانستان در محل کنسولگری کشورمان، توسط طالبان به شهادت رسیدند.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …