شبی که همه لبخند می‌زدند/ تشکر سینماگران از رییس‌جمهور برای تحقق یک وعده

به گزارش ایرانگرد نیوز، مراسم جشن سینمای ایران به میزبانی سازمان سینمایی، شب گذشته 22 شهریور ماه در تالار دیپلماتیک آبگینه با حضور 2 هزار سینماگر برگزار شد. به طوریکه احسان کرمی مجری مراسم در این‌باره گفت: امشب 800 نفر دعوت بودند اما 2 هزار هنرمند در این جمع حضور دارند و این جای خوشحالی دارد.
این مراسم برای اولین بار بود که در تالار آبگینه برگزار می شد و با وجود اینکه این تالار از مرکز شهر دور بود اما این مسیر طولانی مانع از این نشده بود که سینماگران در این جشن شرکت نکنند. مراسم با 40 دقیقه تاخیر در ساعت 20:40 آغاز شد. از ساعت 20 به بعد کم کم حضور چهره‌های مطرح در سالن بیشتر شد.
قبل از آغاز رسمی مراسم، حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی به همراه محمد رسول صادقی مدیر روابط عمومی سازمان در کنار میزهای هنرمندان و اهالی رسانه و منتقدان حاضر شد و تک تک به همه آنها خوش‌آمد و روز ملی سینمای ایران را تبریک گفت. همچنین علی جنتی وزیر ارشاد نیز در ادامه پس از حضور در مراسم، به مدعوین خوش آمد گفت. این احترام مسئولان و مدیران ارشاد، برای سینماگران قابل توجه بود.
خیلی از سینماگران حاضر در مراسم در صحبت‌های خود اشاره می‌کردند که ارتباط بین مدیران سینمایی و اهالی سینما که در چند سال گذشته قطع شده بود دوباره وصل شده است.

در ابتدای این مراسم، ناصر چشم آذر آهنگساز و نوازنده قطعه‌ای را با پیانو اجرا کرد و ترانه “ای ایران” را خواند و از مدعوین خواست. احسان کرمی مجری مراسم در ابتدای صحبت‌هایش گفت: من شاید قدم خیلی خوبی ندارم. آخرین بار اجرای جشن سینمای ایران را من برعهده داشتم که متاسفانه بعد از آن خانه سینما تعطیل شد. جا دارد از اهالی رسانه تشکر کنم که طی این دو سال برای بازگشایی خانه سینما زحمت کشیدند.
با ورود پرویز پرستویی بازیگر سینمای ایران که با گریم فیلم “امروز” به کارگردانی رضا میرکریمی حاضر شد، جمع هیجان بیشتری گرفت. وی در هنگام ورود به سمت میزی هدایت شد که وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی نشسته بودند. در این میز منوچهر محمدی، محمد مهدی عسگرپور، محمود عزیزی نیز نشسته بودند. سالن کم کم پر از جمعیت شد به طوریکه صندلی خالی به ندرت پیدا می شد و تعدادی از هنرمندان که با تاخیر وارد شدند در طبقه بالا نشستند.
پرستویی که به عنوان یکی از چند سخنران در مراسم پشت تریبون قرار گرفت، در میان صحبت‌های خود تاکید کرد: من در این هشت سال کار کردم. ولی ای کاش این کار را نمی کردم چرا که جز رنج و بی احترامی چیزی نصیب من نشد.
از دیگر نکات قابل توجه در مراسم دیشب این بود که یک بوم در جلوی در سالن گذاشته شده بود که سینماگران با امضای آن تشکر خود را از حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور برای بازگشایی خانه سینما و عمل کردن به وعده انتخاباتی‌اش، اعلام کردند. همچنین اهالی رسانه نیز در پایان این مراسم نیز با امضای یک برگه به جمع هنرمندان برای تشکر از رئیس جمهور پیوستند.

در اواسط برنامه مسعود کیمیایی و پس از آن ناصر تقوایی وارد سالن شدند که با تشویق حاضران همراه بود. این دو هنرمند نیز تا پایان مراسم در کنار ایوبی و جنتی نشستند. البته بیشتر مهمانان دقایقی در کنار این میز با مسئولان صحبت می‌کردند.
در میان صحبت‌های سینماگران در این مراسم، قطعاتی توسط کارن همایون فر و محمد سریر نواخته شد که با استقبال روبرو شد. یکی از نکات قابل توجه در سخنرانی‌ها، صحبت وزیر ارشاد بود. وی وقتی درباره مجوزهای نمایش صحبت و تاکید کرد که پای این مجوزها می ایستد و به عناصر خودسر اجازه نمی‌دهد که روند کار قانونی را مختل کنند، جمع حاضر وی را تشویق کردند.
به نوعی این مراسم یک جشن بزرگ برای سینمای ایران به شمار می رفت که بهانه ای شد تا سینماگران با طیف ها و سلیقه های مختلف، پس از مدتها کنار هم باشند. سر هر میز و در هر گوشه و کنار آنها مشغول صحبت با یکدیگر بودند. فضای بیرونی سالن که به صورت سنتی طراحی شده بود، شرایطی را فراهم کرد که بیشتر سینماگران برای لحظاتی بدون دغدغه در کنار هم باشند و درباره همه مسائل با هم صحبت کنند.

حضور شهرام مکری کارگردان سینمای ایران که چند روز پیش از جشنواره ونیز جایزه افق های نو را دریافت کرده بود باعث شد که کرمی مجری مراسم از مدعوین بخواهد تا برای این اتفاق مهم در سینمای ایران وی را تشویق کنند. همچنین در گوشه و کنار سالن نیز بیشتر سینماگران به وی برای این موفقیت تبریک می گفتند.
برخی از مدیران دولت دهم همچنین هاشم میرزاخانی، شفیع آقامحمدیان، محمدرضا عباسیان و احمد میرعلائی در میان جمع حضور داشتند. در پایان این مراسم بیشتر سینماگران به سمت مدیران رفتند و از آنها برای برپایی این جشن تشکر کردند. این فضا باعث شد که هنرمندان و سینماگران به ارتباط دو سویه ای دست پیدا کنند.
گرفتن عکس یادگاری بخش پایانی این مراسم پس از صرف شام بود که در آن همه اهالی سینما به همراه مسئولان حضور داشتند. چهره های خندان سینماگران پس از طی روزهای سخت نشان از روزهای خوب و امیدوارکننده سینمای ایران است. گویا همه در حالی سالن را ترک می کردند که می دانستند روزهای خوبی در راه است.

مسعود کیمیایی، ناصر تقوایی، داوود میرباقری، کیانوش عیاری، اکبر عبدی، بهمن فرمان آرا، رخشان بنی اعتماد، کیومرث پوراحمد، علی معلم، فریدون جیرانی، علیرضا داوودنژاد، بهروز افخمی، پرویز پرستویی، رضا کیانیان، احمدرضا درویش، رضا میرکریمی، پانته آ بهرام، فاطمه معتمدآریا، مهناز افشار، حمید فرخ نژاد، هنگامه قاضیانی، حمید اعتباریان، نیکی کریمی، فریبرز عرب نیا، ماهایا پطروسیان، علی مصفا، سامان مقدم، محمد بزرگ نیا، گوهر خیراندیش، حسن پورشیرازی، مرضیه برومند، مهدی فخیم زاده، علی دهکردی، ناصر چشم آذر، حجت قاسم زاده اصل، منوچهر اسماعیلی، عبدالله اسکندری، سید محمد بهشتی، علیرضا رضاداد، منوچهر محمدی، بهنام بهزادی، فریده سپاه منصور، تورج اصلانی، حسن برزیده، همایون اسعدیان، مازیار میری، محسن علی اکبری، مسعود اطیابی، سید جمال ساداتیان، منیژه حکمت، جهانگیر کوثری، یدالله صمدی، داریوش باباییان، محمد نشاط، تورج منصوری، جهانگیر الماسی، حسام نواب صفوی، شهرام حقیقت دوست، محسن تنابنده، شهرام مکری، بیژن امکانیان، فرشته طائرپور، عاطفه رضوی، آهو خردمند، سیروس الوند، ضیا الدین دری، واروژ کریم مسیحی، کامبوزیا پرتوی، مهرداد صدیقیان، بهرنگ علوی، حسین یاری، هوشنگ توکلی، حسین پاکدل، پیمان قاسم خانی، بهاره رهنما، امین تاریخ، منوچهر اسماعیلی، کارن همایونفر، ابوالفضل جلیلی، لوریس چکناواریان، محمد سریر، آناهیتا نعمتی، علی قوی تن، طناز طباطبایی، لادن مستوفی، رعنا آزادی ور، عباس رافعی، روح الله حجازی، محمدرضا سکوت، عنایت بخشی، فریدون شهبازیان، ابراهیم مختاری، غلامرضا موسوی، فرهاد توحیدی، محمد مهدی عسگرپور، حبیب ایل بیگی، جعفر صانعی مقدم، احمد میرعلایی، شفیع آقا محمدیان، محمدرضا عباسیان، سهیل جهان بیگلری، فرید فرخنده کیش و … تعدادی از چهره های مطرح حاضر در این جشن بودند.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …