تارنواز 11 ساله اشک دو استاد موسیقی را در آورد

به گزارش ایرانگرد نیوز، آخرین روز اجراهای هفتمین جشنواره موسیقی جوان با رقابت نوازندگان راه یافته به مرحله پایانی در دو شاخه نوازندگی تار و سه تار در تالار رودکی برگزار شد.

 

در اجراهای روز چهارم جشنواره نیز حسین علیزاده، داریوش طلایی، رامبد صدیف و شهرام ناظری داوری اجراها را بر عهده داشتند. البته از اتفاقات جالب توجه روز گذشته هفتمین جشنواره موسیقی جوان اجرای خاص تارا پیراینده نوازنده 11 ساله همدانی بود که در شاخه نوازندگی تار شرکت کرده بود.

 

این هنرمند جوان که در رده سنی الف (10 تا 15 سال) حاضر بود پس از پاسخ به سئوالی از حسین علیزاده که درباره کوک سازش پرسیده بود، به اجرای قطعه ای ضربی پرداخت. پس از اجرای این قطعه ضربی حسین علیزاده از پیراینده خواست تا بخشی از ردیف دستگاهی را اجرا کند. وی نیز بیات اصفهان را انتخاب کرد و کوک سازش را تغییر داد. علیزاده مجددا درباره اینکه چرا سازش را روی این فاصله کوک کرده پرسید که این نوازنده 11 ساله گفت: اگر سازم را بالاتر از این کوک می کردم صدای خوبی نمی داد و اگر پایین تر از این کوک کنم صدایش آنگونه نمی شود که می خواهم.

 

پیراینده درباره انتخاب بیات اصفهان نیز گفت: من تمام ردیف را کار کرده ام و می توانم اجرا کنم اما از آنجا که بیات اصفهان را بیشتر از سایر دستگاه ها و آوازها گوش داده ام تسلطم روی این بخش بیشتر است.

 

این هنرمند نوجوان در ادامه به اجرای گوشه‌هایی از بیات اصفهان پرداخت که تسلط این نوازنده 11 ساله حاضران در سالن را به شدت تحت تاثیر قرار داد به طوریکه حسین علیزاده و رامبد صدیف لحظاتی گریستند.

 

داوران پس از این اجرا از تارا پیراینده خواستند تا یک قطعه ضربی دیگر نیز اجرا کند و او نیز چهارمضرابی از درویش خان را انتخاب کرد و نواخت که باز هم تشویق ها و ابراز احساسات حاضران در سالن را به دنبال داشت.

 

براساس این گزارش در شاخه تار نوازی هفتمین جشنواره موسیقی جوان در هر سه گروه سنی نوازندگانی چون مازیار آذرشب، پیمان اکبری، ستراه توحیدی، آرین طوفانی، روژان مشیری پور، محمدعلی نکیسایی، رضا ابراهیمی کلاریجانی، امیر احدی، آرمان توکلی،  میثم ثقفی، مسعود خادمی اسلامی، خورشید دادبه، علی رضا عقیقی، هومن قنبری ایلخچی، گلناز خلیلی، گلشن دانش مزیان، محمد ذاکر حسین، شایسته رفیعیان، کیارش روزبهانی، شاهین صفایی، معین مجتهدین یزدی و سینا کیشانی فراهانی به اجرا پرداختند.

 

در شاخه سه تار نوازی نیز در دو گروه سنی ب و ج رامیز اسمعیلی گوگ تپه، امیر رضا باقری دعویسرایی، امیر رضا پاک نژاد، امین پورعارف، مهدی حیدریان، بابک کهزادی، حسین کیخواه نژاد، نازنین اتابکی، میثم جهانی اسد، بهرنگ حکیمی پور، کیارش خداشناس، رامین روشندل، سپهر شهبازی، سیاوش کرمی، روناک محرابی نسب و عطااله ایمانی به رقابت با یکدیگر پرداختند.

 

هفتمین جشنواره موسیقی جوان از 22 تا 25 شهريورماه با حضور 149 نوازنده و خواننده در تالار رودکی برگزار و فردا چهارشنبه 27 شهریور ساعت 20 با معرفي برگزيدگان در تالار وحدت به كار خود پايان مي دهد.

 

 

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …