مجوز سدهای فعلی ارومیه در زمان ابتکار صادر شد!

به گزارش ایرانگرد نیوز، در این مناظره که با حضور وحید جلال‌زاده – استاندار آذربایجان غربی، منصور حقیقت‌پور – نماینده مردم اردبیل، علیرضا دائمی – سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو، محمد درویش – فعال محیط زیست و عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع، نادر قاضی‌پور – نماینده مردم ارومیه و احمدعلی کیخا – معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، وحید جلال‌زاده – استاندار آذربایجان غربی با بیان این که سه دهه از دریاچه‌ ارومیه غفلت شده است، افزود: کشاورزی، مدیریت ناصحیح منابع آب، سدسازی، توسعه پرسرعت و تغییرات اقلیمی به عنوان دلایل خشکی دریاچه ارومیه یاد می‌شوند اما آنچه که بسیار قابل توجه است تغییرات اقلیمی، توزیع نامرتب و به هم خوردن میزان بارش‌ها است به گونه‌ای که اکنون در بسیاری از روزهای زمستان در استان آذربایجان غربی به جای برف شاهد بارش باران هستیم که ذخیره آب، تنظیم مصرف و مدیریت منابع آب را به هم می‌ریزد.

وی ادامه داد: از آنجا که میزان بارندگی با سطح مراتع و منابع طبیعی ارتباط مستقیم دارد، نباید تنها بحث کشاورزی را مطرح کنیم؛ به گونه‌ای که تعداد دام دو و نیم برابری نسبت به ظرفیت مراتع باعث از بین رفتن آن و تعمیرات دما و بارندگی شده است.

به گفته وی در حال حاضر حیات وحش چهار جزیره دریاچه ارومیه در معرض خطر قرار گرفته و 70 درصد مساحت قسمت جنوبی این دریاچه کاملا خشک شده است.

نادر قاضی‌پور – نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد شدید نسبت به کاهش حق‌آبه کشاورزی اظهار کرد: نمی‌گذاریم حتی یک قطره از سهم آب کشاورزان کم شود.

وی ادامه داد: تا کنون دولت هیچ لایحه‌ای برای احیای دریاچه ارومیه نداده است اما در مجلس چندین جلسه برای احیای این دریاچه داشته‌ایم و تمام توان خود را برای احیای تمامی تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور به کار می‌بریم.

نماینده مردم ارومیه اضافه کرد: سرکار خانم دکتر ابتکار مسئول مشکل به وجود آمده هستند، چرا که ایشان مجوزهای احداث سد را در دوره قبلی مسئولیت‌شان امضاء کردند.

قاضی‌پور تاکید کرد: از رئیس جمهور انتظار نداشتیم وزیری را که خودش در مشکل به وجود آمده متهم است به عنوان رئیس کار گروه نجات دریاچه‌ی ارومیه تعیین کنند چرا که جنگ آینده جنگ نفت نبوده و جنگ آب است .

وی درخصوص نتیجه‌ی کاهش حق‌آبه کشاورزان دریاچه ارومیه اظهار کرد: مردم آذربایجان با کشاورزی زنده هستند و با این کار زمین‌های کشاورزی خشک شده و دامداری از بین می‌رود و در نتیجه شاهد سه میلیون کوچ اجباری مردم این منطقه خواهیم بود.

نماینده مردم ارومیه با بیان این که آبخیزداری بارورسازی ابرها و انتقال آب بین حوضه‌ای از راهکارهای احیای دریاچه ارومیه هستند، افزود: در استان‌های آذربایجان شرقی و گلستان تا کنون هیچ کاری برای نجات این دریاچه انجام نشده و تنها آذربایجان غربی همه کارها را انجام داده است.

Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …