معتمدی ساخته های علیزاده را با زبان ترکی می خواند/ وزارت تکلیف برگزاری کنسرت در شهرستانها را مشخص کند

به گزارش ایرانگرد نیوز، در ابتدای این مراسم محمد حسین توتونچیان مدیر موسسه فرهنگی هنری ققنوس و برگزار کننده این کنسرت موسیقایی گفت:  این کنسرت طی روزهای 11 و 12 مهر ماه سال جاری در دو نوبت 18 و 21:30 با مدت زمان 90 تا 100 دقیقه در مرکز همایش های برج میلاد برگزار می شود. البته با توجه به اینکه استاد علیزاده، محمد معتمدی و گروه هم آوایان در قلب مردم جای دارند، هیچ بلیتی برای فروش باقی نمانده است ضمن اینکه ما هم  غیر از ارسال چند خبر به مطبوعات هیچ تبلیغ دیگری را برای برگزاری این کنسرت انجام ندادیم.

 

 

وی ادامه داد: فکر می کنم بعد از استقبال بسیار پرشوری که مردم از کنسرت آقای شجریان نشان می دهند این کنسرت تنها برنامه ای باشد که بلیت های آن در سریع ترین شکل ممکن به فروش می رسد چرا که من تاکنون شاهد چنین استقبال بی نظیری نبودم. البته با توجه به برنامه ریزی هایی که شده کنسرت هایی را هم در شهرستانها برگزار می کنیم که اقدام خوبی برای استفاده همه مردم از کنسرت گروه هم آوایان خواهد بود.

 

توتونچیان در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به مشکلات پیش روی تهیه کنندگان برای دریافت مجوز خاطر نشان کرد: پروسه گرفتن مجوز همواره دارای مشکلاتی است.البته ما به هیچ عنوان خواهان عدول از قانون نیستیم اما خواسته ما از دفتر موسیقی وزارت ارشاد این است که در بررسی آلبوم ها و اشعار موسیقی سنتی و پاپ جداسازی اتفاق بیفتد چرا که با این روند پروسه اخذ مجوز 6 ماه زودتر به نتیجه می رسد.

 

تهیه کننده کنسرت هم آوایان از انتشار آلبوم صوتی و تصویری این کنسرت هم خبر داد و گفت: با اقداماتی که انجام گرفته بعد از برگزاری کنسرت گروه هم آوایان، نسخه صوتی و تصویری این برنامه به کارگردانی هنری مسعود فروتن وارد بازار موسیقی  خواهد شد.

 

روزهای شاد و پرانرژی را سپری می کنم

 

حسین علیزاده هم در ابتدای صحبتهای خود گفت: هفته ای که گذشت برای من روزهای بسیار خوبی بود چرا که شاهد برگزاری جشنواره موسیقی جوان بودم و دیدم که این جشنواره بعد از 6 سال توقف در برگزاری با استقبال بسیار خوب مخاطبان مواجه شد. چرا که موسیقی جوان سالها بود که درموسیقی کشور ما جریان نداشت و وقتی یک رویداد توانست به سهم خود حمایت مختصری کند می تواند برای من لذت بخش باشد از این رو ضمن تشکر از برگزار کنندگان این جشنواره باید بگویم که روزها شاد و پرانرژی را سپری می کنم.

 

این نوازنده صاحب نام تار در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه برگزاری کنسرت هم آوایان در تهران و شهرستانی در واقعی ادامه کنسرت های قبلی این گروه با تکیه بر موسیقی اقوام ایرانی است ، خاطر نشان کرد:طی سالهای گذشته برنامه هایی را با پژمان حدادی در سراسر ایران برگزار کردیم که در هر شهر با استقبال بسیاری خوبی از سوی مخاطبان مواجه می شدیم به طور یکه در هر شهری که کنسرتی را برگزار می کردیم آرزو داشتیم که ای کاش متعلق به آن منطقه بودیم. به همین خاطر این انگیزه ای شد که با پشتوانه استقبال مخاطبان کنسرت های تازه ای را دراین زمینه برگزار کنیم که این بار به دلیل علاقه و تعلقی که به منطقه آذربایجان دارم تصمیم گرفتم بخش عمده ای از کنسرت را به این موسیقی اختصاص دهم.

 

 

نگران رابطه من و محمد معتمدی نباشید

 

وی با اشاره به دلایل خود برای انتخاب محمد معتمدی برای خوانندگی در این کنسرت گفت: قبل از اینکه با محمد معتمدی آشنایی حضوری داشته باشم برخی از فیلم های او را که با استاد محمد رضا لطفی داشت مشاهده کرده بودم و از همان جا به صدای او علاقه مند و تصمیم گرفتم در این برنامه از حضور او استفاده کنم. البته هم اکنون علاوه بر اینکه با محمد معتمدی کار می کنیم دوستی بسیار عمیقی بین ما ایجاد شده که لازم نیست نگران رابطه ما باشید.

 

علیزاده خاطرنشان کرد: طبق برنامه ریزی که برای کنسرت هم آوایان داریم تصمیم بر این است که از این پش در بخش اول همه کنسرت ها به موسیقی بخشی از نواحی کشورمان بپردازیم که این بار با موسیقی آذربایجان آغاز می شود. این در حالی نه محمد معتمدی به عنوان خواننده اهل آذربایجان است و نه اعضای گروه هم آوایان اصیل ترکی دارند بنابراین همین که محمد معتمدی با اصالت کاشانی خود بتواند قطعه هایی را به زبان ترکی بخواند می تواند برای مخاطبان جالب توجه باشد. البته همه ما دوست داریم که نوبت اجرای این دوره از کنسرت هرچه زودتر به تبریز برسد که ما بتوانیم این هدیه را به آنها تقدیم کنیم.

 

نمایش تلفیقی از ادبیات و موسیقی ایرانی

 

وی در توضیح بخش دوم کنسرت هم گفت: در بخش دوم کنسرت تصمیم داریم گلچینی از ادبیات ایران با شعرهای کلاسیک و معاصر به تماشاگران ارائه کنیم . البته هدف ما کند و کاو روی شعر نیست بلکه نمایش تلفیقی از ادبیات و موسیقی ایرانی است مه این بار با انتخاب اشعاری از شهریار، نیما یوشیج، سلمان ساوجی و مولانا به مخاطب ارائه می شود.

 

این هنرمند با بیان اینکه از 15 سالگی در تشکیل گروههای موسیقی ایرانی فعالیت می کرده است ، خاطر نشان کرد: من همیشه دوست داشتم به افرادی نزدیک شوم که موسیقی را وسیله ای برای ابزار درون می دانند و خود را در حصار قرار دادهای رایج موسیقی قرار نمی دهند به همین جهت وقتی صدای محمد معتمدی را برای اولین بار شنیدم.صدای او به دلم نشست چرا که حس کردم صدای او درگیر قراردادها نیست و میل به آزادی و پر کشیدن دارد که از درون خود را جستجو می کند. البته در این بین تست های مختلفی هم با برخی از خوانندگان آذربایجانی گرفتم اما مستیقیم و یا غیر مستقیم ترسی را در صدای آنها دیدم که صدای معتمدی نسبت به آنها برتری داشت.

 

 

آیا مجوز های وزارت ارشاد فقط در تهران اعتبار دارد؟

 

علیزاده در بخش دیگری از صحبتهای خود با انتقاد از شرایط برگزاری کنسرت در شهرستان ها گفت: من حق دارم به نمایندگی از تمام هنرمندان موسیقی اعلام کنم که همه فعالان عرصه موسیقی در ایران شوق دارند که در تمام شهرهای این سرزمین کنسرت برگزار کنند.اما وقتی امکان آن میسر نیست این تقصیر هنرمندان نیست بلکه مسوولان هستند که باید برای برگزاری کنسرت در شهرستانها اقدام کنند.

 

وی ادامه داد: آیا مجوز وزارت ارشاد به عنوان متولی اصلی فرهنگ و هنر این سرزمین برای برگزاری کنسرت فقط در تهران اعتبار دارد یا در همه جای ایران این مجوز مورد پذیرش است؟ آیا مقامات پایین تر از وزارت ارشاد می توانند تصمیمات مرجع بالاتر خود را اجرا نکنند؟ آیا قانون فقط در تهران قابل اجراست؟ اینها سوالاتی است که هنوز کسی پاسخ روشنی به آنها نداده است. ما چند بار در شهرستانهایی کنسرت گذاشتیم که تا قبل از برنامه ما هیچ کنسرتی در آنجا اجرا نمی شد و این نشان دهنده توجه و شوق هنرمندان این کشور است که دوست دارند برای همه ایران برنامه اجرا کنند اما متاسفانه شرایط به گونه ای رقم خورده که همه فکر می کنند تهران باید میزبان اصلی کنسرت باشد در حالیکه باید بدانیم شهرنشینی مدرن نشانه فرهنگ نیست.

 

این مدرس موسیقی گفت: در هر صورت آرزوی دیرینه ماست که هر جا امکان وجود داشته باشد بتوانیم کنسرتی را برگزار کنیم. البته ما نگاه اقتصادی هم به این جریان نداریم کما اینکه در بسیاری از نقاطی که کنسرتی را برگزار کردیم قیمت فروش بلیت بسیار پایین تر ارقامی است که باید وجود داشته باشد.

 

علیزاده ادامه داد: جامعه ایران در شرایطی است که به شدت به امید احتیاج دارد و حالا که زمینه این امید با تغییرات سیاسی ایجاد شده ما هم دوست داریم از امید حرف بزنیم چرا که دیگر از ناامیدی، مشکل تراشی و چانه زنی خسته ایم و البته هم اعتراض هایی داریم اما می دانیم که کشور عزیزمان نیازمند هوای تازه است، هوایی که اگر چه هنوز کار خاصی در فرهنگ و هنر آن اتفاق نیفتاده اما همین که امید و حرکت را ایجاد کرده و دیگر روحیه مقابله هنرمندان با وزارت ارشاد وجود ندارد می توانیم کارهای جدیدی را انجام دهیم که سرمان را در دنیا بلند کنیم.

 

وی در بخش دیگری از این نشست خبری با بیان اینکه گروه هم آوایان گروه جدیدی در عرصه موسیقی نیست، تصریح کرد: به هیچ عنوان خواهان استفاده ابزاری از حضور زنان در گروه هم آوایان نیستم ضمن اینکه بر این باورم موسیقی را نباید تفکیک جنسیتی کرد. هنر بدون زن معنی ندارد و این را بدانید که نوع موسیقی که ما در کنار آواز محمد معتمدی در این کنسرت به کار گرفته ایم یک هم آوایی است که برای جذب مخاطب انجام نگرفته بلکه تکنیکی است که به شدت روی جذابیت آن تاکید داشته و دارم.

 

 

معتمدی برای من یک بازیگر سینماست

 

علیزاده در بخش دیگری از صحبت های خود بار دیگر از انگیزه های گروه هم آوایان برای استفاده از محمد معتمدی به عنوان خواننده در این کنسرت ها گفت و خاطرنشان کرد: معتمدی برای من یک بازیگر سینما است که وقتی نقشی را به او می دهم می تواند به بهترین شکل ممکن نقش خود را ایفا کند و این یکی از خصوصیاتی است که خوانندگان آواز ایرانی باید به آن توجه کنند.

 

وی افزود: معتمدی از هنرپیشه هایی نیست که فقط یک نقش را بازی کند. حالت و صدای او به راحتی قابل انعطاف است و می دانم که می تواند به بهترین شکل ممکن قطعه های آذری کنسرت ما را به راحتی اجرا کند و این برای من خیلی جالب است که خواننده ای با عشق می تواند در اجرای قطعه ای که همزبان او نیست به خوبی ایفای نقش کند.

 

این نوازنده تار ادامه داد: من وقتی وارد تولید و تهیه یک اثر موسیقایی می شوم کاراکتر خودم را نیز وارد آن می کنم و این به معنی تحمیل کردن عقیده خود به خواننده و صدای او نیست. من اتفاقا  از محمد معتمدی رضایت کامل دارم چرا که صدای وی این قدرت را دارد که مانند یک هنرپیشه نقش های متعددی را ایفا کند؛ موضوعی که در این سالها به آن توجه نکردیم و باعث شدیم که آواز در ایران دچار یکنواختی شود که مخاطب با آن ارتباطی برقرار نمی کند.

 

علیزاده با تاکید بر ارتقاء آموزش آواز در ایران تصریح کرد: به نظر من آوازخوان های ایرانی باید فراتر از خوانندگی و دانستن موسیقی به هنرهای دیگری چون فن بیان و بازیگری نیز اشراف داشته باشند چرا که این موارد به شدت بر روی نوع اجرای آنها تاثیر دارد که خوشبختانه این مفاهیم در کنار برداشتی درست از شعر و ادبیات در صدای محمد معتمدی به خوبی وجود دارد.

 

وی در بخش پایانی صحبت های خود با اشاره به روی کارآمدن مدیریت جدید در معاونت هنری وزارت ارشاد گفت: مسئولان طی این ماههایی که دولت تغییر کرده سخنرانی های زیادی مبنی بر ایجاد تغییرات اساسی در حوزه فرهنگ و هنر کرده اند که به نظر می آید دیگر وقت عمل به آنها فرا رسیده است. به نظر من دیگر زمان تجربه کردن نیست چرا که حداقل تا زمانی که نسل ما در حال نفس کشیدن است باید شاهد بارور شدن موسیقی ایرانی و اعتلای آن باشیم.

 

علیزاده با بیان اینکه روند برگزاری کنسرت های هم آوایان طی سال جاری و سال آینده ادامه خواهد یافت گفت: متاسفانه در مقاطعی به دلیل سفر محمد معتمدی به خارج از کشور برای برگزاری کنسرت های بین المللی نمی توانیم از حضور او استفاده کنیم اما قطعا برنامه های کنسرت هم آوایان را با دقت انجام خواهیم داد این در حالی است که تصمیم دارم در آینده نزدیک با همکاری استعدادهای جوان موسیقی این سرزمین از جمله بردیا کیارس است طرح هایی را در قالب ارکستر برنامه ریزی کنیم که می تواند قدم های بسیار خوبی برای فضای ارکسترال موسیقی ایران و دور شدن از دولتی شدن آنها باشد.

 

 

فرصتی برای عرض ارادت به مردم آذربایجان

 

محمد معتمدی خواننده آواز ایرانی هم در این نشست خبری گفت: من پیش از این در ارکستر ملی افتخار همکاری با استاد علیزاده را داشتم که فقط مربوط به اجرای قطعه دلشدگان به رهبری بردیا کیارس و حضور کوتاه این هنرمند روی صحنه برای یک اجرای سازی بود اما این بار افتخار دارم که در کنار این استاد مسلم موسیقی ایرانی بنشینم و 90 دقیقه کنسرتی را اجرا کنم و همین مساله به خودی خود برای من تازگی هایی دارد که تا پایان عمر آن را فراموش نمی کنم. دومین نکته ای هم که برای من در این کنسرت تازگی داشت همکاری با گروه هم آوایان است که تاکنون تجربه نکرده بودم. اینکه قرار است صدای من با صداهای دیگری هماهنگ شود خودش اتفاق تازه ای است که می تواند برای من ارزشمند باشد.

 

وی ادامه داد: یادم می آید در یکی از فستیوال های بین المللی موسیقی فجر هنرمند هلندی قطعه “الهه ناز” را برای مخاطبان خواند و اگر چه این خواننده به دلیل تفاوت های زبانی که زبان بومی خود با زبان فارسی داشت نمی توانست درست اشعار را بخواند اما آنچنان احساسی این قطعه را خواند که یادم می آید تمام تماشاگران از سر ذوق اشک می ریختند و این همان پیوند احساسی بود که توانست پیوند دهنده خوبی برای فرهنگ ها و کشورها باشد از این جهت برای من هم جذاب است که این بار به عنوان یک کاشانی می خواهم قطعات آذری را برای مخاطبان اجرا کنم. ضمن اینکه این زبان و فرهنگ آذری ان قدر زیباست که من خوشحالم فرصتی به دست آوردم و می توانم ارادت خودم را به مردم آذربایجان اعلام کنم.

 

 

برگزاری کنسرت در شهرستانها نیازمند حمایت بیشتر دولت است

 

کیوان فرزین مدیر برگزاری کنسرت هم آوایان در شهرستانها هم با انتقاد از شرایط برگزاری کنسرت گروههای موسیقی در شهرستانها گفت: متاسفانه مواردی از قبیل سطح پائین هزینه ها در سبد خانوارهای شهرستانی، هزینه های سرسام آوار برگزاری کنسرت و کیفیت نامطلوب اغلب سالن های برگزاری کنسرت در شهرستانها عمده ترین مشکلاتی هستند که ما با آن روبرو هستیم و لازم است که از سوی دولت پیگیری های جدی در این زمینه انجام گیرد چرا که انصاف نیست که همه این موارد از طرف هنرمند و تامین و پیگیری بشودبنابراین اگر حمایت های بیشتری در این زمینه از سوی دولت انجام گیرد به طور حتم ما در برگزاری کنسرت های ایده آل در شهرستانها موفق تر عمل خواهیم کرد.

 

وی در معرفی برنامه های کنسرت حسین علیزاده در شهرستانها گفت: طی برنامه ریزی هایی که انجام گرفته 18 و 19 مهر در شیراز، 22 مهر در آمل، 26 مهر در کرمانشاه و 27 و 28 مهرماه در شهر رشت کنسرت هایی را برگزار خواهیم کرد البته با رایزنی هایی که انجام گرفته اما هنوز قطعی نشده روزهای دوم و سوم آبان ماه نیز کنسرت خود را در شهر تبریز برگزار می کنیم که امیدواریم در این رابطه با مشکلی مواجه نشویم.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …