طرح مقابله با گونه‌های مهاجم در اتحادیه اروپا


به گزارش ایسنا، اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) نیز برخی از کارشناسان زبده خود را برای این موضوع گردهم آورده و ضمن استقبال از این طرح پیشنهادی، برخی نگرانی‌ها را نیز در همین رابطه گوشزد کرده است.

«لوک باس»، رییس دفتر نمایندگی IUCN ‌در اتحادیه اروپا در‌این‌باره گفت: طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا، راه را برای همکاری‌های مشترک بیشتر و بهتر در اروپا و خارج از آن هموار می‌کند تا بتواند بر مهار گونه‌های مهاجم فایق آید.

وی افزود: اقدامات پیشگیرانه، سیستم‌های اعلام خطر، اقدامات ریشه‌کن‌سازی و کنترل که در این آیین‌نامه گنجانده شده مورد حمایت کارشناسان IUCN نیز واقع شده و در مسیر صحیحی قرار گرفته است. اما با این حال در برخی موارد نظیر فرآیند تشخیص و تعیین اولویت‌ها در مورد گونه‌های مهاجم باید شفاف‌سازی شود.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت، طبق این طرح پیشنهادی قانونی، فهرستی از «گونه‌های بیگانه مهاجم» مورد نظر اتحادیه اروپا ارائه خواهد شد و قرار است در این فهرست حداکثر عناوین 50 گونه گنجانده شوند.

همچنین کمیته‌ای متشکل از نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و موسسات وابسته تشکیل خواهد شد تا درباره حذف و افزودن گونه‌ها به این فهرست تصمیم‌گیری کنند.

در حال حاضر در اروپا 1500 «گونه بیگانه مهاجم» وجود دارد که تاثیرات منفی روی اکوسیستم‌ها برجای می‌گذارند. 76 نمونه از این گونه‌های مهاجم فقط در لندن گزارش شده‌اند.

«گونه‌های بیگانه مهاجم» ضمن تحمیل هزینه‌های سنگین بر دولت‌ها، تنوع‌زیستی را نیز کاهش می‌دهند. این گونه‌ها مشکلات بسیاری را برای سلامت عمومی و اقتصاد ایجاد کرده و می‌توانند به زیرساخت‌ها آسیب برسانند.

انجام موفق این طرح و مهار تاثیر مخرب «گونه‌های مهاجم» با تامین منابع کافی و مشارکت تمام عوامل موثر امکانپذیر است. به عنوان مثال، نابودی موش‌ها از جزیره کوچک و مدیترانه‌ای «مونت کریستو» سبب افزایش موفقیت 90 درصدی در نرخ زاد و ولد مرغ بومی «آبشکاف» شد که یک گونه در معرض خطر محسوب می‌شود.




:: دانلود فایل ضمیمه ()



Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …