پولانسکی در جشنواره‌ای لهستان دیده شد/ سکوت دولت آمریکا

به گزارش ایرانگرد نیوز به نقل از هالیوود ریپورتر، رومن پولانسکی در این مراسم در برابر تماشاگران از اینکه در بیشتر فیلم‌هایش زنان قربانی می‌شوند، ابراز تاسف کرد.

 

پولانسکی که با حمایت مقامات دولتی راهی این جشنواره شده است، در جمعی که وزیر فرهنگ لهستان نیز در آن بود، شرکت کرد. بوگدان زدرویوسکی وزیر فرهنگ که شخصا از این فیلمساز مشهور دعوت کرده بود تا در جشنواره فیلم لهستان حضور یابد، دیشب در مراسم اختتامیه این جشنواره با پولانسکی و یانوس گلوواکی رییس جشنواره روی صحنه رفت و جایزه اصلی جشنواره یعنی شیر طلایی آن را برای فیلم “آیدا” به پاول پاولیکوفسکی اهدا کرد.

 

پولانسکی که پنجشنبه شب راهی لهستان شد و مدت اقامت او در این کشور سه روز اعلام شده است، اکنون در فرانسه زندگی می کند. او سال 1977 پیش از این که برای ایجاد رابطه با یک دختر 13 ساله دادگاهی شود، آمریکا را ترک کرد و دستگیری او از آن زمان تاکنون به موضوعی جنجالی بدل شده است.

 

هنوز روشن نیست که آیا حضور او در لهستان می تواند از سوی مقامات آمریکایی دردسر ساز شود یا خیر؟

 

پولانسکی جمعه یک کلاس تخصصی برای دانشجویان مدرسه فیلم لهستان برگزار کرد. او پس از شرکت در جشنواره کن امسال در جمعی دیده نشده بود.

 

وی در سخنانی که در جشنواره گدینیا ایراد کرد گفت خودش را با فیلمهایش بیان می کند و از حضار خواست تا به فیلمش توجه کنند. او در این سخنرانی کوتاه پنج دقیقه ای ابراز تاسف کرد که زنان معمولا قربانیان فیلم هایش هستند و گفت معمولا شخصیت های قوی و پیچیده زن در فیلم هایش حضور دارند.

 

این فیلمساز چهار سال پیش در بازدید از جشنواره فیلم زوریخ در سوییس دستگیر شد و مدتی را در حبس خانگی به سر برد و سرانجام پس از مدتی بدون این که به دولت آمریکا تحویل داده شود، آزاد شد.

 

پولانسکی شهروند فرانسه و متولد این کشور اما در منطقه لهستانی آن است. او در مدرسه مشهور فیلم لودز تحصیل کرد.

 

جشنواره فیلم گدینیا دو برنده شیر نقره ای هم داشت که مالگورساتا زوموسکا برای “به نام…” و فیلم کمدی کاسیا روسلانیک با عنوان “بچه غمگین است” بودند. فیلم دوم جایزه ویژه هیات داوران را نیز دریافت کرد.

 

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …