رونمایی از تابلو معراج اثر محمود فرشچیان


دکتر نجفی در مراسم رونمایی از تابلوی معراج:

استاد فرشچیان حکیم هنراسلامی معاصر است/ آوازه استاد فرشچیان جهانی است

استاد فرشچیان حکیم هنراسلامی معاصر است/ آوازه استاد فرشچیان جهانی است

همزمان با فرارسسیدن سالروز تولد امام رضا (ع) مراسم رونمایی از جدید ترین اثر هنری استاد محمود فرشچیان با نام تابلو معراج عصر امروز باحضور دکتر محمد علی نجفی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و جمعی از هنرمندان، شاعران و بزرگان فرهنگ و ادب در محل موزه این استاد برجسته در مجموعه فرهنگی تاریخی سعد آباد تهران برگزار شد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، دراین مراسم جدید ترین اثر استاد محمود فرشچیان استاد برجسته نگار گری و مینیاتورایران با عنوان تابلو معراج رونمایی و این اثر همزمان با سالروز روز تولد حضرت ثامن الائمه حضرت امام رضا(ع) از طرف استاد فرشچیان به موزه آستان قدس رضوی اهداء شد.

این اثر که پانزدهمین اثر اهدائی استاد محمود فرشچیان به موزه آستان قدس رضوی است با حضور دکتر محمد علی نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور، مهدی حجت قائم مقام سازمان میراث فرهنگی، استاد الهی قمشه ای، حجت الاسلام و المسلمین محمود دعایی، جمعی از هنرمندان و شاعران در محل موزه استاد فرشچیان در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد رونمایی و این اثر زیبای هنری توسط استاد فرشچیان به آستان قدس رضوی اهداء شد.

در این مراسم دکتر محمد علی نجفی معاون رئیس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، کشور با بیان این که  استاد محمود فرشچیان  حکیم هنر اسلامی معاصر است گفت: اصطلاح حکیم در ادبیات ایران اهمیت بسیاری دارد و این لقب معمولا برای کسانی به کار می رود که مانند ستاره در هنر، فرهنگ و ادبیات می درخشند مانند حکیم ابوالقاسم فردوسی ویا حکیم عمر خیام و من معتقد هستم استفاده از آن برای استاد فرشچیان دور از انتظار نیست.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور افزود: اینکه این مراسم در محل موزه استاد فرشچیان برگزار می شود برای من بسیار جای خوشحالی دارد.

وی با بیان اینکه  برگزاری این مراسم در موزه استاد فرشچیان  افتخاری برای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشوراست اضافه کرد: هرچند تجربه احداث موزه شخصی در ایران تجربه  جدیدی نیست اما می تواند حرکتی اثرگذار در حوزه میراث فرهنگی باشد و تجربه احداث  موزه استاد فرشچیان که به ۱۲ سال گذشته باز می گردد، تجربه بسیار مفیدی است که می تواند تلفیق مشارکت مردمی با نهادهای دولتی  مثل میراث فرهنگی را نشان دهد.

معاون رییس جمهوری یاد آور شد: تعداد موزه هایی که آثار شخصیت های هنری را به نمایش بگذارد، در ایران کم است اما این کار برای توسعه فرهنگ ضروری است و باید به آنها توجه شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی گردشگری کشور درادامه صحبت های خود به  بیان ویژگی های استاد فرشچیان پرداخت و گفت: به نظر من استاد فرشچیان چه از نظر هنری و چه از نظر اخلاقی و شخصیتی انسانی است که نه تنها می تواند الگوی دیگران قرار گیرد بلکه یک معیار برای دیگران است.

وی اظهارداشت: من در خودم این صلاحیت را نمی بینیم که بخواهم درباره استاد محمود فرشچیان صحبت کنم اما به حکم وظیفه باید بگویم که هم هنر استاد و هنر شخصیت وی الگویی بالا برای هنر و بسیاری از هنرمندان ایرانی است.

وی گفت: به نظر من هنر استاد فرشچیان، هنری میراثی و هویتی است و وی کاری کرد که هنر نگارگری از لابلای کتاب ها و آثار گذشتگان به میان مردم رسوخ کند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه فرشچیان معیاری برای هنر سنتی امروز است، گفت: البته ممکن است بعضی از کارشناسان هنری از واژه هنر سنتی چندان خرسند نباشند و از هنر اسلامی استفاده کنند. با این حال هنر سنتی در تقابل با هنر مدرن تلقی نمی شود و به همان میزان هنر اسلامی ما را نیز منعکس می کند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره ویژگی های کار هنری و شخصیتی استاد فرشچیان  گفت: خلاقیت هنری مهمترین وجه بارز این هنرمند است که به پیروی محض و صرف از مکتب اصفهان نپرداخته بلکه با عصاره خلاقیت خود به آثارش روح تازه ای داده است.

وی ادامه داد: فرشچیان از نوعی جامعیت هنری نسبت به همه شاخه های هنرهای اسلامی برخوردار است که اوج آن در مینیاتور شناخته می‌شود و ما در گذشته کارهای بزرگ  این استاد را در ساخت ضریح حریم مطهر حضرت سید الشهداء (ع)  و حضرت شاه عبدالعظیم (ع) شاهد بودیم.

نجفی به  دیگر ویژگی های فرشچیان اشاره کرد و افزود: معرفت هنری که شامل اشراف به حکمت و هنر معنوی و نگاه کارشناسی به هنرهای سنتی و اسلامی است، اخلاق هنری ، دقت و وسواس درخصوص اظهار نظر در باره هنرمندان و کار هنری آنها و فروتنی از دیگر ویژگی های استاد فرشچیان است.

وی خاطر نشان کرد: ضمن اینکه استاد  فرشچیان به عنوان یک چهره شناخته شده هنری در  معروف هستند و آوازه استاد فرشچیان امروز در تمام دنیا پیچیده و مرزهای ملی را در نوردیده است.

 استاد محمود فرشچیان نیز در این مراسم  در تشریح این اثر زیبای هنری گفت: امیدوارم پانزدهمین اثراهدایی‌ام به آستان قدس رضوی مورد قبول امام رضا (ع) واقع شود.

وی با بیان این که به ایران از شمال گرفته تا جنوب و  خلیج همیشه فارس ایران سلام می فرستم افزود: از خداوند قادر و توانا می‌خواهم که مملکت ما را همواره حافظ و نگهدار باشد و زندگی معنوی و خدایی ما را حفظ کند.

فرشچیان با بیان اینکه به کشیدن تابلوی معراج افتخار می‌کنم افزود: برای خلق این تابلو صبح‌ها و شب‌ها عاشقانه کار کرده‌ام و کشیدن آن بیشتر یک سال طول کشید.

وی در تشریح این اثر زیبای هنری با بیان اینکه در کشیدن این تابلو با علماء نیز مشورت کرده ام افزود:اغلب نقاشانی که با موضوع پیامبر نقاشی کرده‌اند صورت پیامبر را هم پوشش دادند زیرا چهره ایشان غیرقابل باور بوده و کسی نمی‌تواند آن را تصویر کند. اما من مانند دیگر کارهایم سعی کردم تصویر پیامبر را از پشت سر نشان دهم روی مبارک‌شان به درگاه خداوند است.

این استاد برجسته نگار گری و مینیاتور ایران اضافه کرد: من همه ائمه را دوست دارم اما بارگاه امام رضا(ع) در ایران است و من افتخار خدامی امام رضا(ع) را دارم.

فرشچیان در ادامه درباره ویژگی‌های تابلوی معراج توضیح داد: در این تابلو حضرت محمد(ص) با اسبش براق به سمت نور درگاه الهی در حرکت است، من سعی کردم فرشتگان را چیزی بین زن و مرد کار کنم یعنی نه زن هستند و نه مرد.

هم چنین در این مراسم استاد الهی قمشه‌ای نیز با توصیف هنر و زیبایی و تشریح اهمیت و جایگاه عشق و زیبایی در دنیا گفت:  آنچه که امروز در دنیا کم است و مردم باید در به در، منزل به منزل  و کوه به کوه دنبال آن باشند زیبایی با عشق است چراکه زیبایی گوهری است که به معراج می‌رسد.

الهی قمشه‌ای ادامه داد: جمیل که اسم خداوند است نشانگر جلوه خداوند است و از ارزش و اهمیت ویژه ای برخوردار است.

استاد قمشه‌ای در ادامه صحبت های خود به تاثیر هنر در روح و روان آدمی اشاره کرد و افزود: توصیه من به مردم و خصوصا جوانان  این است که هر روز هفته را به یکی از هنرهای هفتگانه بپردازند و ببینند که با بهره‌گیری از هنر و زیبایی می‌توانند از این عالم تنگ به عروج برسند.

وی به موضوع معراج پیامبر اکرم نیز اشاره کرد و اظهارداشت:  پیامبر اسلام (ص) چون این عالم را تنگ دیدند و دنیا برایشان تنگ بود به معراج رفتند.

در این مراسم  هم چنین پیام حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی نیز توسط سهیل محمودی که اجرای این برنامه را برعهده داشت قرائت شده در این پیام  آن آمده بود: “عمر پربرکت استاد ارجمند جناب آقای فرشچیان دراز باد که خداوند رحمان و جمیل فیض زیبای خود را از جمله در آثاری که  برآمده از جان زیبایی است و خیال متعالی ایشان است بر خلایق جاری می گرداند. استاد را گرامی می داریم و از خداوند منان توفیق بهره گیری از فیض وجود ارزشمندشان را طلب می کنیم.”

شعر خوانی ساعد باقری و فاطمه سالاروند از دیگر برنامه های حاشیه این مراسم.

در پایان این مراسم جدیدترین اثر هنری استاد محمود فرشچیان با نام تابلو معراج رونمایی و این تابلوی نفیس هنری از طرف استاد فرشچیان همزمان با سالروز تولد حضرت امام رضا (ع) به موزه آستان قدس رضوی اهداء شد.

 

 

 

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …