معاونت هنری نامه بیاورد و تابلوهای مانده در گمرک را ببرد/ به هنر علاقه دارم

به گزارش ایرانگرد نیوز ، سال گذشته به مناسبت نیمه شعبان و ولادت امام زمان (عج) دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت ارشاد آثار نقاشی‌خط با موضوع حضرت ولیعصر (عج) یا آثاری را که برگرفته از قرآن بود به لبنان فرستاد و در نمایشگاهی در بیروت شرکت داد. وزارت ارشاد و مدیریت دفتر امور هنرهای تجسمی این وزارتخانه که آثار را برای آن نمایشگاه از هنرمندان به امانت گرفته بودند تا امروز  آنها را به هنرمندان عودت نداده‌ است.

 

علی اصغر امیرنیا، مدیر دفتر امور هنرهای تجسمی معاونت هنری وزارت ارشاد در گفتگو با خبرنگار مهر گفت که این آثار در گمرک جمهوری اسلامی به بهانه بدهی ارشاد به گمرک و قانون‌های این سازمان، در انبار گمرک نگهداری می‌شود و مدیران گمرک حاضر به گفتگو در این مورد نیستند.

 

همچنین امیرنیا از اشتباه مدیریت متبوعش در پر نکردن برگه خروج موقت آثار خبر داده و گفت دوستان ما در ارشاد کمی عجله کرده‌اند و هنگام خروج آثار از گمرک برگه‌ای به نام خروج موقت را پر نکرده‌اند و به همین دلیل اکنون گمرگ این آثار را آثار وارداتی محسوب می‌کند و قصد دارد که مالیات واردات و گمرکی بگیرد.

 

تمام این اتفاقات در زمان دولت دهم افتاده بود و مدیران گمرک در این مورد حاضر به مصاحبه نبودند تا اینکه دولت یازدهم به روی کار آمد و بنا به روال همیشگی مدیران بخش‌های مختلف عوض شدند که یکی از این تغییرات در گمرک رخ داد و مسعود کرباسیان بر مسند سازمان گمرک نشست.

 

مسعود کرباسیان، مدیر جدید سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران که چند روز پیش و با حکم وزیر اقتصاد دولت یازدهم انتخاب شد در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد آثار هنری هنرمندان ایرانی که از لبنان بازگشته‌ و در گمرک مانده‌اند، گفت: تمام مشکلات با تعامل حل می‌شود و اگر معاونت هنری جدید ارشاد برای ما نامه بنویسد و درخواست عودت کارهای هنری را از ما داشته باشد ما نیز همکاری خواهیم کرد.

 

وی افزود: آثاری که در گمرک است متعلق به هنرمندانی است که بی‌شک همگی از ثروت‌های مملکت ما هستند لذا هم خودشان و هم آثارشان باید ارج نهاده شوند.

 

کرباسیان با تایید برخی مشکلات اداری پیش آمده درباره این تابلوها توضیح داد: متاسفانه برای این آثار برگه خروجی ارائه نشده است و همین دلیلی برای نگه داشتن آثار در گمرک شده زیرا طبق قانون گمرک هر چیزی که از کشور خارج شود و برگه خروج نداشته باشد در حین بازگشت مشمول قوانین گمرکی می‌شود.

 

وی بیان کرد: مسلما اینها آثاری هستند که ارشاد برای نمایش در لبنان برده است و بازگشت‌شان به کشور بر طبق ضوابط داخلی ارشاد است ولی با قوانین ما مطابقت ندارد ولی این دلیل نمی‌شود که ما سختگیری بیهوده بکنیم.

 

مدیرکل گمرک جمهوری اسلامی ایران دولت یازدهم در پایان بر این نکته تاکید کرد که به هنر بسیار علاقه دارد و علی مرادخانی، معاون هنری ارشاد را از نزدیک می‌شناسد و اگر مرادخانی طی نامه‌ای جریان را به صورت روشن و شفاف توضیح دهد حتما آثار را عودت خواهیم داد.

 

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …