ایرانگرد نیوز

رونق گردشگری عراق به یمن پایتخت امپراتوران ایران باستان بودن؛ میراث ایرانی این بار درخدمت رونق گردشگری عراق

میراث فرهنگی

به گزارش تلگراف،”تیسفون” یا “ایوان کسرا” و ایوان مداین، ازجمله آثار باستانی ایرانیان و از بزر گ‎ترین ایوان‎ها یا قوس آجری ساخته شده در جهان است که زمانی پایتخت امپراتوری ایران باستان بود. این اثر اکنون در قلمروه عراق، قرار است، پس از اجرای برنامه‎های احیا و مرمت، درخدمت ارتقای گردشگری عراق باشد.

این درحالی است که پیشتر فرانس پرس گزارش داده بود، بخش قوسی یا دالی شکل این تاق، سال گذشته براثر تخریب ناشی از باراندگی‎های سنگین فرو ریخته است.
مقامات عراق امیدوارند که احیای این ایوان آجری ایران باستان، که احداث آن به 540 پیش از میلاد و تمدن ایرانیان ودر دوران جنگ‎های ایران و روم بیزانس درعصر ساسانیان باز می‎گردد، سبب احیای دوباره گردشگری مدین به عنوان یکی از مقصدهای گردشگری عراق شود
این اثر مهم باستانی که در شهر مدین واقع است، محل مقبره سلمان پاک،از یاران حضرت محمد ص نیزهست . تیسفون همواره از جمله آثار مهم گردشگری و جاذبه‎های شاخص توریستی عراق پیش از جنگ و ناآرامی‎های جاری در دهه اخیر بوده است. این شهر تا قبل از این آشوب‎ها دارای باغ‎هایی زیبا وسیستم لوله کشی ویژه آبیاری و نیز یک موزه مردم شناسی بود.
درحال حاضر، این لوله‎ها  ویران وقطع شده و شاخ و برگ درختان نیز برای سوزاندن و گرم کردن اهالی، نابود شده و درنتیجه باغ‎هانیز از بین رفته است درحالیکه تنها ساختمان موزه ، پس از غارت آثار برحای مانده است.
اواخر سال گذشته یکی از قوس‎های دالی شکل این ایوان سقوط کرد درحالی که بنیاد جهانی میراث فرهنگی در سال 2004 هشدار داده بود که درصورت مرمت نشدن این اثر، خطر فروپاشی این اثر بسیار نزدیک است.
شهرتیسفون که درکرانه رود دجله قراردارد،دراصل از میراث فرهنگی ایرانیان درزمان اشکانیان وساسانیان و زمانی است که عراق بخشی از کشور و امپراتوری ایران دردوران ساسانیان بود. درآن زمان تیسفون برای مدت 600 سال پایتخت ایران بود و از گودرز دوم   (51میلادی) تا اردوان پنجم (   226میلادی) در دورهٔ اشکانیان، و از اردشیر اول (226ـ 241میلادی) تا یزدگرد سوم (632ـ651) در دورهٔ ساسانیان در تیسفون شهریاری کردند.
پس از نبرد قادسیه و تصرف وغارت این شهر بدست سپاهیان سعد وقاص، سلمان فارسی در روزگار فرمانروایی عمر شهریار تیسفون شد.  از آن زمان بقایای کاخ با شکوه ساسانیان را که اکنون آثار آن در جانب خاوری دجله نمایان است، اعراب “ایوان کسری”نام دادند. به گفته مورخان دراین شهر،علاوه بر این ایوان ساختمان مهم دیگری نیز بود کاخ سفید نامیده می‎ شد ولی این ساختمان از آغاز سده 4ق چنان رو به ویرانی رفت که اثری از آن نماند و از این روی است که تاریخ‌نویسان پس از آن، کاخ سفید و ایوان کسری، هر دو را با نام  ایوان مداین یا طاق کسری دانسته‌اند و آن یگانه اثر باقی مانده از بناها و کاخ‎های پادشاهان ساسانی است.
 در دوران صدام حسین، این منطقه، به عنوان محل گردآوری تسهیلات بیولوژیکی و سلاح های شیمیایی، مورد سو ظن قرار گرفت و پس از سقوط صدام نیز مبدل به دژ االقاعده پس از حملات 2003 به عراق شد.
طبق همین گزارش یک شرکت چک ، به نام اوریس ” اخیرا طبق فرارداد همکاری با عراق قرار است این اثر را احیا و مرمت کند.
“عبداله حسن” مدیر آثار باستانی عراق، اظهار داشت که ایوانکسرا، مدت‎های دراز مورد غفلت قرار گرفته و ما قصد داریم با احیا دوباره آن بخش فروریخته را مرمت کنیم.
وی اعلام کرد که کار احیا حدود 10 ماه طول می‎کشد ولی امیدواریم که با اجرای این پروژه بتوانیم بخشی از شکوه گذشته آن را به آن بازگردانیم.
این اثر هم اکنون با سیم خاردار و دیوارهای سیمانی احاطه شده و از باغ‎های اطراف جدا شده است.
طبق گزارش فرانس پرس مقامات عراق امیدوارند که احیای این ایوان آجری ایران باستان، که احداث آن به 540 پیش از میلاد و تمدن ایرانیان ودر دوران جنگ‎های ایران و روم بیزانس درعصر ساسانیان باز می‎گردد، سبب احیای دوباره گردشگری مدین به عنوان یکی از مقصدهای گردشگری عراق شود ، هرچند درحال حاضر این منطقه به روی بازدید کنندگان بسته است و جدول زمانی مشخصی هم برای بازگشایی آن اعلام نشده است.
خروج از نسخه موبایل