حق‌آبه تالاب آق گل را نمي‌دهند

قربانعلي محمدپور افزود: حفر چاه‌هاي غيرمجاز، خشک شدن سفره‌هاي آب زيرزميني و خشکسالي از جمله عوامل خشکي تالاب آق گل است؛ البته علت اصلي آن ايجاد صنعتي در استان همسايه است که مسير رودخانه منتهي به آق گل را مسدود کرده است.وي ادامه داد: مصوبه‌اي از دولت براي اختصاص حقآبه به آق گل گرفته به سازمان محيط زيست ارسال شده، اما وزارت نيرو تاکنون زيربار نرفته است.وي تاکيد کرد: دوبار استاندار همدان با استاندار اراک مکاتبه و تماس داشته است، اما هنوز نتوانستيم حق‌آبه آق گل را برگردانيم.

مديرکل محيط زيست استان همدان درباره واحدهاي آلاينده نيز گفت: براي برخورد با واحدهاي آلاينده از طريق قانون ماليات ارزش افزوده اقدام مي کنيم به اين صورت که واحدهاي آلاينده علاوه بر ماليات سالانه خود يک درصد از فروش خود را بايد به عنوان عوارض مالياتي به سازمان امور مالياتي استان بدهند. تعداد واحدهايي که تاکنون به سازمان امور مالياتي معرفي شده‌اند 38 واحد بوده است.

محمدپور خاطرنشان کرد: اميدواريم واحدهاي صنعتي با استانداردهايي که مشخص شده به روز شوند و انتظار ما اين است که سازمان محيط زيست بحث ارتقاء استانداردهاي زيست محيطي برخي صنايع را افزايش دهد.

وي تصريح کرد: تا يک ماه ديگر بايد مشکل فاضلاب و تصفيه خانه شهرک صنعتي بوعلي به کلي حل شود و در نامه‌اي به مديرعامل شرکت شهرکها نيز اعلام شده است در غير اين صورت با استفاده از ابزارهاي قانوني برخورد مي کنيم.

Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …