دستم شفایافته شفاعت امام رضا(ع) است/ تاسیس دانشگاه هنر اسلامی در ایران

به گزارش ایرانگرد نیوز، محمود فرشچیان استاد پیشکسوت هنر نگارگری و نقاشی امروز سه شنبه 26 شهریور در مراسم رونمایی از تازه ترین اثر خود با نام “معراج پیامبر” که با حضور حجت‌الاسلام دعایی، محمد علی نجفی، حسین الهی قمشه ای، سهیل محمودی، ساعد باقری و جمعی از مسئولان فرهنگی هنری برگزار شد، گفت: این پانزدهمین تابلوی من است که تا یک سال در موزه کاخ سعد آباد می ماند و چون به آستان مطهر حضرت رضا (ع) اهدا شده است بعد از این مدت به آنجا فرستاده می شود و من هزار بار مفتخرم که این تابلو در این روز رونمایی شد.

 

وی ادامه داد: البته از معراج پیامبر چندین تابلو و نقاشی دیگر هم کشیده و ساخته شده که یکی از آن ها متعلق به سلطان محمد نقاش بزرگ هرات است اما تفاوتی که تابلوی من با دیگر آثار دارد این است که در همه آن ها بر روی صورت پیامبر روکش و روپوشی گذاشته شده است تا احترام پیامبر حفظ شود اما من این کار را نکردم و پیامبر اکرم را از پشت سر نشان دادم یعنی روی پیامبر به درگاه کبریایی خداوند است و در اطرافش فرشتگان قرار دارند که آن ها هم به درگاه الهی دعا می کنند.

 

این استاد نگارگری ایران درباره جزئیات این تابلو توضیح داد: قطع تابلو بین 101 و 81.5 سانتیمتر است. حدود 1.5 سال طول کشید تا این تابلو به سرانجام رسید. رنگ آمیزی ها در این تابلو هر چقدر به بالا می‌رسد کم رنگ تر می شود و الوهیت بیشتر جان می گیرد.

 

فرشچیان ادامه داد: من برای کشیدن این تابلو متون زیادی خوانده، تحقیقات بسیاری انجام داده و با علما بسیاری سخن گفتم. گویا شب معراج در 18 ماه رمضان اتفاق افتاده است و من در این تابلو نشان دادم که پیامبر رو به هلال ماه بالا می رود. من برای این تابلو زحمت کشیدم و شبانه روز روی آن کار کرده ام اما هنوز خودم را مثل یک جوان 45 ساله نیرومند و قدرتمند می دانم.

 

وی با اشاره به جزئیات دیگری از این تابلو گفت: من پیامبر را با اسب‌شان رو به درگاه الهی کشیده ام، من در کارهایم همیشه سعی کرده ام ظاهر فرشتگان در شمایلی بین زن و مرد مشابه باشند.

 

ارائه طرحی برای کاشی‌کاری‌ سرداب مقدس در حرم امام رضا (ع)

 

فرشچیان همچنین در پاسخ به سوالی در واکنش به رونمایی تابلوی خود در روز میلاد امام رضا(ع) بیان کرد: من همه ائمه را دوست دارم اما شاید نسبت به امام رضا (ع) حس خاص‌تری داشته باشم چون در ایران هستند. از طرف دیگر دست من هم به اذن خداوند و با شفاعت این امام شفا یافته است و من بسیار ممنون این امام هستم. من طرحی برای کاشی کاری سرداب مقدس حرم حضرت رضا که زیر مرقد منور ایشان است، هم دارم.

 

وی همچنین از تاسیس دانشگاه هنرهای اسلامی در ایران خبر داد.

 

در این مراسم سهیل محمودی غزلی برای امام رضا (ع) خواند و سپس از حسین الهی قمشه ای خواست تا به جایگاه بیاید و درباره استاد فرشچیان سخن بگوید.

 

قمشه ای در این مراسم گفت: من ضمن گفتن سلام، مثل همه سخنرانی هایم به ویژگی های واژه سلام اشاره می‌کنم زیرا سلام از تمام واژه های دیگر معادل این کلمه به زبانهای مختلف، عمیق‌تر است.

 

وی ادامه داد: من امروز می خواهم راجع به زیبایی سخن بگویم. چیزی که باید همیشه و همه جا در به در به دنبال آن باشیم، زیبایی است. زیبایی حقیقت شگفتی است که اگر انسان آن را درک کند و در شکار زیبایی از هر طریقی مثل شعر، نقاشی، نمایشنامه و یا حتی از طریق مجسمه های میکل آنژ اقدام کند و آن را بگوید، گوهر مطلوبیت را یافته است.

 

این استاد ادبیات و عرفان با بیان اینکه یکی از اسامی خداوند “جمیل” است، گفت: به نظر من جمیل یکی از شاخص ترین اسامی خداوند است زیرا محبوبیت خداوند را نشان می دهد. چشم من و پای من و کوی تو ای زیبای مطلق/ چشم من و روی تو ای شیرین شمایل. ما اشعار بسیاری مثل این شعر داریم که به جمال خداوند اشاره می کند.

 

توجه به زیبایی باعث رفع بدی‌ها و زشتی‌ها می‌شود

 

این محقق علوم قرآنی با تاکید بر نقش زیبایی در زندگی فردی و اجتماعی انسانها بیان کرد: برای زیبایی باید سیمنارهای زیادی برگزار کرد و سخن های زیادی گفت چون اگر به مقوله زیبایی توجه شود افراد خوش خلق می شوند، ظلم و جور در دنیا کم می شود، حسدها و حرص ها از بین می رود و مهربانی افزایش پیدا می کند. همه اینها ارتباط مستقیمی با زشتی یا نبود زیبایی دارد زیرا زشتی همان عدم هماهنگی و هارمونی است. اگر در زندگی هارمونی وجود داشته باشد حرص و تکبر و حسد از آدمیزاد دیده نمی شود و گرنه این صفات با مقام انسان که جایگاهی نامتناهی دارد همخوانی ندارد.

 

قمشه ای در ادامه سخنان خود گفت: دزد ناشی به کاهدان می زند اما اگر کسی زرنگ باشد باید زیبایی ها، راستی ها و درستی ها را برباید.

 

وی گفت: گوته توصیه ای دارد که در آن می گوید هر روز یک قطعه موسیقی خوب گوش کنید. امروزه با پیشرفت هایی که در تکنولوژی حاصل شده است شما می توانید هر روز بهترین موسیقی های دنیا را گوش کنید، بهترین نقاشی ها، موزه ها و بهترین کتابهای دنیا را بخوانید و ببینید. من به جوانها می گویم که امروز همه شما پادشاه هستید زیرا ثروت همه جهان با در دست داشتن همه این هنرها در اختیار شما است. می توانید با یک آی پد هزاران کتاب بخوانید و بهترین هنرمندی های جهان را دریابید. نباید اجازه دهید که روزمره‌گی های زندگی شما را در خود غرق می کند. هر نفسی که از ما فرو می رود همچون پیمانه ای است که با آن از عمر ما حساب شده و کاسته می شود.

 

این استاد عرفان ادامه داد: هر روز هفته خود را به یکی از هنرها اختصاص دهید و از همه هنرها در اقلیم های مختلف بهره ببرید.

 

وی در پایان با بیان اینکه علت معراج پیامبر این بود که در این جهان نمی‌گنجید، ادامه داد: به یک هنر قناعت نکنید و از همه هنرها مثل نقاشی، شعر، تئاتر، معماری و … لذت ببرید. هنر چیزی است که اگر هزاران نفر هم عاشق آن شوند این عشاق به یکدیگر حسودی نمی کنند زیرا عشق واقعی در هنر وجود دارد و این عشق است که می تواند ما را به گوهر ابدیت وصل کند.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …