سايه سنگين «خشکيدگي» بر سر جنگل‎هاي زاگرس

مهندس سعيد يوسف‎پور افزود: چند ساليست که جنگل‎هاي زاگرس دچار خشکيدگي شده‎اند و هنوز دليل اصلي اين موضوع شناسايي نشده است.وي با اشاره به اينکه سال گذشته در مکاتباتي با استاندار مخاطرات زيستي اين موضوع را مطرح کرديم، اضافه کرد: به رياست سازمان جنگل‎ها و مراتع و سازمان محيط زيست، وزارت اطلاعات و جهاد کشاورزي و فراکسيون محيط زيست مجلس هم در اين باره مکاتباتي شد.

مهندس يوسف‎پور ادامه داد: اين عارضه تنها جنگل‎هاي بلوط را در بر نگرفته و ساير گونه‎هاي ديگر نيز مانند زالزالک و گوَن را نيز دچار اين بيماري کرده است براي همين تحت عنوان زوال گونه‎اي از آن اسم برده مي‎شود.

اين مقام مسوول تصريح کرد: بيش از 20 درصد از عرصه‎هاي استان دچار خشکيدگي کامل شده‎اند که بيش از 11 گونه درختي و درختچه‎اي را شامي مي شوند.

به گفته يوسف‌پور، از جمله شواهد بيابان‎زايي در زاگرس مي‎توان به همين پديده خشکيدگي درختان اشاره کرد که براي شناسايي و زدودن آثار بيماري يک عزم جدي و هماهنگ منطقه‎اي مي‎خواهد.

يوسف‎پور اذعان کرد: اگر امروز اقدامي نکنيم طبيعتاً منابع ارزشمند آب، خاک و هوايي که در زاگرس وجود دارد از بين مي‎رود؛ 40 درصد منابع آب شيرين کشور از زاگرس تأمين مي‎شود و سهم عمده‎اي از تنوع زيستي کشور و حتي خاورميانه را در خود جاي داده است.

مديرکل حفاظت محيط زيست چهارمحال ‎و بختياري متذکر شد: اگر امروز اين معضل و تهديد تنوع زيستي را جدي نگيريم قطعاً فرداي ما دير و جبران‎ناپذير خواهد بود.

وي يادآور شد: در حوزه قانون‎گذاري، محيط زيست به صورت جدي مطرح نمي‎شود و خلأ کميسيون ويژه و تخصصي براي اين موضوع حس مي‎شود؛ بايد کميسيوني تحت عنوان توسعه پايدار يا محيط زيست تشکيل و مباحث کلان کشور مانند ريزگردها، خشکيدگي درختان، تخريب جنگل‎هاي شمال، منابع آب کشور و ساير موارد زيست محيطي به وسيله يک مرجع رسمي قانون‎گذاري نظارت ‎شود.

اين مقام مسوول عنوان کرد: با اين روال هم قوانين مرتبط وضع مي‎شود و هم خلأهايي که وجود دارد، اعتبارات و امکانات اگر يک مرجع تصميم‎گيري در مجلس باشد قطعاً قوانين بودجه‎اي محکم خواهد بود.

وي اضافه کرد: در اين شرايط سهم اعتبارات محيط زيست در کشور بيش‎تر خواهد شد و بسياري از چالش‎هاي محيط زيست در حفظ، نگه‎داري و پيشگيري از آلودگي، آموزش و مشارکت عمومي به نتيجه خواهد رسيد و اهداف و مطالباتي که مدنظر سازمان حفاظت محيط زيست هست محقق خواهد شد.

:: دانلود فایل ضمیمه ()

Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …