پژوهشگاه ميراث فرهنگي بدنبال مكان مناسب براي اسناد و كتاب ها

رييس پژوهشگاه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گفت: همه اسناد و كتاب هاي انتقالي به شيراز و اصفهان به تهران بازگردانده شدند و براي بررسي وضعيت اين اسناد نيازمند يك مكان مناسب هستيم.

«جليل گلشن» ر درباره صحت خبر مربوط به مفقود شدن ۴۷ هزار سند تاريخي و باستان شناسي ايران در جريان انتقال اين اسناد به شيراز و اصفهان افزود: تا زمانيكه بسته هاي بازگردانده شده، بازگشايي نشوند، نمي توان اين مطالب را تاييد يا تكذيب كرد.
وي گفت: همه آثار انتقالي به شيراز و اصفهان به تهران باز گردادنده شدند و پژوهشگاه براي اينكه وضعيت اين اسناد و كتاب ها را بررسي و موضوع مفقود شدن برخي از اين آثار را تاييد يا تكذيب كند، نيازمند مكاني است كه اين بسته ها را باز و فهرست كاملي از آثار بازگردانده شده، تهيه كند.
رييس پژوهشگاه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ادامه داد: چون اسناد هنوز بازگشايي نشده است، همه اطلاعات درباره گم شدن برخي اسناد و كتاب ها در حد حرف و سخن است و سنديت ندارد.
گلشن با تاكيد بر اينكه بايد وجهه فرهنگي و علمي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري احيا شود، گفت: بهتر است مركز اسناد و كتابخانه، در همين ساختمان احيا شود تا مانند گذشته محل مراجعه محقق و هيات علمي باشد.
وي در عين حال از دستور خود براي پيگيري نامه ها و اظهارات برخي مسوولان و دوستداران ميراث فرهنگي خبر داد.
رييس پژوهشگاه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري همچنين گفت كه ممكن است مقدار كمي از آثار انتقال يافته به شيراز و اصفهان همچنان باقي مانده باشد كه دستور داده شده زودتر به مركز بازگردانده شوند.
گلشن گفت: اكنون اسناد مربوط به باستان شناسي، مردم شناسي و هنرهاي سنتي به تهران بازگردانده شده اند.
وي يادآور شد: در اوايل پيروزي انقلاب اسلامي نيز اخباري راجع به سرقت آثار تاريخي از موزه ملي مطرح شد كه با توجه به مسووليتي كه در موزه ملي ايران داشتم، با همكاري كارشناسان وزارت اقتصاد، اموال مورد بررسي قرار گرفت و مشخص شد كه چنين اخباري صحت نداشته است.
گلشن ابراز اميدواري كرد كه اخبار مربوط به مفقود شدن اسناد تاريخي و باستان شناسي ايران نيز صحت نداشته باشد و بتوان بزودي اين آثار را ساماندهي و براي تحقيق و پژوهش در دسترس محققان قرار داد.ImageHandler.ashx

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …