تابلو نقاشی آخرین شاگرد کمال‌الملک از مخزن کاخ نیاوران خارج شد

به گزارش ایرانگرد نیوز، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران کاخ اختصاصی به منظور پویایی هرچه بیشتر موزه و در ادامه طرح رونمایی از نادیده‌ها در نظر دارد در ماه یک عدد تابلوی نفیس نقاشی از مجموعه آثار مخزن کاخ را در محل موزه پارچه و لباس‌های سلطنتی در معرض نمایش قرار دهد.

 

این تابلو اثر مهدی سجادی، آخرین شاگرد زنده کمال‌الملک بوده که با طرح گل و تکنیک رنگ و روغن روی بوم خلق شده و برای نخستین بار در ضلع شمال غربی موزه پارچه و لباس‌های سلطنتی در معرض دید قرار گرفته است.

 

مهدی سجادی متولد سال 1296 شمسی در مشهد است. وی آخرین نقاش سلطنتی ایران است که به کشیدن پرتره‌های پر‌سرعت از شخصیت‌های برجسته‌ جهان شهره است و اکنون در اتریش اقامت دارد. كمتر هنرمند نقاشی در جهان قادر به خلق آثار حرفه ای در مدتی بین پنج تا 10دقیقه شده است.

 

سجادی به عنوان جوان‌ترین و تنها بازمانده نسل شاگردان كمال‌الملك محسوب می‌شود.

 

آغاز نقاشی حرفه‌ای سجادی در شش یا هفت سالگی بود. وی ابداع‌كننده سبك خاصی از نقاشی بود كه بین امپرسیونیسم و اكسپرسیونیسم قرار می‌گیرد. وی مراتب هنر را مستقیماً از استاد کمال‌لملک فرا گرفت.

 

سجادی در کار خود شهرتی ویژه دارد که نام او را در جهان بلند آوازه کرده است. تخصص بالای وی در ثبت چهره‌ای سیاسی از ممالک مختلف سبب شده تا در  مجامع عمومی، عنوان “نقاش همایونی” را داشته باشد.

 

در نشستی در شهر لندن در سال 2007، زندگی و آثار مهدی سجادی به عنوان آخرین بازمانده از نسل شاگردان نقاشی استاد كمال‌الملك مورد بررسی و تجلیل قرار گرفت. همچنین آیین بزرگداشت دیگری نیز از این هنرمند در هفتم نوامبر سال 2010، در محل رستوران ایرانی “آپادانا” در شهر وین برگزار شد.

 

علاقه‌مندان جهت دیدن اثر استاد مهدی سجادی می‌توانند تا پایان مهرماه همه روزه از ساعت 9 تا 18 به موزه پارچه و لباس های سلطنتی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در میدان شهید باهنر (نیاوران) مراجعه کنند.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …