تولید نمایش بر اساس خاطرات پزشکان جنگ/ همه در رادیو سلامت متخصص‌اند


به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری تشریح برنامه های هفته دفاع مقدس رادیو سلامت صبح امروز سه شنبه 26 شهریور ماه با حضور علیرضا بهفر مدیر این شبکه رادیویی در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.


بهفر در این نشست با بیان اینکه  طی دوران جنگ چیزی حدود یک میلیون مجروح داشته ایم، تاکید کرد: خدمت‌رسانی به این افراد از خط مقدم آغاز می شد و به بیمارستان های تخصصی می رسید و با خدمات بازتوانی خاتمه پیدا می کرد. این امر با حضور پزشکان، پرستاران و تیم های پیراپزشکی میسر بود. خود من جزو تیم اضطراری زمان دفاع مقدس بودم و پزشکانی را آنجا دیدم که در خطوط مقدم جبهه در بیمارستان های صحرایی جان خود را در طبق اخلاص قرار داده بودند در حالیکه آن افراد می توانستند در بهترین نقاط دنیا زندگی مرفهی داشته باشند.


وی افزود: رادیو سلامت در این راستا دو هدف ارج نهادن به خدمات تیم های پزشکی در دوران جنگ و زنده نگه داشتن این رویه در کشور را مورد توجه خود قرار داد تا الگوی زندگی را به نسل جوان ارایه دهد.


مدیر رادیو سلامت  از دو برنامه ویژه برای این مناسبت نام برد و اظهار کرد: “سپید جامگان آسمانی” درباره شهدای جامعه پزشکی در سراسر کشور و “یاد یاران” با محوریت زنده کردن خاطرات پزشکان دفاع مقدس که اکنون در قید حیات هستند، روانه آنتن شده اند. حدود 80 قسمت از این دو برنامه نیز آماده شده که آنها را در اختیار سروش رسانه قرار خواهیم داد تا دستمایه تولید برنامه های نمایشی و فیلمسازی باشد.


بهفر از آماده شدن 9 ویژه‌برنامه هفته دفاع مقدس و 20 برنامه منعطف با این موضوع خبر داد و گفت: در این 29 برنامه به موضوعاتی چون معرفی موفقیت‌های علمی و درمانی ایران در دفاع مقدس، عوارض ناشی از سلاح های شیمیایی، بیان خدمات مورد نیاز جانبازان، یادآوری خاطرات پزشکان آن دوران در مصاحبه با خانواده های آنها و … می پردازیم.


وی در پاسخ به سوال مهر مبنی بر اینکه در این ویژه برنامه ها به آثار نمایشی نیز علاقه نشان دادید یا خیر؟ تصریح کرد: خاطرات بیان شده در “سپید جامگان آسمانی” مکتوب شده و به صورت نمایشنامه درآمده است که مرکز نمایش های معاونت صدا آنها را تولید می کند. هر کدام از این نمایش ها 10 قسمت دارند.


بهفر در این باره که آیا زنده نگه داشتن خاطرات پزشکان جنگی را صرفاً به هفته دفاع مقدس محدود کرده اید؟ توضیح داد: ما این را از هفته دفاع مقدس سال 91 آغاز کرده و تا اکنون ادامه داده ایم. فایل صوتی و نوشتاری دو ویژه برنامه نامبرده نیز روی سایت قرار دارد و برای تولید کتاب و نمایشنامه ویراستاری می شود.


وی در خصوص تولید برنامه تخصصی برای جامعه پزشکی کشور اظهار کرد: 90 درصد کار ما تولید برنامه برای مخاطب عام است و ارتقای دانش سلامت کشور برای افراد محروم از این دانش را مد نظر داریم. در همین راستا به سمت برنامه های نمایشی، مستند نمایشی، شاد و طنز برای انتقال پیام های غیرمستقیم و تغییر رفتارهای غلط رفته ایم.


مدیر رادیو سلامت  ادامه داد: البته برنامه ای چون “سپهر دانش” از شبکه ما پخش می شود که پزشکان فوق تخصص و دانشجویان را با هم ارتباط می دهد و ما در آن با پرسنل شیف شب بیمارستان ها مصاحبه می کنیم و گاه پیش آمده مشخصات فردی که همان لحظه به بیمارستان مراجعه کرده است، بیان کرده و افرادی که پشت خط برنامه بوده اند علت بیماری او را کشف کرده اند.


وی در پاسخ به سوال دیگر مهر مبنی بر اینکه آیا برنامه سازان این شبکه افراد متخصص در حوزه سلامت هستند یا خیر؟ اذعان کرد: ما سعی کرده ایم در چند سال گذشته برنامه سازی تخصصی را مد نظر قرار دهیم و به جای تقسیم بندی گروه ها به صبح و ظهر و شب از چهار بعد سلامت، سلامت جسمی، سلامت اجتماعی، سلامت روانی و سلامت معنوی افراد را دسته بندی کنیم و پزشکان، جامعه شناسان، روانشناسان و کارشناسان معارف به عنوان برنامه ساز با ما همکاری می کنند. در واقع از مدیر گروه تا برنامه ساز همه تحصیلات دانشگاهی مرتبط با حوزه سلامت دارند.


 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …