اکراین با زندگی “پاراجانف” به اسکار می‌رود

به گزارش  ایرانگرد نیوز به نقل از هالیوود ریپورتر، “پاراجانف” به کارگردانی اولنا فتیسووا و سرگی اودیکیان محصول مشترک اکراین، گرجستان و ارمنستان – سه کشوری که پاراجانف در آنها کار کرد – و همچنین فرانسه است.

 
این زندگینامه تصویری دو میلیون یورویی موفقیت‌های جهانی هم داشته است و در جولای گذشته در فستیوال فیلم کارلو وی واری اکران شد و سپس در فستیوال بین المللی فیلم اودسا نمایش داده شد و جایزه دوک طلایی را برای بهترین فیلم اوکراینی به خود اختصاص داد. این فیلم در 12 سپتامبر سالجاری میلادی در اوکراین به اکران عمومی در آمد.

 
دنیس رژاوسکی، یکی از اعضای کمیته اکراین در بیانیه این کمیته اظهار کرد: معتقدم که “پاراجانف” چیزی بیش از یک حضور اکراینی به اسکار است. چیزی که ما را خوشحال کرد نه فقط انتخاب این فیلم، بلکه کیفیت و کمیت رقبای آن است. هم اکنون واضح است که در سال 2014 فیلم های برجسته ای داریم که درک مخاطبان از سینمای اکراین را تغییر خواهد داد.

 
پاراجانف کارگردان مشهور ارمنستانی – فرانسوی در گرجستان بزرگ شد و با درام تاریخی 1965 خود یعنی “سایه های اجداد فراموش شده” به شهرت رسید؛ فیلمی که جایزه بزرگ منتقدان و جایزه ویژه هیات داوران در فستیوال فیلم ماردل پلاتا را به خود اختصاص داده و در بیش از 12 کشور اکران شد.

 
پاراجانف با وجود موفقیت های بین المللی خیلی زود بوسیله نظریه پردازان شوروی سابق از فیلمسازی محروم شد و مدتی بعد به دلیل اتهامات گسترده به زندان افتاد و سال های زیادی را پشت میله های زندان گذراند. او پس از آزادی، افسانه قلعه سورام و افسانه های کهن در قفقاز را ساخت و در سال 1990 درگذشت.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …